12.4.2023

Nimi muutettu: pitkä tie yhden Fordin politiikkaan

Tähänastisen 2000-luvun aikana Ford on edennyt tilanteesta, jossa sillä oli jokaiselle päämarkkina-alueelleen oma iso sedaninsa sivutuotteineen, kohti nykytilannetta, jossa sillä on iso sedan enää ainoastaan yhdellä päämarkkina-alueella.

Ford Mondeo kuuluu niihin moniin D-segmentin perinteisten autoluokkien edustajiin, joille olemme viime vuosina sanoneet kiitos ja näkemiin. 2010-luvun alkupuolella alkanut "yhden Fordin strategia" on johtanut monen tunnetun Ford-nimen lakkauttamiseen.

Yhden Fordin strategia alkoi pääjohtaja Alan Mulallyn kaudella vuonna 2012. Siinä Fordin hurja 30 eri perusrakenteen maailmanlaajuinen vyyhti oli tarkoitus purkaa yhdeksään globaalisti käytettävään pohjarakenteeseen.

Vuosikymmenen loppua kohti alustojen määrä pudotettiin ainoastaan viiteen. Tämä tarkoitti myös sitä, että Fordin olisi pitänyt luoda kaikille markkina-alueille yhteinen iso sedan, mutta suurimmaksi osaksi automarkkinoiden kehityskulkujen ohjailemana sedanit (Euroopassa myös farmari) ovatkin kuolleet sukupuuttoon.

Tämänkertaisessa Nimi muutetussa muistellaan samaa kokoluokkaa edustaneita, samoihin aikoihin eri markkinoilla valmistettuja Mondeota, Taurusta, Fusionia ja Falconia, ja niiden sukulaisuussuhteita toisiinsa sekä toisaalta muihin automalleihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ford Mondeo, Eurooppa, 1993 - 2007, Ford Contour, Pohjois-Amerikka, 1994 - 2000

käytetty ford mondeo

Aloitetaan ensimmäisestä kosketuksesta yhden Fordin politiikkaan, joka nähtiin Euroopan ja Pohjois-Amerikan yhteisen sedanin kautta Mondeon ensimmäisessä sukupolvessa. CDW27 -perusrakenne palveli autoa, joka tunnettiin Euroopassa Mondeona ja Pohjois-Amerikassa puolestaan Contourina.

Ford Contouriin oli haettu persoonaa isosisko Crown Victoriasta.

Mondeo ja Contour olivat käytännössä sama auto, mutta tietyt markkinoille ominaiset yksityiskohdat, mukaan lukien keulailme, erottivat ne toisistaan. Mondeot valmistettiin Belgiassa ja Saksassa, Contourit puolestaan USA:ssa ja Meksikossa.

Mercury Mystique

Mercury Mystique oli saatu muistuttamaan kovasti isosisko Grand Marquisia, vaikka teknisesti autot olivat kuin yö ja päivä.

Premiumilmettä Contouriin koitti tuoda sen pohjoisamerikkalainen sisarmalli Mercury Mystique. Mystique ei järin paljon Ford-sisaristaan eronnut, ja sitä pidettiin "luksusautoksi" liian pienikokoisena.

käytetty mondeo
Euroopan Mondeo on harvinaisen tuttu myös Moottorille käyttötesti käytetyllä -rupeaman kautta.

Euroopan Ford jatkoi periaatteessa samalla perusratkaisulla Mondeon toiseen (erään laskentatavan mukaan kolmanteen) sukupolveen, mutta Ford USA ei enää hypännyt samaan kelkkaan, eikä Contour saanut heti seuraajaa. Fordilla oli sen sijaan tarjolla isompia sedaneita Pohjois-Amerikkaan, huipulla tikapuurungolle rakentunut Crown Victoria.

Euroopan Mondeo oli tuotannossa vuosina 2000 - 2007. Sen jälkeenkin autoa on valmistettu hieman muokattuna Kaukoidässä.

Jaguar X-Type, 2001 - 2009

Myös Euroopan Ford-sedan sai premiumvastineensa, sillä Ford oli tuohon aikaan Jaguarin omistaja. Jaguar sai edullisesti käyttöönsä kaikki Ford Mondeon perusratkaisut, ja puki ne näyttäviin Jaguar-kuoriinsa.

Tämä edullisin malli oli tärkeä Jaguarille, sillä perinteikäs brittivalmistaja kärsi tuolloin talousvaikeuksista. X-Typen jälkeen Jaguar käytti Ford-alustaa vielä XF:ssä, mutta nykyisin käytössä ovat Jaguar Land Roverin omat perusrakenteet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ford Fusion, Pohjois-Amerikka, 2006 - 2012

Koska Pohjois-Amerikassa Mondeo ei kerta kaikkiaan kelvannut, hätiin piti Contourin jälkeen ottaa amerikkalaisemmalta kalskahtavampi malli, välissä tosin ehti kulua melkeinpä kokonainen sukupolvi.

Ensimmäisen polven Fusion kalskahti tosin osittain myös japanilaiselta, sillä se perustui Mazdan GG-alustalle, ollen täten jokseenkin läheistä sukua ajan Mazda 6:lle. Ford kutsui tuota Mazdan alustaa CD3:ksi. Tuolloin elettiin Fordin ja Mazdan liiton viimeisiä vuosia.

