22.3.2023

Nimi muutettu: Lagonda Taraf – historiallisen brittimerkin elvytysyritys maksoi miljoonan kappaleelta

Aston Martinin yritys saada Lagonda-brändi uudelleen elämään oli tuomittu kuihtumaan, sillä taustalla oli oikeasti uudet kuoret saanut Aston Martin Rapide, tosin miljoonahinnalla. Olihan Lagonda Tarafissa kyse toisaalta hyvin superlatiivisesta hyperluksussedanista, jota valmistettiin kaikkiaan parisataa kappaletta.

Brittiläinen superautojen valmistaja Aston Martinin on viralliselta nimeltään Aston Martin Lagonda Global Holdings PLC. Nimessä kummitteleva Lagonda periytyy vuodelta 1947, jolloin Aston Martin sai tämän perinteikkään valmistajan siipiensä suojiin.

Lagondan perusti 1900-luvun alussa amerikkalaissyntyinen, mutta sittemmin brittiläistynyt oopperalaulaja Wilbur Gunn. Lagondan autot olivat luksus- ja suorituskykypainotteisia, aivan kuten Aston Martininkin. Kuuluisa brittiläinen traktoritehtailija Sir David Brown oli ostanut vuonna 1946 Aston Martinin liiketoiminnan, ja seuraavana vuonna oli sitten Lagondan vuoro.

Kauppojen jälkeen esitellyissä Astoneissa muun muassa hyödynnettiin Lagondan moottoreita, mutta sittemmin Lagondan rooli Aston Martinin rinnalla on ollut korkeintaan marginaalinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neliovista ultraluksusta

60-luvun jälkeen joka kerralla, kun Lagonda on välähtänyt brändinä tai mallinimenä Aston Martinin rinnalla, on kyse ollut neliovisesta autosta. Aston Martinin suorituskykyisistä luksusautoista on siis menty usein Bentleyn tai Rolls-Roycen suuntaan. Jo vuosina 1961 - 64 tuotannossa oli neliovinen versio Astonin DB4:stä, nimeltään Lagonda Rapide, italialaisen Carrozzeria Touringin koriräätälien mestariteoksena.

Vuonna 1974 Aston Martin esitteli puolestaan oman brändinsä alla aivan huikaisevan näköisen Aston Martin Lagonda -supersedanin. Sekä ulkoa että sisältä katsottuna aikanaan erittäin futuristinen Lagonda oli tuotannossa peräti 16 vuotta, toki kehittyen matkan varrella, mutta pitäen tunnusomaisen, kiilamaisen ulkomuotonsa.

Aston Martin Lagondan väistyttyä tuotannosta seurasi sitä kaksi kaimaa, kaksi kappaletta valmistettu Aston Martin Lagonda Vignale vuodelta 1993 sekä Aston Martin Virage Lagonda, jota valmistettiin seitsemän kappaletta, ja joka perustui Virageen.

Lagonda Vignale oli nimestään huolimatta Carrozzeria Ghian muotoilema konsepti, joka perustui teknisesti Lincoln Towncariin. Moottorinakin oli Ford USA:n 4,6-litrainen Modular V8.

19 vuotta alkuperäisen Aston Martin Lagondan valmistuksen loppumisen jälkeen oli puolestaan vuorossa Mercedes-Benzin kanssa yhteistyössä toteutettu samanniminen konseptimalli, joka esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 2009. Tällä kertaa Lagondan nimen alla yhdisteltiin luksuskuorissa katumaasturin ja sedanin piirteitä seuraavanlaisella lopputuloksella:

Vuoden 2009 Geneven autonäyttelyssä nähdyn Aston Martin Lagonda -konseptin pohjana oli Mercedes-Benz GL-sarjan maasturi.

Seuraavat konseptimallit nähtiin vasta 10 vuoden kuluttua tästä. Vuoden 2018 Lagonda Vision Conceptissa sekä vuoden 2019 Lagonda All-Terrain Conceptissa Lagonda pääsi loistamaan omalla nimellään.

Näissä yltiöfuturistisissa ultraluksusautojen konsepteissa on näillä näkymin ollut kysymys pelkistä tutkielmista, sillä viimeinen Lagondan brändinimellä valmistettu tuotantoauto on vuodelta 2016.

Lagonda todellakin tulee takaisin - ainakin piipahtamaan

Vähän samalla tavalla kuin Mercedes-Benz herätti Maybachin - pariinkin kertaan tällä vuosituhannella - uudelleen henkiin, nousi Aston Martinilla ajatus Lagondan elvyttämisestä jälleen toiminnassa olevien automerkkien kirjoihin sen 100-vuotisjuhlan kunniaksi.

Juuri mainittu vuoden 2009 Aston Martin Lagonda -konsepti oli tästä esimakua, ja sillä haluttiin alleviivata Lagonda -brändin eroa Aston Martin -brändistä nimenomaan tämän ultraluksusnäkökulman kautta.

Aston Martin Rapide

Noin 50 vuotta alkuperäisen Lagonda Rapiden jälkeen Aston Martin julkisti neliovisen, DB9:ään perustuneen Rapiden. Tämä pitkään tuotannossa ollut malli sai toimia ponnahduslautana myös itse Lagondan paluulle.

Lagonda Taraf

Vuonna 2014 alkoi viimein tapahtua. Ensimmäinen tuotantomallinen Lagonda kirjaimellisesti miesmuistiin sai ensi-iltansa Dubaissa. Lagonda Tarafin mallinimi on arabian kieltä, ja tarkoittaa jotakuinkin äärimmilleen vietyä luksusta.

Tarafin muodoissa on nähtävissä selvä viittaus vuosien 1976 - 1990 Aston Martin Lagondaan.

Nimi oli enne, sillä alun perin Taraf tarkoitettiin ainoastaan Lähi-idän markkinoille 120 kappaleen tuotantoerällä. Myöhemmin Tarafeja päätettiin valmistaa vielä 60 lisää, ja jokunen yksilö on päätynyt Lähi-idän ulkopuolellekin, ainakin Isoon-Britanniaan.

Lagonda Tarafit valmistettiin Englannin Gaydonissa aivan kuten muun muassa sisarmalli Rapidekin, mutta Tarafin hiilikuituvahvisteisesta muovista taiottu kori loihdittiin käsityönä. Muilta osin alusta, Ford-sukuinen 5,9-litrainen vapaastihengittävä V12 sekä iso osa sisustan elementeistä periytyivät suoraan Rapidesta. Merkittävin tekninen eroavaisuus Rapideen oli noin 20 senttimetriä pidempi akseliväli, joka korosti Tarafin luonnetta herraskaisena luksusautona.

Taraf tarjosi 540 hevosvoimaa selkeän urheiluautopainotteisesta voimanlähteestään.

Kalliit materiaalit, loistoauton varustelu, käsityön korkea osuus valmistuksesta sekä pieni valmistusmäärä muiden muassa tiesivät Lagonda Tarafille myös asiaankuuluvan tuntuvaa hintaa. Jokaisesta Tarafista sai pulittaa arviolta miljoona (1 000 000) dollaria.

Vastaavalla summalla olisi saanut muun muassa kolme Bentley Mulsannea tai viisi Mercedes-Maybach S600:ta, kuten myös vastaavasti viisi sisarmalli Rapidea.

Tarafin ongelmaa lisäsi se, ettei auto tuntunut varsinaisesti miljoonaluokan ultraluksusautolta. Sen alusta oli liian kova, matkustamo liian meluisa ja moottori liian... läsnäoleva. Se ei sopinut liian pitkän akselivälinsä vuoksi oikein myöskään Rapiden kaltaiseksi urheilusedaniksi.

Jokaiselle valmistetulle yksilölle löytyi silti ostaja - Lähi-idän öljysheikille muutama miljoona dinaaria sinne tai tänne on taskurahaa, ja autohan on keräilyharvinaisuus, aivan kuin sijoitus.

Yksi Taraf bongattiinkin aivan hiljattain kaupan kalifornialaisesta superautoliikkeestä. Pyyntihinta seitsemän vuotta vanhalla, mutta alle 300 kilometriä ajetulla autolla oli 800 000 dollaria. Riippuu näkökulmasta, onko 200 000 dollaria arvostaan sulattanut Taraf säilyttänyt lopulta arvonsa hyvin vai huonosti.

Jälkiviisaana voisi sanoa, että Lagonda olisi voinut elpyä jollain vähemmän yliampuvallakin, vaikka sitten jollain fiinillä ja katupainotteisella luksusmaasturilla. Vuoden 2016 jälkeen emme ole nähneet yhtään Lagondaa tuotannossa, mutta kuten muutaman vuoden takaiset konseptit osoittivat, ei positiivisia taloudellisia merkkejä viimeaikoina osoittanut Aston kenties ole vielä valmis hautaamaan Lagondan siipiä lopullisesti.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Aston Martin, Motor Trend, Carscoops, Motor Authority Kuvat: Aston Martin Lagonda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat