18.10.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda Roadpacer AP – kun Mazda alkoi taistella päästöjä vastaan lainaamalla ison 70-luvun australianraudan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdan wankel yritti tehdä Holden Premieristä Anti-Pollutionin, mutta se oli valitettavasti täysikokoiseen GM-sedaniin alimitoitettu. Roadpacer on ehkä ristiriitaisimpia autoja, joita maan päällä on koskaan rullannut. Mazda on kaikista maailman autonvalmistajista menestyksekkäin wankel-moottorin hyödyntäjä, mutta missään tuotantoautossa tätä voimanlähdemuotoa ei ole nähty sen jälkeen, kun Mazda RX-8:n tuotanto päättyi vuonna 2012. Tänä vuonna wankel teki suuren paluun, ja jälleen asialla oli Mazda. Tällä kertaa kiertomäntämoottorin rooli on jauhaa sähköä MX-30 R-EV:ssä, mutta tämän odotetaan olevan vasta alkua.Mazdan tuoreen 8C-wankelin halkileikkauskuva näyttää hyvin moottorityypin perusrakenteen.Mazdan vasta lanseerattu uusi 8C -tyypin wankel-sukupolvi käsittää aiemmasta laajasti poiketen yksisylinterisen eli single-rotor -ratkaisun, ja on tilavuudeltaan vain 0,83-litrainen. Tässä jutussa pääroolissa on kuitenkin moottorin 1,3-litrainen, kaksiroottorinen edeltäjä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVillinä korttina mukaan isojen sedanien maailmaanMazdalla oli 1970-luvun alussa muihin japanilaisvalmistajiin verrattuna urheilullisempi ja enemmän kevyemmistä automalleista koostuva mallisto, jossa wankel näytteli suurta roolia. Vuosikymmenen puoleenväliin tultaessa Mazdalla todettiin kuitenkin, että kotimarkkinoille pitää löytyä kilpailija esimerkiksi Mitsubishin, Nissanin ja Toyotan isoille sedaneille.Mazdan lähestymistapa asiaan oli omalaatuinen, ja ratkaisussa painotettiin sitä, että Mazdan vaihtoehto ottaisi muita paremmin huomioon päästöt, ja tuohon maailmanaikaan erityisesti kaupunkien ilmanlaadun. Edullisin ratkaisu oli hyödyntää jo olemassa olevia pohjia. Siispä kaikki muu paitsi moottori ja vaihdelaatikko lainattiin suoraan Holdenilta Australiasta. Moottori ja vaihteisto puolestaan olivat Mazdan ominta wankel-voimalinjaa.Yksi auto, kaksi maailmaa, molemmat janoisiaHJ-sarjan Holden Premier oli iso sedan 70-luvun australialaisen automaun mukaan. Tämä tarkoittaa, että ympärillä oli paljon peltiä ja kromia, sisässä puolestaan vähintään rivi-6, mutta jossain tapauksessa jopa 5,0-litrainen V8.Holden Premier rakentui Holdenin itse Australiassa kehittämän HQ-alustan varaan. Sitä käytettiin muissakin eteläisen pallonpuoliskon General Motors -tuotteissa. Premieriä valmistettiin kolmessa eri tehtaassa Australiassa. Sieltä Mazdan logoilla varustetut yksilöt laivattiin Japaniin, jossa niihin asennettiin wankel sekä Nissanilta lainattu 3-vaihteinen automaattivaihteisto.Myös japanilaisissa täysikokoisissa sedaneissa näkyi tuohon aikaan isoja koneita, rivi-6:n ollessa yleinen standardi muun muassa Nissan Cedricissä, Mitsubishi Debonairissa ja Toyota Crownissa. Mazda pudotti siis aikamoisen pommin istuttamalla omaan täysikokoiseen sedaniinsa piskuisen wankelin. Mazda Roadpacer AP:ssa mallinimeen liitetty kirjainyhdistelmä tuli sanoista "Anti-Pollution", sillä pienen voimanlähteen ajateltiin tietävän verrattain pieniä päästöjä ja pientä kulutusta.Tuttu lausahdus "suuri Japanissa", "big in Japan", tarkoittaa sitä, kun jokin yllättävä asia saa suursuosion Japanissa, muttei oikein missään muualla. Roadpacer AP:n kohdalla lause taipui muotoon "liian suuri Japanissa", "too big in Japan", sillä muun muassa sikäläinen verotus hyljeksi näin leveitä autoja. Toisaalta Roadpacer oli myös luokassaan varsin tilava.Aina on kuitenkin jenin kääntöpuoli, ja tässä tapauksessa se oli moottorin jääminen alimitoitetuksi näin suurikokoiseen autoon. Siinä missä Mazdan 13B-sarjan 1,3-litrainen ja kaksiroottorinen wankel toimi hienosti 500 - 600 kiloa kevyemmissä RX-4:ssä ja RX-5:ssä, joutui se liian koville noin 1 600-kiloisessa Roadpacerissa.Wankel tuotti Roadpacerissa 130 hevosvoimaa ja 138 newtonmetriä. Tämä näkyi selvästi jo suorituskykylukemissa. Auto ei tahtonut kiihtyä minnekään ja se kulki 157 km/h. Myyntikatastrofin ainekset olivat kuitenkin kasassa vasta siinä vaiheessa, kun yleisölle selvisi kuinka janoinen auto Roadpacer oli. Wankelin heikkouksiin on kuulunut polttoaineenkulutus, ja sen kitkemiseksi Mazda valjastikin ison joukon ideoita, ennen kuin toi moottorin nykypolven markkinoille.Vuoden 1975 Roadpaceriin asennettuna wankel sen sijaan joi kuin metsällinen sieniä. Kulutuksen kerrotaan nousseen jopa 26 litraan sadalla kilometrillä. Vertailun vuoksi esimerkiksi Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitessen (8,0-l W16, 1 200 hv, 1 500 Nm, 410 km/h) keskikulutukseksi kerrotaan 23,1 litraa sadalla.Jäljelle jäi moottoriMazda Roadpacer AP ehti olla tuotannossa parin vuoden ajan, tuotantomäärän jäädessä kokonaisuudessaan vain ja ainoastaan 800 autoon. Roadpacerin tuotanto päätettiin vain joitain kuukausia ennen kuin toinen amerikkalaisjätti, nimittäin Ford, ryhtyi yhteistyöhön Mazdan kanssa ostaen siitä 25 prosentin osuuden. Tätä aikaa kesti aina vuoteen 2008 asti, ja sen jälkeen Mazda on elänyt itsenäisesti nykyistä Skyactiv-aikaansa, joka on palauttanut Mazdan innovatiivisuuden, ja markkinoilla on nähty niin puristussytytteinen bensiinimoottori Skyactiv X kuin uusi wankelkin.Mazdan Renesis on viimeisin sarjatuotantoautossa nähty wankel, ja se vauhditti RX-8:aa vuosina 2002 - 2012.Vaikka Roadpacer AP jäikin historian lyhyeksi sivuraiteeksi, siinä nähty 13B -voimanlähde oli vasta uransa alussa. Oikeisiin autoihin asennettuna siitä tuli kolmenkymmenen vuoden menestystarina, säilyen käytännössä muuttumattomana vuoden 1972 RX-4:stä vuonna 2002 tuotantonsa päättäneeseen RX-7:ään. Itse asiassa vuosina 2002 - 2012 valmistetun RX-8:n Remesis-voimanlähdekin on vain päivitys 13B:hen, mikä pidentää voimanlähteen käyttöuran peräti 40 vuoteen. Kyseessä on kirkkaasti historian pisimpään ja eniten valmistettu kiertomäntämoottori.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Drive.com.au, Mazda Kuvat: Mazda, HoldenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?