Ensimmäisen polven Mazda 6 oli Fusionin perusta. Mazda myi autoa käytännössä samanlaisena Atlantin molemmin puolin.

Fusionin aikaan Euroopan ja Pohjois-Amerikan Ford-sedanit eivät olleet käytännössä mitään sukua toisilleen, eikä siis yhden Fordin politiikasta ollut tietoakaan. Kaikki Fusionit valmistettiin Meksikon Hermosillossa. Pohjois-Amerikan Fusionia ei saa sekoittaa Euroopan Ford Fusioniin, joka oli puolestaan pieni tila-auto.

Toinen perättäinen Euroopan oma Mondeo oli Volvo-sukuinen.

Samaan aikaan Euroopassa nähtiin kolmannen sukupolven Mondeo, joka rakentui Volvon kanssa kehitetylle EUCD -alustalle. Nimensäkin mukaisesti yksin Eurooppaa varten kehitetylle alustalle rakentuivat isojen Euroopan-Fordien lisäksi lähes kaikki tuon ajan Volvot S80:sta XC60:een sekä esimerkiksi myös Land Rover Freelander.

Mercury Milan, Lincoln Zephyr, 2006 - 2012

Fusion taipui peräti kahdeksi tasokkaammaksi malliksi, sillä tuohon aikaan hengissä oli vielä hetken aikaa myös Mercury, jonka Ford lakkautti lopullisesti vuonna 2011. Milanon kaupungin mukaan nimettyä Milania valmistettiinkin brändin loppuun asti.

Myös Lincoln versioi Fusionin herättämällä henkiin historiallisen Zephyr-mallinimen. Tätä vaihetta ei kuitenkaan kauaa kestänyt, sillä pian nimi muutettiin uuden mallinimipolitiikan mukaisesti MKZ:ksi. Lincoln MKZ viihtyi Meksikon tuotantolinjoilla aina vuoteen 2012 asti, jolloin se sai suoran seuraajan.

Ford Five Hundred/Taurus, Pohjois-Amerikka, 2004 - 2018

Taurus on perinteikäs mallinimi ja kokoluokassa Fusionia (ja Mondeota) hieman suurempi sedan. Varsin erikoisen Tauruksen taustasta tekee kuitenkin, että myös se on Volvo-sukuinen, ei tosin samalla tavalla kuin kolmannen polven Euroopan-Mondeo.

Taurus oli ensimmäinen pohjoisamerikkalaiseen full-size -luokkaan kuuluva Ford-sedan, joka oli etuvetorakenteinen. Sen D3-alusta periytyi Volvo P2 -pohjarakenteesta, joka otettiin käyttöön vuoden 1998 S80-mallissa, joka oli sekin Volvolle ensimmäinen etuvetopohjainen iso sedan.

Ford Five Hundredilla oli perustavia ruotsalaisia sukujuuria, vaikkei ehkä päällepäin uskoisi.

Auton nimi oli ensin Ford Five Hundred, mutta ensimmäisen sukupolven lopulla otettiin käyttöön nimi Taurus, jota jatkettiin edelleen toiseen ja toistaiseksi viimeiseen sukupolveen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercury Sable, 2007 - 2009, Lincoln MKS, 2008 - 2016

Mercurykin ehti rimaa hipoen mukaan etuvetoisten edustussedanien maailmaan versioimalla Tauruksen. Tauruksella oli ollut menneinäkin vuosikymmeninä sisarmallinaan Mercury Sable. Tuotannossa viimeinen Sable oli vain hyvin lyhyen aikaa vuosina 2007 - 2009.

Lincoln MKS:ää puolestaan ehdittiin valmistaa kahdessa sukupolvessa, ennen kuin uusi Continental (mainitaan tuonnempana) korvasi sen vuonna 2016.

Ford Falcon, Australia, 1960 - 2016

Australialaisilla on ollut perinteinen jakolinja autonvalmistajien suhteen. Vähän kuin Tampere on jakautunut Tapparaan ja Ilvekseen tai Madrid Realiin ja Atléticoon, ovat australialaiset perinteisesti olleet joko Ford- tai GM-ihmisiä. Vaikka Australia onkin esimerkiksi Eurooppaan verrattuna pieni markkina-alue, on siihen kannattanut tästä syystä panostaa.

2000-luvun Falconissa näkyykin ehkä kaikkein parhaiten se, miksi Ford piti markkinakohtaisia malleja samaan aikaan tuotannossa: eri maailmankolkissa on erilaiset mieltymykset.

Falconia ehdittiin valmistaa Australiassa seitsemässä eri sukupolvessa 56 vuoden ajan. Myös Pohjois-Amerikassa valmistettiin aikoinaan Ford Falconia, mutta se oli luonnollisesti eri auto.

Falcon Ute oli erottamaton osa mallistoa, ja edusti Australialle ainutlaatuista, nyttemmin kokonaan hävinnyttä sivuluokkaa.

Viimeiseksi jäänyt Falcon-sukupolvi, Falcon FG, oli tuotannossa 10 vuoden ajan. Ford Australian kehittämänä se oli edeltäjiensä tapaan takavetorakenteinen, eikä sukua muiden markkinoiden Ford-sedaneille. Falcon oli sen sijaan suora vastaus GM:n Holden Commodorelle, joka koki lähes samaan aikaan saman kohtalon. Falconin voimanlähteet painottuivat ylärekisteriin, huipulla 5,0- ja 5,4-litraiset V8:t.

Ford Australia korvasi Falconin hetkellisesti Euroopasta tuodulla Mondeolla, mutta nykyään Mustang on Down Underin ainoa ei-maasturimalli.

Ford Mondeo, Eurooppa, 2012 - 2022, Ford Fusion, Pohjois-Amerikka, 2012 - 2018

Ensimmäinen suuri askel kohti yhden Fordin politiikkaa oli Euroopan viimeiseksi jäänyt Mondeo, joka jaettiin lähes sellaisenaan Pohjois-Amerikkaan Fusionin nimellä. Tämä oli käytännössä mallipoliittisesti ajatellen paluu alkuperäisten Mondeon ja Contourin aikaan.

Euroopan viimeiseksi jäänyt, mutta pitkään tuotannossa ollut Mondeo valmistettiin Euroopassa, kun taas Fusion tehtiin Meksikossa. Eroavaisuuksia mallien välillä oli jopa vähemmän kuin aikanaan Mondeolla ja Contourilla. Pohjana oli CD4 -alusta, Fordin oma globaali alustarakenne keskiluokan automalleille.

Ford lakkautti Fusionin vuonna 2018 Pohjois-Amerikassa samaan aikaan Fiestan, Focuksen ja Tauruksen kanssa. Nykyään Mustang on Pohjois-Amerikan Ford-tarjonnan ainoa sikäläisin termein "car", kaikkien muiden ollessa "truckeja" eli maastureita ja avolavoja. Fusion saattaa jo tänä vuonna saada Atlantin takana kaiman jonkinlaisesta katumaasturista. Euroopasta Mondeo väistyi vailla seuraajaa toissa vuonna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lincoln MKZ, 2012 - 2020

Euroopankin Mondeolla oli luksusserkkunsa, vaikka Eurooppa ei sitä koskaan nähnytkään. Mondeon ja Fusionin kanssa samalle CD4-versiolle rakentui

Ford Taurus, Kiina, 2015 - 2022

Samalle alustalle hieman venytettynä tehtiin myös Kiinan markkinoiden oma Taurus. Vuosina 2015 - 2022 valmistettu Taurus ei siis ollut mitään sukua aiemmin esitellyille Pohjois-Amerikan Tauruksille, vaan perustui CD4-alustalle, aivan kuten Mondeo/Fusion.

Taurus oli kuitenkin Mondeota isompi auto, ja venytettyä alustaa kutsuttiin CD4.3:ksi. Asetelma oli vähän samanlainen kuin Volkswagenilla Kiinassa tälläkin hetkellä. Siellä myydään Passatin nimellä Euroopan Passatia isompaa sedania, ja meikäläinen Passat on puolestaan Kiinassa Volkswagen Magotan.

Lincoln Continental, 2016 - 2020

Lincoln Continental oli herraskaisinta, mitä Ford Mondeon alustalle on koskaan tehty.

Lincoln nosti tuhkasta hyvin perinteikkään ja arvostetun mallinimen vuonna 2016, nojaten Kiinan Tauruksen CD4.3 -alustaan. Mallihierarkiassa Continentalin sijoitus oli suoraan sukulaismalli MKZ:n yläpuolella.

Lincoln Continentalin nimihistoriasta löytyy muun muassa useita Yhdysvaltain presidentin virka-autoja, mutta lopulta Ford päätti lakkauttaa Lincolnin lippulaivasedanin vain neljän tuotantovuoden jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ford Mondeo, Kiina, 2022 -, Ford Taurus, Lähi-itä, 2022 -

Kaikista edellä kuvatuista aika on tavalla tai toisella jättänyt, ja ainoa iso Ford-sedan, jota enää missään valmistetaan, on tässä. Viidennen sukupolven Mondeo perustuu CD4:n korvanneelle C2-alustalle, ja on nyt todellakin kaikin puolin One Ford. 

Jottei kuvio olisi kuitenkaan edelleenkään liian yksinkertainen, herätti Ford vielä kerran Tauruksen nimen henkiin uuden Mondeon markkinointinimenä Lähi-idän markkinoilla. Kaikki autot valmistetaan joka tapauksessa Kiinassa.

Lincoln Zephyr, Kiina, 2022 -

Myös Lincoln on luopunut sedaneistaan Pohjois-Amerikassa, ja edellä kuvattu, ainoa jäljellä oleva Ford-sedan on saanut premium-parikseen Kiinassa uuden ja näyttävän Lincoln Zephyrin. Kaunistus esiteltiin ensin konseptina, ja nyttemmin yhtä näyttävänä tuotantomallina.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Ford, Reuters, Car and Driver Kuvat: Ford, Lincoln, Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat