1.10.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mercedes-Benz X-sarja ja väärät lähtökohdat menestykseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Mercedes-Benz kuvitteli pelkän tähtilogon tekevän premiumia. Automaailma on kummallinen. Autotehtaat ovat itsestään selvästi huipputarkkoja imagoistaan ja brändeistään. Joskus tämä menee koomisen pitkälle: toimittajille jaetaan tietysti vain brändiä edustavia muistilehtiöitä, autonäyttelyissä täytyy soida brändimusiikki ja autojen julkistustapahtumissa jopa vessavalaistuksen täytyy sopia mielikuvaan. Kaiken pitää edustaa omaa brändiä.Paitsi itse auton. Kaiken brändäämisen keskellä on välillä lähes hämmentävää, kuinka välinpitämättömästi yrityksen oma kädenjälki saatetaan ajoittain ohitetaan tuotetasolla.Mercedes-Benz X-sarjaa parempaa esimerkkiä on vaikea keksiä. 2010-luvulla vauhdilla laajentunut saksalaismerkki päätti vihdoin venyä myös lava-automarkkinoille. Esiteltiin Mercedes-Benz X-sarja, jolla epäilemättä haluttiin haastaa etenkin Volkswagenin erinomainen Amarok, miksei myös Ford Ranger.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKonsernilainaaOli vain yksi ongelma: emokonserni Daimlerilla ei ollut lava-autoon sopivaa perusrakennetta. Erillisrungolle rakennettavaa henkilöautomallia löytyi vain G-sarjasta: tämä perusta on poikinut useita lava-autoversioita vuosikymmenten aikana, mutta rakenteiden järeyden myötä lopputuloksen hinta olisi karannut käsistä. Itsekantavalle rungolle lava-autoa taas ei oikein voi rakentaa.Ratkaisu löytyi konserniyhteistyöstä: Daimler ja Renault-Nissan -allianssi on vuosikaudet tehnyt yhteistyötä, joka on ulottunut henkilöautojen moottoreista yhteisiin hyötyajoneuvoihin (Mercedes-Benz Citan on nimimuutettu Renault Kangoo) ja jopa yhteistyötehtaaseen, jossa valmistetaan samaan perusrakenteeseen pohjautuvia Renault Twingoa ja Smarteja.Navaran lavallaMercedes-Benz X-sarja päätettiin rakentaa Nissan Navaran pohjalle. Japanilaisauto on sinänsä lajissaan kyvykäs työhevonen, mutta nyt se yritettiin venyttää salonkikelpoiseksi premium-tuotteeksi.Saksalaiset panostivat paljon: auto sai uudet pintapellit ja ajovalot ja sisätilat. Mercedes-Benzin henkilöautoista X-sarjaan siirtyvä tunsi olonsa heti tutuksi, sillä ohjauspyörä ja tietoviihdejärjestelmät olivat tuttuja.Yhteistyö näkyi vasta vähän syvemmällä: ikkunannostimet olivat Nissanilta, samoin ovenkahvat, ilmastoinnin painikkeet ja nelivedon kytkimet. Sähköjärjestelmäkin puhui japania eikä saksaa, joten mersukuskeille mieluisan monitoimiviiksen logiikka poikkesi vähän totutusta.Vasta käynnistys paljasti säästön: Nissanin 2,3-litrainen nelosdiesel ei sovi merkkiin, jonka henkilöautoja markkinoidaan Best or Nothing -tunnuksella. Mercedes-Benzin omiin huippuhienostuneisiin nelosdieseleihin verrattuna tämä kone edusti eilispäivää ja alahyllyä. Malli olisi ehdottomasti pitänyt debytoida myöhemmin tuotantoon tulleella saksalaismerkin omalla 3-litraisella V6-dieselillä ja jatkuvalla nelivedolla. Kun se saapui liikkeisiin, oli vahinko jo tapahtunut.Ei myynytX-sarjan tuotanto alkoi vuonna 2017 Espanjan Barcelonassa Nissanini tehtaalla. Päämarkkinat olivat Euroopan ohella Etelä-Amerikka ja Australia. Lava-autoihin mieltyneeseen Pohjois-Amerikkaan autoa ei kuitenkaan viety, sinne se olisi ollut aivan liian pieni.X-sarja ei ikinä onnistunut tavoittavaan asiakkaitaan. Ensimmäinen täysi tuotantovuosi oli 2018, ja tällöin autoa myytiin 16 700 kappaletta. Seuraavana vuotena myynti jäi 15 300 yksilöön.Vertailun vuoksi kerrottakoon, että maailman myydyintä lava-autoa Ford F-150:tä myydään pelkästään Yhdysvalloissa noin 2 500 kappaletta joka päivä.Nissan NavaraTuotannon päättymisestä ilmoitettiin jo toisen täyden tuotantovuoden aikana, eli 2019. Viimeiset X-sarjan lava-autot rullasivat ulos Barcelonan tehtaalta maaliskuussa 2020.Mercedes-Benz X-sarja on erinomainen osoitus siitä, miten parhaatkin epäonnistuvat ajoittain. Muutoin huipputarkasti brändimielikuvaansa vahtiva ja autojensa korkeatasoisuudella ansaitusti ylpeilevä Mercedes-Benz yritti vallata markkinat autolla, joka ei juurikaan edustanut kantamaansa tähtimerkkiä. Tästä otettiin varmasti opiksi.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 27.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Cavalier – Toyotaksi Japanin markkinoille brändätty Chevrolet oli japanilaisista vitsi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 7.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin? 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”