25.8.2021

Nimi muutettu: Dacia, Samsung, Venäjä, Korea, Ranska ja kaksi vähän erilaista Renault Arkanaa

Renault Arkana

Coupé-koristen crossovereiden uranuurtajiin kuuluva Renault Arkana on tuulahdus Kaukoidästä – ainakin osittain.

Coupé-kattoiset suvit ovat nousseet viime vuosina käsitteeksi. Kaikki alkoi vuonna 2007, kun BMW esitteli päheän X6:n. Siitä eteenpäin olemme nähneet lukuisia vaihtelevin muotoilullisin tuloksin toteutettuja coupé-suveja. Useimmat niistä ovat toistaiseksi edustaneet X6:n tavoin suurempia maasturiluokkia, sillä viistetty kattolinja haukkaa reippaasti sisätiloista, ja viisto on helpompi toteuttaa pitkään kuin lyhyeen (nelioviseen) koriin.

Edellisestä huolimatta Coupé-korit näyttävät nyt valuvan myös crossover-luokkaan. Siitä elävä esimerkki on meillekin aivan näinä aikoina saapuva Renault Arkana. Eikä se ole hassumman näköinenkään. Tässä jutussa keskitymme kuitenkin lähinnä länsieurooppalaisen Arkanan sukupuuhun, joka viittaa kovasti Etelä-Korean suuntaan.

Renault Samsung XM3

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi erilaista Arkanaa

Maailmasta löytyy todellakin kaksi erilaista Renault Arkanaa, jotka ovat yhtä aikaa tuotannossa, tosin eri maanosissa. Etelä-Koreassa Renault-pohjaisia autoja tuottaa Renault Samsung Motors, joka on parinkymmenen vuoden takaisen talouslaman yhteydessä Renaultin pelastama Samsung Motors. Autonvalmistaja Samsung taas on aivan oikein pääteltynä suoraa sukua elektroniikkajätti Samsungille.

Renault Arkana
Samsung QM6 eli tuttavallisemmin Renault Koleos.

Vaikka Renault Samsung on Renaultin suora tytäryhtiö, on sillä myös omaa valtaa mallistoonsa. Etelä-Korean päässä suunniteltiinkin coupé-korinen crossover nimeltä Renault Samsung XM3. Se perustuu samalle uudehkolle CMF-B -alustalle kuin vaikkapa Renault Captur ja Nissan Juke. Nimi muutettuna tätä XM3:a tarjotaan läntisessä Euroopassa – meillä myös – Renault Arkanana. Meikäläistä Arkanaa valmistetaankin Samsungin tehtaalla Etelä-Korean Busanissa.

Kuitenkin jo ennen kuin XM3/Arkana pääsi konseptin asteelta tuotantoon, sen ideasta innostuttiin Renaultin Venäjän konttorissa, sikäläisiä ostajia varmasti puoleensa vetävänä. Moskovan tehtaalla alettiinkin vuonna 2019 valmistaa Renault Arkanaa, mutta reilut kaksi senttimetriä lyhyempänä, vanhemmalle Dacia/Renault Dusterin alustalle rakentuvana versiona. Tismalleen samanlainen ero löytyy myös läntisen Euroopan Renault Capturin ja idän Kapturin väliltä.

Tarkemmin meidän CMF-B-pohjaiseen Arkanaamme pääsee tutustumaan esimerkiksi täältä, ja varmasti pian myös koeajon muodossa.

Nimivalinta ei miellyttänyt kaikkia

Tiedämme klassisia tapauksia, joissa automallin nimivalinta ei sovi kaikille kieli- /kulttuurialueille markkinointinimeksi jonkin ei-toivotun assosiaation vuoksi. Esimerkkinä Mitsubishi Pajeron/Monteron seuraan on siis nyt liittynyt Renault Arkana, joka ei entisen Jugoslavian alueella kelpaa tällä latinaksi salaisuutta tarkoittavalla mallinimellään. Se kun on liian lähellä Željko Ražnatovićia eli Arkania, Jugoslavian hajoamissotien aikaista sotarikollista, pahamaineisten ”tiikerien” johtajaa.

Balkanin maissa Renault Samsung XM3 onkin uudelleenbrändätty nimelle Renault Mégane Conquest. Se, miksi ihmeessä lisänimeksi on otettu tässä tapauksessa juuri Conquest (= valloitus, voitto), jäi vielä hieman epäselväksi.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet ja kuvat: Renault/Samsung

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy