27.10.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Renault Magnum Australian maantiejunien veturina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nimi muutettu -juttusarjan ensimmäisessä kuorma-auto-osassa käsitellään Ranskan rapeaa Renault Magnumia, joka lähti väistelemään kenguruita ikonisen Mackin nimellä ja tekniikalla. Renault Magnum on yksi Euroopan maanteiden hallitsijoista, osittain johtuen siitä, että sitä valmistettiin peräti 23 vuoden ajan 90-luvun taitteesta vuoteen 2013, jolloin nykyinen T-sarja korvasi sen. Palkitun Magnumin hytin muotoilussa painotettiin aikanaan aerodynaamisuutta, ja linjoista onkin vastannut muiden muassa Lamborghini Countachin, Miuran sekä Lancia Stratoksen piirtänyt Bertone-talon Marcello Gandini.Magnum on eurooppalaisten standardien mukaan tehty raskas rekkaveturi. Sen keula on pysty, koska Euroopassa säännöksiä varten mitataan ajoneuvoyhdistelmän kokonaispituus. Pohjoisamerikkalainen kuljettaja sen sijaan ei haluaisi lainkaan ajaa tylppäkeulaisella, vaan turvallisemmalla pitkäkeulaisella ja etumoottorisella, joka on sikäläinen standardi. Maailmassa on myös maita ja mantuja, joissa kumpaakin tyyppiä on käytetty. Yksi niistä on Australia, joka on tunnettu laajoja asumattomia alueita kustannustehokkaasti ylittävistä maantiejunistaan.Tältä näyttää Renault Magnumin viimeinen facelift-versio yli 20 tuotantovuoden jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMack MagnumRenault Trucks on jo pitkään tehnyt yhteistyötä nykyisen emoyhtiönsä Volvo Groupin kanssa, joka käsittää ruotsalaisvalmistajan kaikki muut toiminnot, paitsi henkilöautot. Volvo Groupiin kuuluu myös nimekäs pitkän linjan amerikkalainen kuorma-autovalmistaja Mack.Näillä taustatiedoilla lähdemme yhdistämään ranskalaista aerodynaamista hyttiä ja alustaa amerikkalaiseen voimansiirtoon eli Eatonin vaihteistoon ja Danan akselistoon. Volvon rivikutosen korvannut Cumminsin V8 oli omiaan vetämään pitkiä ja raskaita australialaisia maantiejunia. Yhdistelmäpainoa Mack Magnumin vetämälle rekalle sallittiin maksimissaan 90 tonnia. Se on suurin piirtein kaksi kertaa meikäläisen tavallisen puoliperävaunuyhdistelmän kokonaispaino.Mack Magnum tuli Oseanian markkinoille aivan 1990-luvun lopussa. Se saavutti aluksi suosiota, mutta tuotanto katkesi jo puolen vuosikymmenen kuluttua sähköjärjestelmän vikoihin. Siitä huolimatta näitä ranskalais-ruotsalais-amerikkalais-australialaisia rekkavetureita on vielä ajossa.Vastaavaa ratkaisua sovellettiin jo hieman ennen Magnumia astetta pienemmässä luokassa, kun Renault Premiumista tehtiin Australian markkinoille Mack Quantum. Tämä malli oli tuotannossa vuoteen 2006.Lähde: Trucksplanet Kuvat: Mack, Renault Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaNimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Freightlinerilla oli amerikkalaisille oma Sprinter, mutta he halusivat aina Mersun Nimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista Nimi muutettu: Dacia, Samsung, Venäjä, Korea, Ranska ja kaksi vähän erilaista Renault Arkanaa Nimi muutettu: Audi amerikkalaisella moottorilla ja punalipuilla – muun muassa sitä oli Hongqi CA7220 Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen