5.6.2021

Renault Arkana hinnalla 28 390 euroa – loivempaa katumaasturia

Renault Arkana RS LINE

Edullisempaa loivakattoista katumaasturia Renaultilta etsivä on odottanut pitkään. Nyt vihdoin on saatavilla Arkana hinnalla 28 390 euroa.

Kotimaisittain koomisesti nimetty Renault Arkana on ollut jo pitkään saapumassa Eurooppaan. Ensimmäistä vihiä saatiin jo vuoden 2018 puolella ja asia vahvistui nyt keväällä – aikaisemmista uutisista kannattaa lukea kaikki olennainen kyseisestä mallista. Nyt vihdoin vihdoin on ostettavissa Arkana hinnalla 28 390 euroa.

Sillä summalla saa loivaa kattolinjaa kalliimpien BMW X4 ja X6 -mallien tapaan mikäli sattuu sellaisesta pitämään. Esimerkiksi täyssähköinen Citroën ë-C4 ja saman mallin polttomoottoriversio C4 on jo näyttänyt kuinka ranskalaiset tätät muottia muovaavat omaan edulliseen suuntaansa.

Renault Arkana

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Auton perusteet

Suomeen Renault Arkanaa tuodaan hybridinä ja mikrohybridinä, joista myynnin uskotaan keskittyvän enemmän E-Tech Hybridiin. Tuo hyväksi toteamamme voimalinja on jo tuttu Clio E-Tech -mallista.

Toisena voimalinjana on 103 kilowattia tehoa tarjoava 1,3-litrainen bensiiniturbo, jolle pieneen akkuun yhteydessä oleva käynnistingeneraattori antaa apua liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä. Tätä kutsutaan mikrohybridiksi. Molemmat vaihtoehdot näyttäytyvät kuljettajalle automaattivaihteisina, vaikka vaihteiston toteutustapa on täysin erilainen.

Maavaraa luvataan 186 millimetriä. Hieman vajaat 4,6 metriä pitkä kori kätkee sisäänsä 480 litraa tavaratilaa ja takamatkaajillekin luvataan riittävästi pääntilaa.

Arkana on jo ehtinyt käydä Euro NCAP -turvallisuustestissä ja nappasi viisi tähteä. Pohjilla on yhtiön CMF-B -perusrakenne.

Renault Arkana

Arkana hinnalla 28 390 euroa

Edullisimmillaan saataville tulee Arkana hinnalla 28 390 euroa. Tämä tarkoittaa mallia Arkana TCe 140 EDC Zen, jonka vakiovarustelusta ei juuri hiiskuta.

Maahantuoja tahtoo ohjata ostajia Intens-varustelun suuntaan, jonka lisähinta on noin tuhannen euron luokkaa. Tällöin matkaan mahtuvat 18-tuumaiset kevytmetallivanteet sekä led-ajovalot.

Ohjaamossa kuljettajan edessä on 7-tuumainen digimittaristo. Kojelaudan keskellä on Easy Linkin 9,3-tuumainen kosketusnäyttö, jonka kautta käytetään esimerkiksi navigointia. Näytöllä näkyy varustelun myötä tarvittaessa myös peruutuskamera, mikä helpottaa pysäköintiä yhdessä etu- ja takatutkien kanssa.

Arkanaan pääsee helposti älyavainkortilla ja käynnistys tapahtuu napin painalluksella. Ajossa ajajan työtä helpottavat muun muassa automaattiset kaukovalot ja mukautuva vakionopeudensäädin. Talvella kuljettajalle on iloa lämmitettävästä ohjauspyörästä ja automaattinen ilmastointilaite pitää matkustamon lämpötilan sopivana ympäri vuoden.

Arkanan huippumallina on urheilullisuutta tihkuva R.S Line, joka lisää varustelistaan kuljettajaa helpottamaan aktiivisen pysäköintiavustimen ja sivupysäköintitutkat. Ohjaamossa on edessä sähköllä säädettävät etuistuimet, joissa kuljettajalla on vielä sähköllä säädettävä ristiseläntuen säätö. Istuimissa on osittainen Alcantara-nahkaverhoilu. Urheilullisuutta sisätiloihin ja koriin tuovat musta kattoverhoilu sekä R.S Line sisätila- ja ulkonäköpaketit.

Arkana E-Tech 145 Hybridin perusvarusteluna toimii aina tuo samainen Intens, jonka hinta on 30 390 euroa ja toisena vaihtoehtona on 32 390 euroa maksava R.S. Line.

Ensimmäiset Renault Arkana -esittelyautot saapuvat Suomeen loppukesästä. Asiakkaille tätä uutuutta aletaan toimittaa syksyllä.

Kuvat ja lähde: Renault

Luetuimmat