18.10.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda Roadpacer AP – kun Mazda alkoi taistella päästöjä vastaan lainaamalla ison 70-luvun australianraudan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdan wankel yritti tehdä Holden Premieristä Anti-Pollutionin, mutta se oli valitettavasti täysikokoiseen GM-sedaniin alimitoitettu. Roadpacer on ehkä ristiriitaisimpia autoja, joita maan päällä on koskaan rullannut. Mazda on kaikista maailman autonvalmistajista menestyksekkäin wankel-moottorin hyödyntäjä, mutta missään tuotantoautossa tätä voimanlähdemuotoa ei ole nähty sen jälkeen, kun Mazda RX-8:n tuotanto päättyi vuonna 2012. Tänä vuonna wankel teki suuren paluun, ja jälleen asialla oli Mazda. Tällä kertaa kiertomäntämoottorin rooli on jauhaa sähköä MX-30 R-EV:ssä, mutta tämän odotetaan olevan vasta alkua.Mazdan tuoreen 8C-wankelin halkileikkauskuva näyttää hyvin moottorityypin perusrakenteen.Mazdan vasta lanseerattu uusi 8C -tyypin wankel-sukupolvi käsittää aiemmasta laajasti poiketen yksisylinterisen eli single-rotor -ratkaisun, ja on tilavuudeltaan vain 0,83-litrainen. Tässä jutussa pääroolissa on kuitenkin moottorin 1,3-litrainen, kaksiroottorinen edeltäjä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVillinä korttina mukaan isojen sedanien maailmaanMazdalla oli 1970-luvun alussa muihin japanilaisvalmistajiin verrattuna urheilullisempi ja enemmän kevyemmistä automalleista koostuva mallisto, jossa wankel näytteli suurta roolia. Vuosikymmenen puoleenväliin tultaessa Mazdalla todettiin kuitenkin, että kotimarkkinoille pitää löytyä kilpailija esimerkiksi Mitsubishin, Nissanin ja Toyotan isoille sedaneille.Mazdan lähestymistapa asiaan oli omalaatuinen, ja ratkaisussa painotettiin sitä, että Mazdan vaihtoehto ottaisi muita paremmin huomioon päästöt, ja tuohon maailmanaikaan erityisesti kaupunkien ilmanlaadun. Edullisin ratkaisu oli hyödyntää jo olemassa olevia pohjia. Siispä kaikki muu paitsi moottori ja vaihdelaatikko lainattiin suoraan Holdenilta Australiasta. Moottori ja vaihteisto puolestaan olivat Mazdan ominta wankel-voimalinjaa.Yksi auto, kaksi maailmaa, molemmat janoisiaHJ-sarjan Holden Premier oli iso sedan 70-luvun australialaisen automaun mukaan. Tämä tarkoittaa, että ympärillä oli paljon peltiä ja kromia, sisässä puolestaan vähintään rivi-6, mutta jossain tapauksessa jopa 5,0-litrainen V8.Holden Premier rakentui Holdenin itse Australiassa kehittämän HQ-alustan varaan. Sitä käytettiin muissakin eteläisen pallonpuoliskon General Motors -tuotteissa. Premieriä valmistettiin kolmessa eri tehtaassa Australiassa. Sieltä Mazdan logoilla varustetut yksilöt laivattiin Japaniin, jossa niihin asennettiin wankel sekä Nissanilta lainattu 3-vaihteinen automaattivaihteisto.Myös japanilaisissa täysikokoisissa sedaneissa näkyi tuohon aikaan isoja koneita, rivi-6:n ollessa yleinen standardi muun muassa Nissan Cedricissä, Mitsubishi Debonairissa ja Toyota Crownissa. Mazda pudotti siis aikamoisen pommin istuttamalla omaan täysikokoiseen sedaniinsa piskuisen wankelin. Mazda Roadpacer AP:ssa mallinimeen liitetty kirjainyhdistelmä