6.12.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: DKW Schnellaster – Audin lähin vastine VW Kleinbusille taipui myös todelliseksi Suomi-harvinaisuudeksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oletko kuullut Donau-Sisusta? Jos et, ei ihme, sillä tämän Suomi-harvinaisuuden valmistusmäärä jäi erittäin pieneksi. Eikä saksalaisen esikuvankaan valovoima riittänyt peittoamaan Volkswagenin ikonia. Söpöydestä se ei varmasti jäänyt kiinni, eikä käytännöllisyydestä. DKW Schnellaster voisi periaatteessa nyt nauttia juuri sitä kulttiasemaa, kuin mikä Volkswagen Typ 2:lla eli niin kutsutulla Kleinbusilla on. Se voisi olla pakettiautojen patriarkka, hippipaku ja ikuisten täydellisen aallon etsijöiden surffibussi. Näin ei vain käynyt.Hellyttävyysvoimasta Schnellasterin menestys ei ainakaan jäänyt kiinni.DKW oli yksi neljästä saksalaisesta automerkistä, jotka muodostivat nyky-Audia pohjustaneen Auto Unionin vuonna 1932. DKW F89 L Schnellaster on kuitenkin Audia lähin pakettiautomalli, ja yhdessä henkilöautosisarensa DKW F89 Meisterklassen kanssa ensimmäinen automalli, jota alettiin tuottaa toisen maailmansodan jälkeen nykyisessä Audi-kaupungissa, Baijerin Ingolstadtissa.Suoraan Audilta ovat peräisin myös tämän artikkelin erinomaiset kuvituskuvat, mikä kertoo auton läheisistä siteistä Audiin.Schnellasterin tasokas bussiversio poseeraa Ingolstadtin Kreutztorilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDKW Schnellaster - etumatkalta takamatkalleSchnellasterin uranuurtajuus on vähintäänkin kaksipiippuinen juttu. Se on jossain määrin esikuva jopa aivan kaikille nykyaikaisille pienille pakettiautoille, olihan siinä moottori edessä ja etuveto, mitkä tekivät tavaratilasta suhteessa auton kokoon erittäin käytännöllisen, ja tekivät myös korimuotoilusta aerodynaamisen. Vastakohtana on nimenomaan VW Kleinbus, jonka Kuplasta lainattu taakse sijoitettu moottori teki ison loven auton tavaratilan käytettävyyteen.Schnellasterin nimi tarkoittaa jotakuinkin "nopeaa kuljettajaa", oli kyse sitten ihmisten tai tavaroiden kuljettamisesta paikasta toiseen. Oliko nimelle kuitenkaan lopulta kauheasti katetta?Schnellasterissa moottori oli siis sijoitettu etumatkustajien jalkojen alle. Myös DKW päätyi lainaamaan pakettiautoonsa voimalinjan melko lailla suoraan henkilöautomaailmasta. Tämä tarkoitti - pitäkää penkistä kiinni - 700-kuutioista, kaksitahtista rivikakkosta 20 hevosvoiman potkulla. Voima välittyi etupyörille kolmivaihteisen laatikon kautta, ja auto kulki peräti 70 km/h.Noin siis auton ensiesittelyvuonna 1949. Myöhemmin tarjolle tuli jopa kolmisylinterinen, 900-kuutioinen kaksitahtimoottori, joka nosti tehot 30 hevosvoiman paremmalle puolelle. Toisaalta, eipä Volkswagenkaan irroittanut Typ 2:n vastaiskumoottorista aluksi paljonkaan enempää.Schnellasteria valmistettiin varmasti yhtä monella eri korimallilla kuin VW-kilpailijaansa.Joka tapauksessa Schnellasterin, jonka tuotanto alkoi hieman ennen Kleinbusia, ja joka alkuasetelmissaan näytti tasavertaiselta VW:hen nähden, kaksitahtisuus taisi lopulta syödä auton uskottavuutta kuluttajien silmissä. Schnellasterin tuotanto lopetettiin vuonna 1962.Kleinbus jatkoi tuotannossa viisi vuotta pidempään, ja sai seuraajan. Pian Volkswagen tuli mukaan myös entisen kilpailijansa kuvioihin, hankkien hallintaansa DKW:n Auto Unionin mukana, muodostaen nykyisin tuntemamme Audin, joka ei ole koskaan valmistanut pakettiautoja.Donau-Sisu - Schnellaster supisuomalaisittainSitten siihen varsinaiseen Nimi muutettu -hetkeen, joka näin itsenäisyyspäivänä on sopivasti suomalainen.Schnellasterin valmistusta Ingolstadtissa. Auto oli varsin helppo koota. Ja kuten todettua, F89 L eli Schnellaster oli ensimmäinen Ingolstadtissa valmistettu auto. Karjaalla puolestaan Donau-Sisut hitsattiin kasaan parissa tunnissa.1950- ja 60-luvuillahan DKW:tä myytiin Suomessa kaikista muista maista poiketen eri nimellä, sillä maahantuoja Suomen Autoteollisuus ei suostunut ostamaan DKW:n nimen käyttöoikeuksia, jotka kuuluivat sitä edeltäneelle DKW:n maahantuojalle. Näin DKW:t myytiin Suomessa nimellä Donau.Donau-Sisu oli puolestaan hanke pakettiautotuotannon käynnistämiselle Suomessa 50-luvun puolivälissä. Suomen Autoteollisuus eli Sisu valmisti tehtaallaan Karjaalla vuoden 1956 lopulla koemielessä 10 kappaleen vahvuisen erän Schnellastereita, nimeten ne Donau-Sisuiksi.Länsi-Saksasta tuoduista osista Karjaalla koottuna Donau-Sisu olisi ollut äärimmäisen nopea ja myös edullinen valmistaa, ja autoissa olisi ollut Suomen oloihin parempi kolmisylinterinen moottori. Donau-Sisun valmistusmäärä jäi kuitenkin tuohon kymmeneen koekappaleeseen, sillä auton myynnille ei nähty riittäviä edellytyksiä.Niinkin harvinaisesta autosta kuin Donau-Sisussa on kyse, yksi kappale on säilynyt. Mikkelin Mobilistit ry aloitti viime vuosikymmenellä entisöimään aikanaan Helsingin kaupungin kaasulaitoksen käytössä ollutta Donau-Sisua täyteen kuntoonsa.Hauskaa on, että yksi kymmenestä tarkoittanee sitä, että Donau-Sisuja on lopulta säilynyt suhteessa enemmän kuin DKW Schnellastereita.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Curbsideclassic.com, Mikkelin Mobilistit ry Kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: toimintamatka- ja kulutustestissä Ranska tekee maaleja 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla