27.10.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Renault Magnum Australian maantiejunien veturina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nimi muutettu -juttusarjan ensimmäisessä kuorma-auto-osassa käsitellään Ranskan rapeaa Renault Magnumia, joka lähti väistelemään kenguruita ikonisen Mackin nimellä ja tekniikalla. Renault Magnum on yksi Euroopan maanteiden hallitsijoista, osittain johtuen siitä, että sitä valmistettiin peräti 23 vuoden ajan 90-luvun taitteesta vuoteen 2013, jolloin nykyinen T-sarja korvasi sen. Palkitun Magnumin hytin muotoilussa painotettiin aikanaan aerodynaamisuutta, ja linjoista onkin vastannut muiden muassa Lamborghini Countachin, Miuran sekä Lancia Stratoksen piirtänyt Bertone-talon Marcello Gandini. Magnum on eurooppalaisten standardien mukaan tehty raskas rekkaveturi. Sen keula on pysty, koska Euroopassa säännöksiä varten mitataan ajoneuvoyhdistelmän kokonaispituus. Pohjoisamerikkalainen kuljettaja sen sijaan ei haluaisi lainkaan ajaa tylppäkeulaisella, vaan turvallisemmalla pitkäkeulaisella ja etumoottorisella, joka on sikäläinen standardi. Maailmassa on myös maita ja mantuja, joissa kumpaakin tyyppiä on käytetty. Yksi niistä on Australia, joka on tunnettu laajoja asumattomia alueita kustannustehokkaasti ylittävistä maantiejunistaan. Tältä näyttää Renault Magnumin viimeinen facelift-versio yli 20 tuotantovuoden jälkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mack Magnum Renault Trucks on jo pitkään tehnyt yhteistyötä nykyisen emoyhtiönsä Volvo Groupin kanssa, joka käsittää ruotsalaisvalmistajan kaikki muut toiminnot, paitsi henkilöautot. Volvo Groupiin kuuluu myös nimekäs pitkän linjan amerikkalainen kuorma-autovalmistaja Mack. Näillä taustatiedoilla lähdemme yhdistämään ranskalaista aerodynaamista hyttiä ja alustaa amerikkalaiseen voimansiirtoon eli Eatonin vaihteistoon ja Danan akselistoon. Volvon rivikutosen korvannut Cumminsin V8 oli omiaan vetämään pitkiä ja raskaita australialaisia maantiejunia. Yhdistelmäpainoa Mack Magnumin vetämälle rekalle sallittiin maksimissaan 90 tonnia. Se on suurin piirtein kaksi kertaa meikäläisen tavallisen puoliperävaunuyhdistelmän kokonaispaino. Mack Magnum tuli Oseanian markkinoille aivan 1990-luvun lopussa. Se saavutti aluksi suosiota, mutta tuotanto katkesi jo puolen vuosikymmenen kuluttua sähköjärjestelmän vikoihin. Siitä huolimatta näitä ranskalais-ruotsalais-amerikkalais-australialaisia rekkavetureita on vielä ajossa. Vastaavaa ratkaisua sovellettiin jo hieman ennen Magnumia astetta pienemmässä luokassa, kun Renault Premiumista tehtiin Australian markkinoille Mack Quantum. Tämä malli oli tuotannossa vuoteen 2006. Lähde: Trucksplanet Kuvat: Mack, Renault Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Freightlinerilla oli amerikkalaisille oma Sprinter, mutta he halusivat aina Mersun Nimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista Nimi muutettu: Dacia, Samsung, Venäjä, Korea, Ranska ja kaksi vähän erilaista Renault Arkanaa Nimi muutettu: Audi amerikkalaisella moottorilla ja punalipuilla – muun muassa sitä oli Hongqi CA7220 Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?