tuli sanoista "Anti-Pollution", sillä pienen voimanlähteen ajateltiin tietävän verrattain pieniä päästöjä ja pientä kulutusta.Tuttu lausahdus "suuri Japanissa", "big in Japan", tarkoittaa sitä, kun jokin yllättävä asia saa suursuosion Japanissa, muttei oikein missään muualla. Roadpacer AP:n kohdalla lause taipui muotoon "liian suuri Japanissa", "too big in Japan", sillä muun muassa sikäläinen verotus hyljeksi näin leveitä autoja. Toisaalta Roadpacer oli myös luokassaan varsin tilava.Aina on kuitenkin jenin kääntöpuoli, ja tässä tapauksessa se oli moottorin jääminen alimitoitetuksi näin suurikokoiseen autoon. Siinä missä Mazdan 13B-sarjan 1,3-litrainen ja kaksiroottorinen wankel toimi hienosti 500 - 600 kiloa kevyemmissä RX-4:ssä ja RX-5:ssä, joutui se liian koville noin 1 600-kiloisessa Roadpacerissa.Wankel tuotti Roadpacerissa 130 hevosvoimaa ja 138 newtonmetriä. Tämä näkyi selvästi jo suorituskykylukemissa. Auto ei tahtonut kiihtyä minnekään ja se kulki 157 km/h. Myyntikatastrofin ainekset olivat kuitenkin kasassa vasta siinä vaiheessa, kun yleisölle selvisi kuinka janoinen auto Roadpacer oli. Wankelin heikkouksiin on kuulunut polttoaineenkulutus, ja sen kitkemiseksi Mazda valjastikin ison joukon ideoita, ennen kuin toi moottorin nykypolven markkinoille.Vuoden 1975 Roadpaceriin asennettuna wankel sen sijaan joi kuin metsällinen sieniä. Kulutuksen kerrotaan nousseen jopa 26 litraan sadalla kilometrillä. Vertailun vuoksi esimerkiksi Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitessen (8,0-l W16, 1 200 hv, 1 500 Nm, 410 km/h) keskikulutukseksi kerrotaan 23,1 litraa sadalla.Jäljelle jäi moottoriMazda Roadpacer AP ehti olla tuotannossa parin vuoden ajan, tuotantomäärän jäädessä kokonaisuudessaan vain ja ainoastaan 800 autoon. Roadpacerin tuotanto päätettiin vain joitain kuukausia ennen kuin toinen amerikkalaisjätti, nimittäin Ford, ryhtyi yhteistyöhön Mazdan kanssa ostaen siitä 25 prosentin osuuden. Tätä aikaa kesti aina vuoteen 2008 asti, ja sen jälkeen Mazda on elänyt itsenäisesti nykyistä Skyactiv-aikaansa, joka on palauttanut Mazdan innovatiivisuuden, ja markkinoilla on nähty niin puristussytytteinen bensiinimoottori Skyactiv X kuin uusi wankelkin.Mazdan Renesis on viimeisin sarjatuotantoautossa nähty wankel, ja se vauhditti RX-8:aa vuosina 2002 - 2012.Vaikka Roadpacer AP jäikin historian lyhyeksi sivuraiteeksi, siinä nähty 13B -voimanlähde oli vasta uransa alussa. Oikeisiin autoihin asennettuna siitä tuli kolmenkymmenen vuoden menestystarina, säilyen käytännössä muuttumattomana vuoden 1972 RX-4:stä vuonna 2002 tuotantonsa päättäneeseen RX-7:ään. Itse asiassa vuosina 2002 - 2012 valmistetun RX-8:n Remesis-voimanlähdekin on vain päivitys 13B:hen, mikä pidentää voimanlähteen käyttöuran peräti 40 vuoteen. Kyseessä on kirkkaasti historian pisimpään ja eniten valmistettu kiertomäntämoottori.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Drive.com.au, Mazda Kuvat: Mazda, HoldenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ”Transitporter” on pian täällä – Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä