25.1.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: 11 vuodessa NSU Spiderista Audi 50:een ja Volkswagen Poloon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä NSU:n fuusioituessa Audiin sai tämä perinnöksi muun muassa Neckarsulmin tehtaan sekä innostuksen valmistaa pikkuautoja. Tästä innostuksesta on viimeisen 50 vuoden aikana riittänyt iloa koko VW-konsernille, vähiten kuitenkin Audille, joka päättikin keskittyä isompiin autoihin. Tarina juontaa varsinaiset juurensa vuoteen 1963, jolloin neckarsulmilainen NSU Motorenwerke lanseerasi uutukaisen Spider -mallinsa. Bertonen muotoilema piskuinen avoauto oli toki nätti, mutta kaikki huomio kiinnittyi takapellin alta löytyyneeseen voimanlähteeseen. NSU oli istuttanut Spideriin ensimmäisen tuotantoauton kiertomäntämoottorin.Tässä jutussa wankel on sivuroolissa, mutta sen eräällä ominaisuudella oli oma vaikutuksensa päivän pääaiheen, Audi 50:n, syntyyn. NSU:lla nimittäin kyllä riitti intoa kiertomäntämoottoriin, mutta sen epäluotettavuus ja nopea kuluminen haittasivat mainetta niin, etteivät autot käyneet kaupaksi, jolloin NSU:n oli lopulta fuusoiduttava Audiin, ja näin lyhykäisyydessään syntyi nykyisin tuntemamme Audi. Uusi Audi oli VW-konsernin sisällä vapaampi suunnittelemaan omia mallejaan, ja näin se hyödynsi myös NSU:n perintöä pikkuautojen kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaailman pienin AudiÖljykriisin varjostamassa ajassa isot autot eivät olleet millään muotoa muodikkaita. Isompien 100- ja 80-mallien jälkeen Audi 50 tuli siis niin sanotusti kreivin aikaan markkinoille, vuonna 1974.Audi 50:n suunnittelussa käytettiin ohjenuoraa 3,5 metriä, 700 kiloa. Noihin mittoihin uusi pikku-Audi todellakin saatiin mahtumaan. Auto oli kooltaan jopa hieman Fiat 127:ää pienempi. Siitä huolimatta 50:n ajokäyttäytymistä kehuttiin todella kypsäksi ja auto oli tältä osin kokoistaan suurempi. Myös modernista ulkonäöstä pidettiin, olivathan Audin muotoilijat saaneet pikkuautoa varten taustatukea jälleen Bertonelta.Audi 50:tä ryhdyttiin valmistamaan Neckarsulmissa, mutta myös Wolfsburgissa oli suunnitelmansa sen varalle.Polo ei jättänyt pikku-Audille tilaaVolkswagen oli jo samana vuonna korvannut Kuplan uudella mallilla, muuan Golfilla. Nyt tarjolle tuli konsernisisaren muodossa käytännössä ilmainen pikkuautomalli Golfin alapuolelle. Näin, vain kuusi viikkoa 50:n esittelyn jälkeen Volkswagen lanseerasi mallista oman versionsa, nimeten sen Poloksi.Volkswagen tuli samalla tietämättään pilanneeksi Audin mahdollisuudet pikkuautomarkkinoilla. Polo oli ulkonäöltään lähes identtinen Audi 50:een verrattuna, ja Audi erottui VW:stä vain joillain tasokkaammilla elementeillään, jotka tiesivät samalla myös lisähintaa.Tätä lisähintaa suuri yleisö ei ollut valmis maksamaan. Näin Volkswagen Polosta tuli sukupolvien saatossa toistakymmentä miljoonaa myynyt maailmanauto, ja Audi 50 sai jäädä sen rinnalla 180 000 kappaleen tähdenlennoksi, jonka valmistus lopetettiin neljän vuoden jälkeen.Ympyrä on sulkeutunutAudi 50 oli ensimmäinen saksalainen pikkuautomalli, mutta vuoden 1978 jälkeen Audi oli valmis luovuttamaan pienten kanssa. Audi kohdennettiin VW-konsernin sisällä suurempia ja tasokkaampia autoja valmistavaksi yksiköksi, jollaisena se nykyäänkin tunnetaan.Audi palasi pikkuautoihin lopulta vuonna 2010, julkistaessaan A1 -mallin. Tällä kertaa oli kuitenkin Audin vuoro lainata Volkswagen Pololta, jonka pohjalle A1 on jo kahdessa sukupolvessa tehty. Ei toki sovi unohtaa myöskään Seat Ibizaa ja Škoda Fabiaa, joiden kautta Volkswagen Polosta on tullut vuosikymmenien saatossa pikkuautojen runsaudensarvi koko konsernille. Lue myös: NSU-wankelin jalanjäljissä – Audi A1 e-tron concept noudatti jo vuonna 2010 Mazdan R-EV:n perusajatusta Kun Münchenin olympialaisista tuli loppukesästä 2022 kuluneeksi 50 vuotta, käsiteltiin juttusarjassa hyvin vastaavaa tapausta muutamaa kokoluokkaa ylempää. Audi 80:sta loihdittiin tuohon aikaan melko samalla reseptillä Volkswagen Passat. Lopuksi on hauska huomata, kuinka 50:ssä vuodessa pikku-Audi ja Polo ovat ottaneet koossa alkuperäiset Passatin ja Audi 80:n kiinni ja ohittaneet ne. Kokonaispituutta lukuunottamatta A1 ja Polo ovat Passatia ja 80:tä joka mitallaan suurempia, ja painoakin on kertynyt jopa 300 kiloa enemmän puolen vuosisadan kuluessa.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Audi, Volkswagen, Car Classic Kuvat: Audi, VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 4.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: puolisisarukset Citroën Ë-C4 ja Fiat 600e suuressa Ranska – Italia -maaottelussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja