3.6.2022

Toinen yritys, taas: Mercedes aikoo käynnistää Maybach-merkin uudelleen

Mercedes-Maybach Maybach merkki uudelleen

Hiljaiseloa viettänyt ja aikakausittain paikkaansa etsivä Maybach on palaamassa Mercedeksen merkkivalikoiman kärkikaartiin. Aseina ovat yllättäminen ja kyky olla häpeilemättömän överi.

Mercedes-Benzille kuuluva Maybach-merkki on tunnettu hulppeista luksusautoistaan, joita merkki valmistaa aina silloin tällöin. Nykymuodossaan Maybach tuli tunnetuksi vuosituhannen vaihteessa, kun Maybach 57 ja Maybach 62 olivat Daimlerin luksusautomallistossa omina lukuinaan. Pompöösit autot saivat runsaasti palstatilaa, mutta valmistaja kärsi yli 400 000 euron tappion jokaisesta autoyksilöstä.

Sittemmin Maybach on hiipunut lähinnä S-sarjan malliversioksi, joka tarkoittaa lähinnä vieläkin pidennetympää akseliväliä ja joukkoa lisävarusteita. Myyntimäärissä se on kuitenkin ollut menestys, sillä 2021 Mercedes-Maybacheja myytiin yhteensä 15 730 autoa. Yksin Kiinassa autoja halutaan yli 900 kappaletta kuukaudessa. Kiinassa ostajien keski-ikä nelissäkymmenissä. Maybach-ostajat ovat myös keskiarvoisesti Mercedes-asiakkaita nuorempia.

Mercedes-Maybach Maybach merkki uudelleen
Mercedes-Maybach Haute Voiture -konseptiauto esiteltiin Nizzassa toukokuun puolivälissä.

Nyt Mercedes-Benzin toimitusjohtaja Ola Källenius on kommentoinut, että autojätti aikoo käynnistää Maybachin uudelleen. Tällä hetkellä tuotannossa ovat Mercedes-Maybach S-sarja ja Mercedes-Maybach GLS -katumaasturi.

– On tapahtunut uudelleenkäynnistys. Tämä on Maybachin virkistyminen, Källenius kommentoi Monacossa muutama viikko sitten.

Maybachin ympärillä on tapahtunut viime kuukausina, sillä edesmennyt Louis Vuittonin taiteellinen johtaja Virgil Abloh ennätti kynäillä Mercedes-Maybach S680 -luksusauton ja maasturikonsepti Project Maybachin yhdessä Mercedeksen muotoilujohtaja Gorden Wagenerin kanssa. Lisäksi Mercedes-Maybach esitteli konseptiautona "Haute Voiture" -konseptin, jonka nimi on ranskankielistä leikittelyä korkeaa muotia tarkoittavan haute couturen ja autoa tarkoittavan voituren kesken.

Autoluomusten luoma innostus on kuitenkin osa Maybachin herätysprojektia.

– Merkillä menee upeasti. Siinä on niin paljon potentiaalia. Emme käytä siihen markkinointirahaa ollenkaan, kommentoi Maybachia johtava Daniel Lescow.

– Maybachin tarkoitus ei ole jauhaa ulos uusia malleja edes joka vuosi. Se täytyy pitää erityisenä. Matalammat volyymit ja harkitsevat asiakkaat. Silloin tällöin ripottelemme Maybachin brändiä muutamiin Mercedes-tuotteisiin, Källenius kommentoi.

Mercedes-Maybach Maybach merkki uudelleen
Haute Voiture -konseptissa sisustan kankaat ja tekoturkispinnat näyttävät Maybachin uutta suuntaa.

– Joidenkin ihmisten mielestä se [Haute Voiture -konsepti] on kauhea, mutta se on juuri sitä, mitä meidän pitää tehdä luksusmerkkinä. Se on shokki, kommentoi kehittyneen ulkomuotoilun johtaja Steffen Köhl Mercedeksen Nizzan muotoilustudiolta.

Kiinassa jopa julkea äveriäisyyden näyttäminen on muodissa. Korkeamman hinnan lisäksi Maybachit ovat perusversioitaan kookkaampia ja näyttävämpiä. Maybachin aseena on myös kyky yllättää ja kaapata huomio.

– Kiina on maailman suurin automarkkina ja maailman suurin luksusautomarkkina, joten luonnollisesti se on myös Maybachin suurin markkina. Mutta Yhdysvallat on hyvin tärkeä. Läntinen Eurooppa on tärkeä. Korea on tärkeä, Japani on tärkeä. Lähi-itä on tietysti tärkeä. Maailmassa on muitakin markkinoita, jotka kaipaavat samanlaisia ajoneuvoja, Källenius linjaa.

Lähde: Automotive News Kuva: Mercedes-Maybach

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat