25.1.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: 11 vuodessa NSU Spiderista Audi 50:een ja Volkswagen Poloon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä NSU:n fuusioituessa Audiin sai tämä perinnöksi muun muassa Neckarsulmin tehtaan sekä innostuksen valmistaa pikkuautoja. Tästä innostuksesta on viimeisen 50 vuoden aikana riittänyt iloa koko VW-konsernille, vähiten kuitenkin Audille, joka päättikin keskittyä isompiin autoihin. Tarina juontaa varsinaiset juurensa vuoteen 1963, jolloin neckarsulmilainen NSU Motorenwerke lanseerasi uutukaisen Spider -mallinsa. Bertonen muotoilema piskuinen avoauto oli toki nätti, mutta kaikki huomio kiinnittyi takapellin alta löytyyneeseen voimanlähteeseen. NSU oli istuttanut Spideriin ensimmäisen tuotantoauton kiertomäntämoottorin. Tässä jutussa wankel on sivuroolissa, mutta sen eräällä ominaisuudella oli oma vaikutuksensa päivän pääaiheen, Audi 50:n, syntyyn. NSU:lla nimittäin kyllä riitti intoa kiertomäntämoottoriin, mutta sen epäluotettavuus ja nopea kuluminen haittasivat mainetta niin, etteivät autot käyneet kaupaksi, jolloin NSU:n oli lopulta fuusoiduttava Audiin, ja näin lyhykäisyydessään syntyi nykyisin tuntemamme Audi. Uusi Audi oli VW-konsernin sisällä vapaampi suunnittelemaan omia mallejaan, ja näin se hyödynsi myös NSU:n perintöä pikkuautojen kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maailman pienin Audi Öljykriisin varjostamassa ajassa isot autot eivät olleet millään muotoa muodikkaita. Isompien 100- ja 80-mallien jälkeen Audi 50 tuli siis niin sanotusti kreivin aikaan markkinoille, vuonna 1974. Audi 50:n suunnittelussa käytettiin ohjenuoraa 3,5 metriä, 700 kiloa. Noihin mittoihin uusi pikku-Audi todellakin saatiin mahtumaan. Auto oli kooltaan jopa hieman Fiat 127:ää pienempi. Siitä huolimatta 50:n ajokäyttäytymistä kehuttiin todella kypsäksi ja auto oli tältä osin kokoistaan suurempi. Myös modernista ulkonäöstä pidettiin, olivathan Audin muotoilijat saaneet pikkuautoa varten taustatukea jälleen Bertonelta. Audi 50:tä ryhdyttiin valmistamaan Neckarsulmissa, mutta myös Wolfsburgissa oli suunnitelmansa sen varalle. Polo ei jättänyt pikku-Audille tilaa Volkswagen oli jo samana vuonna korvannut Kuplan uudella mallilla, muuan Golfilla. Nyt tarjolle tuli konsernisisaren muodossa käytännössä ilmainen pikkuautomalli Golfin alapuolelle. Näin, vain kuusi viikkoa 50:n esittelyn jälkeen Volkswagen lanseerasi mallista oman versionsa, nimeten sen Poloksi. Volkswagen tuli samalla tietämättään pilanneeksi Audin mahdollisuudet pikkuautomarkkinoilla. Polo oli ulkonäöltään lähes identtinen Audi 50:een verrattuna, ja Audi erottui VW:stä vain joillain tasokkaammilla elementeillään, jotka tiesivät samalla myös lisähintaa. Tätä lisähintaa suuri yleisö ei ollut valmis maksamaan. Näin Volkswagen Polosta tuli sukupolvien saatossa toistakymmentä miljoonaa myynyt maailmanauto, ja Audi 50 sai jäädä sen rinnalla 180 000 kappaleen tähdenlennoksi, jonka valmistus lopetettiin neljän vuoden jälkeen. Ympyrä on sulkeutunut Audi 50 oli ensimmäinen saksalainen pikkuautomalli, mutta vuoden 1978 jälkeen Audi oli valmis luovuttamaan pienten kanssa. Audi kohdennettiin VW-konsernin sisällä suurempia ja tasokkaampia autoja valmistavaksi yksiköksi, jollaisena se nykyäänkin tunnetaan. Audi palasi pikkuautoihin lopulta vuonna 2010, julkistaessaan A1 -mallin. Tällä kertaa oli kuitenkin Audin vuoro lainata Volkswagen Pololta, jonka pohjalle A1 on jo kahdessa sukupolvessa tehty. Ei toki sovi unohtaa myöskään Seat Ibizaa ja Škoda Fabiaa, joiden kautta Volkswagen Polosta on tullut vuosikymmenien saatossa pikkuautojen runsaudensarvi koko konsernille. Lue myös: NSU-wankelin jalanjäljissä – Audi A1 e-tron concept noudatti jo vuonna 2010 Mazdan R-EV:n perusajatusta Kun Münchenin olympialaisista tuli loppukesästä 2022 kuluneeksi 50 vuotta, käsiteltiin juttusarjassa hyvin vastaavaa tapausta muutamaa kokoluokkaa ylempää. Audi 80:sta loihdittiin tuohon aikaan melko samalla reseptillä Volkswagen Passat. Lopuksi on hauska huomata, kuinka 50:ssä vuodessa pikku-Audi ja Polo ovat ottaneet koossa alkuperäiset Passatin ja Audi 80:n kiinni ja ohittaneet ne. Kokonaispituutta lukuunottamatta A1 ja Polo ovat Passatia ja 80:tä joka mitallaan suurempia, ja painoakin on kertynyt jopa 300 kiloa enemmän puolen vuosisadan kuluessa. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Audi, Volkswagen, Car Classic Kuvat: Audi, Volkswagen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Proton Inspira – malesialaiset tekivät Mitsubishi Lancerin jopa japanilaisia paremmin 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? – Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe