22.12.2021

Nimi muutettu: Seitsemän identiteetin ja kolmen kuolleen automerkin Opel Antara

Opel Antara

Opel Antaraa laivattiin ympäri maailmaa, seitsemällä merellä, seitsemällä eri nimellä. Pidettäköön sitä tässä vaiheessa epävirallisena ennätyksenä.

Opelin ensimmäinen nykytyylinen kaupunkimaasturi kantaa nimeä Antara. Kuvien auto näyttää ja kuulostaa varsin tutulta, sillä tätä vuosina 2006 – 2015 valmistettua mallia on jonkin verran liikenteessä. Euroopassa mallia myytiin tutulla ja turvallisella Opelin nimellä saksalaismerkin vielä ollessa osana pitkäaikaista General Motors -liittoaan. Antaran juuret ovat Pohjois-Amerikassa ja Kaukoidässä, sillä se rakentuu GM:n edellispolven Theta -perusrakenteelle ja on hyvin läheistä sukua Korean Chevrolet Captivalle. Etelä-Koreassa valmistettujen maasturisisarusten perusmitat ovat koripituutta lukuun ottamatta samat. Antara on viisipaikkainen, Captiva puolestaan riittävä seitsenpaikkaiseen konfiguraatioon. Moottoripuolella Antarassa nähtiin kattaus bensiinimoottoreita päättyen 3,2-litraiseen V6:een. Dieselit tulivat Fiatin leiristä.

Opel Antara

Antara oli varsinainen kameleontti automarkkinoilla. Samaa autoa myytiin samanaikaisesti seitsemällä eri nimellä, joista peräti kolmea kantaa tähän päivään mennessä kuollut automerkki. Katumaasturi sai jokaisella erillisellä markkina-alueella sopivimman ja tunnetuimman brändinimen tuekseen. Se osoittaa, kuinka lopulta pienilläkin muutoksilla automallin saa sopimaan maisemaan täysin erilaisissa autokulttuureissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vauxhall Antara

Vauxhall Antara

Itsestään selvimpänä voidaan pitää Vauxhallin näkemystä asiasta, sillä perinteikäs brittimerkkihän yksinomaan vastaa tätä nykyä Brittein saarilla myytävistä, oikeanpuoleisella ohjauksella varustetuista Opel-malleista, ja lähinnä niiden markkinoinnista.

Vauxhall Antaran erottaa saksalaissisarestaan ulkoapäin vain merkkilogojen ja Vauxhallin V-tyylisen maskityylitelmän (ennen faceliftiä) perusteella.

Chevrolet Captiva (Sport)

Chevrolet Captiva Sport

Antarasta tuli kuin tulikin myös hieman suuremman korealaisserkkunsa täyskaima. Tämä tapahtui Latinalaisessa Amerikassa, jossa Chevroletin arvostus on vanhastaan lujassa. Chevy-versiot myös valmistettiin kyseisen autokulttuuripiirin alueella, nimittäin Ramos Arizpessa, Meksikossa. Anekdoottina mainittakoon tähän väliin, että sama tehdas valmisti myös muun muassa Saabin viimeistä maasturimallia, 9-4X:ää, joka rakentuu Antaran kanssa samalle perusrakenteelle.

Chevyn versiossa oli luonnollisesti Chevyn logot ja maski sekä amerikkalaistyyppinen dot-valo puskurin pielessä.

Holden Captiva MaXX

Holden Captiva 5

Australiassa ”Antaraa” kutsuttiin myös Holden Captiva 5:ksi erotuksena seitsenpaikkaisesta Captiva 7:stä. Pitkin hampain lakkautetun GM:n Australian osaston eli Holdenin versio asiasta oli kuitenkin oikeanpuoleisella ohjauksella varustettuna kaikkein lähinnä Vauxhall-versiota ja valmistettiin Etelä-Koreassa.

Periaatteessa ainoa asia, joka erottaa Holden Captivan Vauxhall Antarasta, ovat merkkilogot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

GMC Terrain

GMC Terrain

Voisi kuvitella, että nyt oltaisiin jo Pohjois-Amerikassa, mutta ei. GMC:n markkina-alueisiin kuuluu nimittäin USA:n, Kanadan ja Meksikon lisäksi Lähi-itä. Viimeksi mainitussa autokulttuurissa arvostetaan suuria moottorikokoja ja tasokasta varustelua, joita GMC:n versio tarjosikin nimenomaan 3,2-litraisen V6:n muodossa. Pohjois-Amerikastakin löytyy GMC Terrain, mutta se on ihan eri tuote.

Saturn Vue

Saturn Vue

Jo ennen Holdenia General Motors lakkautti Euroopassa varmasti vähiten tunnetun brändinsä, Saturnin. Tennesseeläinen automerkki oli tyyliltään omaperäinen, ja se oli tähdätty vastineeksi japanilaisvalmistajien vahvalle kasvulle. Se vetosi varsinkin alkuaikanaan 90-luvulla hyvin pohjoisamerikkalaiseen ostajakuntaan.

Loppuaikanaan Saturnin mallisto koostui lähinnä hienoisesti muokatuista Opeleista. Koska Opelia ei Amerikassa myydä, ei erottautumiseen paljon tarvittu. Vue valmistettiin Chevy-version tavoin Meksikossa. Erikoisuutena se tuli tarjolle myös 2,4-litraiseen koneeseen sovitetulla hybridivoimalinjalla. Varustelu oli pohjoisamerkikkalaisen automaun mukaisesti tasokasta. Saturnin logo löytyi keulasta ja perästä, lisäksi etuoven alareunaan oli lisätty pieni GM-logo. Saturn Vuen valmistus päättyi merkin lakkauttamiseen vuonna 2010. Vue [VYY] on ranskaa ja tarkoittaa näköalaa.

Daewoo Winstorm MaXX

Daewoo Winstorm MaXX

Vaikka Chevyä ja Saturnia lukuun ottamatta kaikkia versioita valmistettiin Etelä-Koreassa, täytyi myös sinne saada ihan oma versionsa. Kymmenisen vuotta sitten kokonaan GM:ään sulautetun korealaismerkin viimeiset mallit olivat käytännössä uudelleenbrändättyjä Chevroleteja, tai niin kuin tässä tapauksessa, muiden GM -merkkien tuotteita. Opel Antara kulki siten Etelä-Koreassa mahtipontisen kuuloisella nimellä Daewoo Winstorm MaXX. Isosisko Chevy Captiva oli näin vastaavasti Daewoo Winstorm.

Lähteet: General Motors, Motor1.it Kuvat: General Motors

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat