25.1.2023

Nimi muutettu: 11 vuodessa NSU Spiderista Audi 50:een ja Volkswagen Poloon

NSU:n fuusioituessa Audiin sai tämä perinnöksi muun muassa Neckarsulmin tehtaan sekä innostuksen valmistaa pikkuautoja. Tästä innostuksesta on viimeisen 50 vuoden aikana riittänyt iloa koko VW-konsernille, vähiten kuitenkin Audille, joka päättikin keskittyä isompiin autoihin.

Tarina juontaa varsinaiset juurensa vuoteen 1963, jolloin neckarsulmilainen NSU Motorenwerke lanseerasi uutukaisen Spider -mallinsa. Bertonen muotoilema piskuinen avoauto oli toki nätti, mutta kaikki huomio kiinnittyi takapellin alta löytyyneeseen voimanlähteeseen. NSU oli istuttanut Spideriin ensimmäisen tuotantoauton kiertomäntämoottorin.

Tässä jutussa wankel on sivuroolissa, mutta sen eräällä ominaisuudella oli oma vaikutuksensa päivän pääaiheen, Audi 50:n, syntyyn. NSU:lla nimittäin kyllä riitti intoa kiertomäntämoottoriin, mutta sen epäluotettavuus ja nopea kuluminen haittasivat mainetta niin, etteivät autot käyneet kaupaksi, jolloin NSU:n oli lopulta fuusoiduttava Audiin, ja näin lyhykäisyydessään syntyi nykyisin tuntemamme Audi. Uusi Audi oli VW-konsernin sisällä vapaampi suunnittelemaan omia mallejaan, ja näin se hyödynsi myös NSU:n perintöä pikkuautojen kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maailman pienin Audi

Öljykriisin varjostamassa ajassa isot autot eivät olleet millään muotoa muodikkaita. Isompien 100- ja 80-mallien jälkeen Audi 50 tuli siis niin sanotusti kreivin aikaan markkinoille, vuonna 1974.

Audi 50:n suunnittelussa käytettiin ohjenuoraa 3,5 metriä, 700 kiloa. Noihin mittoihin uusi pikku-Audi todellakin saatiin mahtumaan. Auto oli kooltaan jopa hieman Fiat 127:ää pienempi. Siitä huolimatta 50:n ajokäyttäytymistä kehuttiin todella kypsäksi ja auto oli tältä osin kokoistaan suurempi. Myös modernista ulkonäöstä pidettiin, olivathan Audin muotoilijat saaneet pikkuautoa varten taustatukea jälleen Bertonelta.

Audi 50:tä ryhdyttiin valmistamaan Neckarsulmissa, mutta myös Wolfsburgissa oli suunnitelmansa sen varalle.

Polo ei jättänyt pikku-Audille tilaa

Volkswagen oli jo samana vuonna korvannut Kuplan uudella mallilla, muuan Golfilla. Nyt tarjolle tuli konsernisisaren muodossa käytännössä ilmainen pikkuautomalli Golfin alapuolelle. Näin, vain kuusi viikkoa 50:n esittelyn jälkeen Volkswagen lanseerasi mallista oman versionsa, nimeten sen Poloksi.

Volkswagen tuli samalla tietämättään pilanneeksi Audin mahdollisuudet pikkuautomarkkinoilla. Polo oli ulkonäöltään lähes identtinen Audi 50:een verrattuna, ja Audi erottui VW:stä vain joillain tasokkaammilla elementeillään, jotka tiesivät samalla myös lisähintaa.

Tätä lisähintaa suuri yleisö ei ollut valmis maksamaan. Näin Volkswagen Polosta tuli sukupolvien saatossa toistakymmentä miljoonaa myynyt maailmanauto, ja Audi 50 sai jäädä sen rinnalla 180 000 kappaleen tähdenlennoksi, jonka valmistus lopetettiin neljän vuoden jälkeen.

Ympyrä on sulkeutunut

Audi 50 oli ensimmäinen saksalainen pikkuautomalli, mutta vuoden 1978 jälkeen Audi oli valmis luovuttamaan pienten kanssa. Audi kohdennettiin VW-konsernin sisällä suurempia ja tasokkaampia autoja valmistavaksi yksiköksi, jollaisena se nykyäänkin tunnetaan.

uusi Audi A1

Audi palasi pikkuautoihin lopulta vuonna 2010, julkistaessaan A1 -mallin. Tällä kertaa oli kuitenkin Audin vuoro lainata Volkswagen Pololta, jonka pohjalle A1 on jo kahdessa sukupolvessa tehty. Ei toki sovi unohtaa myöskään Seat Ibizaa ja Škoda Fabiaa, joiden kautta Volkswagen Polosta on tullut vuosikymmenien saatossa pikkuautojen runsaudensarvi koko konsernille.

Kun Münchenin olympialaisista tuli loppukesästä 2022 kuluneeksi 50 vuotta, käsiteltiin juttusarjassa hyvin vastaavaa tapausta muutamaa kokoluokkaa ylempää. Audi 80:sta loihdittiin tuohon aikaan melko samalla reseptillä Volkswagen Passat. Lopuksi on hauska huomata, kuinka 50:ssä vuodessa pikku-Audi ja Polo ovat ottaneet koossa alkuperäiset Passatin ja Audi 80:n kiinni ja ohittaneet ne. Kokonaispituutta lukuunottamatta A1 ja Polo ovat Passatia ja 80:tä joka mitallaan suurempia, ja painoakin on kertynyt jopa 300 kiloa enemmän puolen vuosisadan kuluessa.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Audi, Volkswagen, Car Classic Kuvat: Audi, Volkswagen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat