1.10.2020

Nimi muutettu: Mercedes-Benz X-sarja ja väärät lähtökohdat menestykseen

Mercedes-Benz X 250d Power

Kun Mercedes-Benz kuvitteli pelkän tähtilogon tekevän premiumia.

Automaailma on kummallinen. Autotehtaat ovat itsestään selvästi huipputarkkoja imagoistaan ja brändeistään. Joskus  tämä menee koomisen pitkälle: toimittajille jaetaan tietysti vain brändiä edustavia muistilehtiöitä, autonäyttelyissä täytyy soida brändimusiikki ja autojen julkistustapahtumissa jopa vessavalaistuksen täytyy sopia mielikuvaan. Kaiken pitää edustaa omaa brändiä.

Paitsi itse auton. Kaiken brändäämisen keskellä on välillä lähes hämmentävää, kuinka välinpitämättömästi yrityksen oma kädenjälki saatetaan ajoittain ohitetaan tuotetasolla.

Mercedes-Benz X-sarjaa parempaa esimerkkiä on vaikea keksiä. 2010-luvulla vauhdilla laajentunut saksalaismerkki päätti vihdoin venyä myös lava-automarkkinoille. Esiteltiin Mercedes-Benz X-sarja, jolla epäilemättä haluttiin haastaa etenkin Volkswagenin erinomainen Amarok, miksei myös Ford Ranger.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Konsernilainaa

Oli vain yksi ongelma: emokonserni Daimlerilla ei ollut lava-autoon sopivaa perusrakennetta. Erillisrungolle rakennettavaa henkilöautomallia löytyi vain G-sarjasta: tämä perusta on poikinut useita lava-autoversioita vuosikymmenten aikana, mutta rakenteiden järeyden myötä lopputuloksen hinta olisi karannut käsistä. Itsekantavalle rungolle lava-autoa taas ei oikein voi rakentaa.

Ratkaisu löytyi konserniyhteistyöstä: Daimler ja Renault-Nissan -allianssi on vuosikaudet tehnyt yhteistyötä, joka on ulottunut henkilöautojen moottoreista yhteisiin hyötyajoneuvoihin (Mercedes-Benz Citan on nimimuutettu Renault Kangoo) ja jopa yhteistyötehtaaseen, jossa valmistetaan samaan perusrakenteeseen pohjautuvia Renault Twingoa ja Smarteja.

Navaran lavalla

Mercedes-Benz X-sarja päätettiin rakentaa Nissan Navaran pohjalle. Japanilaisauto on sinänsä lajissaan kyvykäs työhevonen, mutta nyt se yritettiin venyttää salonkikelpoiseksi premium-tuotteeksi.

Saksalaiset panostivat paljon: auto sai uudet pintapellit ja ajovalot ja sisätilat. Mercedes-Benzin henkilöautoista X-sarjaan siirtyvä tunsi olonsa heti tutuksi, sillä ohjauspyörä ja tietoviihdejärjestelmät olivat tuttuja.

Mercedes-Benz X 250d Power

Yhteistyö näkyi vasta vähän syvemmällä: ikkunannostimet olivat Nissanilta, samoin ovenkahvat, ilmastoinnin painikkeet ja nelivedon kytkimet. Sähköjärjestelmäkin puhui japania eikä saksaa, joten mersukuskeille mieluisan monitoimiviiksen logiikka poikkesi vähän totutusta.

Mercedes-Benz X 250d Power

Vasta käynnistys paljasti säästön: Nissanin 2,3-litrainen nelosdiesel ei sovi merkkiin, jonka henkilöautoja markkinoidaan Best or Nothing -tunnuksella. Mercedes-Benzin omiin huippuhienostuneisiin nelosdieseleihin verrattuna tämä kone edusti eilispäivää ja alahyllyä. Malli olisi ehdottomasti pitänyt debytoida myöhemmin tuotantoon tulleella saksalaismerkin omalla 3-litraisella V6-dieselillä ja jatkuvalla nelivedolla. Kun se saapui liikkeisiin, oli vahinko jo tapahtunut.

Ei myynyt

X-sarjan tuotanto alkoi vuonna 2017 Espanjan Barcelonassa Nissanini tehtaalla. Päämarkkinat olivat Euroopan ohella Etelä-Amerikka ja Australia. Lava-autoihin mieltyneeseen Pohjois-Amerikkaan autoa ei kuitenkaan viety, sinne se olisi ollut aivan liian pieni.

X-sarja ei ikinä onnistunut tavoittavaan asiakkaitaan. Ensimmäinen täysi tuotantovuosi oli 2018, ja tällöin autoa myytiin 16 700 kappaletta. Seuraavana vuotena myynti jäi 15 300 yksilöön.

Vertailun vuoksi kerrottakoon, että maailman myydyintä lava-autoa Ford F-150:tä myydään pelkästään Yhdysvalloissa noin 2 500 kappaletta joka päivä.

Mercedes-Benz X 250d Power
Nissan Navara
Nissan Navara

Tuotannon päättymisestä ilmoitettiin jo toisen täyden tuotantovuoden aikana, eli 2019. Viimeiset X-sarjan lava-autot rullasivat ulos Barcelonan tehtaalta maaliskuussa 2020.

Mercedes-Benz X-sarja on erinomainen osoitus siitä, miten parhaatkin epäonnistuvat ajoittain. Muutoin huipputarkasti brändimielikuvaansa vahtiva ja autojensa korkeatasoisuudella ansaitusti ylpeilevä Mercedes-Benz yritti vallata markkinat autolla, joka ei juurikaan edustanut kantamaansa tähtimerkkiä. Tästä otettiin varmasti opiksi.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat