11.6.2020

Nimi muutettu: Citroën C-Crosser on japanilais-ranskalainen katumaasturi, jonka taustalla oli monikansallinen sekamelska

Citroën C-Crosser

Joskus autokonsernien yhteistyöt käyvät todella kummallisiksi: Citroën C-Crosser ja Peugeot 4007 tehtiin Japanissa, Mitsubishin sisarmalli valmistui Euroopassa.

Hedelmällisimmät Nimi muutettu -sarjan autot eivät aina ole niitä suurimpia menestystarinoita. Toisaalta ei auton myyntimäärä aina kerro  sen kiinnostavuudesta. Toisaalta joskus liiallinen konserniyhteistyö voi johtaa malleihin,  jotka eivät kenties houkuta asiakkaita yhtä paljon kuin yritysten johtoa.

Hyvä esimerkki tästä on Citroën C-Crosser sisarmalli Peugeot 4007:n kanssa. Ranskalaiskaksikon katumaasturit eivät ehkä tule olemaan ranskalaisen autoteollisuuden suurimpia klassikoita, mutta ainakin niillä on erikoinen tarina kerrottavanaan.

Ensinnäkin autot japanilaisia: vuosina 2007–2012 valmistettu katumaasturikaksikko perustuu kevyen kasvopesun saaneeseen toisen sukupolven Mitsubishi Outlanderiin.

Mitsubishi Outlander 2012
Mitsubishi Outlander vuosimallia 2012.

Japanilais-ranskalaisessa yhteistyössä on paljon pientä jännää: Outlander lienee harvoja autoja, joiden keulalle sai kummatkin aikakauden eurooppalaismarkkinoita dominoineet dieselteknologiat: Volkswagen Groupin TDI-koneen ja PSA-konsernin HDi-moottorin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaiken takana on DaimlerChrysler

Kahden valtadieselin yhteiselo samassa moottoritilassa juontaa juurensa Mitsubishi Outlanderin taustatarinaan. Mitsubishi ja DaimlerChrysler kehittivät yhteistyössä perusrakennetta 2000-luvun alkupuoellla. DaimlerChryslerin kariuduttua konsernieroon vuonna 2007, jäi perusrakenne Mitsubishin ja Chryslerin haltuun – sittemmin mukaan liittyi Chryslerin uusi kumppani Fiat.

GS-perusrakenteen japanilaispäätä edustavat Outlanderin lisäksi valtaosa merkin 2010-luvun autoista: esimerkiksi viimeinen Lancer-sukupolvi aina Evolution X -versiota myöten hyöydyntää GS-perusrakennetta. Vielä tänään valmistettava 3. sukupolven Outlander sekä Mitsubishi ASX jatkavat GS-perusrakenteen tarinaa.

Amerikkalaispäästä löytyy niin vuosina 2007–2012 tehtyä Dodge Caliberia kuin 2007–2010 valmistettua Chrysler Sebringiäkin. Vielä tänäänkin valmistettava tila-auto Dodge Journey sisarmalli Fiat Freemontin kanssa perustuvat GS-rakenteeseen.

Dieselvoimaa Saksasta

Koska GS-perusrakenteen taustavoimilla ei ollut vahvaa dieselosaamista, ostettiin tekniikkaa alkuun Volkswagenilta. Esimerkiksi Chrysler Sebringin keulalta saattoi löytää 2.0 TDI:n pumppusuutinversion.

Citroën C-Crosser
Citroën C-Crosser

Volkswagenin TDI-dieselmoottori kulkeutui myös vuonna 2006 esitellyn Mitsubishi Outlanderin keulalle. Kun japanilaisvalmistaja sitten alkoi alihankkijana valmistamaan katumaasturista versioita myös Peugeotille ja Citroënille, täytyi keulalle sovittaa ranskalaisdiesel – eihän ranskalainen dieselylpeys olisi kestänyt saksalaismoottoria.

Luonnollisesti PSA:n 2,2-litrainen HDi tuotiin myös Mitsubishin keulalle: Outlanderia tarjottiin siten saksalaisen 140-hevosvoimaisen 2.0 TDI:n ja ranskalaisen 156-hevosvoimaisen 2.2 HDi:n kera.

Bensiinivoimassa kolmikko luotti Mitsubishin omaan 2,4-litraiseen 170-hevosvoimaiseen rivineloseen.

Peugeot 4007
Peugeot 4007

Eurooppalaiset Japanista – ja päinvastoin!

Vieläkin kummallisemman tarinasta tekee valmistuspaikka: Peugeot 4007 ja Citroën C-Crosser tuotettiin Mitsubishin tehtaalla Japanissa. Tarkoitus oli siirtää ranskalaiskaksikon tuotanto vuonna 2009 Eurooppaan Mitsubishin NedCar-tehtaalle Alankomaihin, mutta mallien heikon kysynnän takia siirto jäi tekemättä. Koomista sinänsä, itse Mitsubishi Outlanderia kuitenkin valmistettiin NedCarin tehtaalla – japanilainen siis tehtiin Euroopassa, eurooppalaiset Japanissa!

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Valmistajat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat