Ajoneuvot Koeajo 5.1.2016

Koeajo: Nissan NP300 Navara on hyvin varusteltu työjuhta

Euroopassa tehty työjuhta on käyttöauto. Hyvää: muotoilu, nelivetokyvyt, kulutus, etuistuimet, varustelu. Huonoa: rattisäätö, istuma-asento takana, ajoäänet, lokerikkojen niukkuus.

Uutuus on jyhkeä ilmestys. Ajossa on ronski työkalu, mutta myös arkiauto. Kaupunkisokkelikoissa kookas ja korkea on tosin kömpelö pyöriteltävä.

Nissan NP300 Navara tehdään Euroopassa, joten etenkin sisäratkaisujen ja muotoilun pitäisi vastata eurooppalaisia mieltymyksiä. Kansainvälistä menestystäkin on jo ropissut, sillä tulokas voitti arvostetun International Pick-Up Award 2016 -kilpailun jättäen Mitsubishi L200:n ja Ford Rangerin nuolemaan näppejään.

Uutta ajattelua

Kojelauta ja istuimet on suunniteltu uusiksi. Hyvä niin, sillä edeltäjä oli jäänyt ajastaan jälkeen.

Nissan-Navara-009

Uutta on kaksivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi. Takaistuimet ovat hyvät, mutta istuma-asento on matala, joten polvet nousevat ikävästi koukkuun.

Ikävä kyllä ratissa ei ole lainkaan etäisyyssäätöä. Etuistuin säätyy sähköisesti hyvin, mutta vipusäätöinen vierustoverin istuin karkeahkosti. Sisällä on yllättävän vähän lokerikkoja. Ovitaskut ovat onnettoman matalat.

Hyvä takajousitus

Uusi 2,3 litrainen dCi-dieselmoottori on tarjolla kahtena tehoversiona: 160 hevosvoimaa (120 kW) ja 190 hevosvoimaa (140 kW). Koeajettu väkevämpi moottori perustuu kaksoisturboahdettuun tekniikkaan, joka alentaa kulutusta ja päästöjä. Kulutus on laskenut edeltäjämoottorista rutkasti.

Nissan-Navara-019

Valittavana on kolme vetotapaa: takaveto sekä nopea ja hidas neliveto. Maantiellä on edullisinta kulutuksen ja mukavuuden kannalta ajaa takavetoisena.

Vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali tai seitsenlovinen automaattivaihteisto.

Double Cabin takajousituksessa uutta on monivarsituenta. Rakenne kohentaa ajettavuutta, vakautta ja käsiteltävyyttä. Erinomainen etenemiskyky tuli todistettua myös jyrkkien nousuissa ja röykkyisessä maastossa.

Nissan-Navara-002

Hyötykuormaa yli tonni

Auton kyky kantaa kuormaa ja vetää kuormaa ovat kohentuneet sitten edellismallin. Navara jaksaa kantaa lavallaan yli tonnin edestä tavaraa. Vetokykyä on 3 500 kiloa, joten vaikka kolmen hevosen kärry seuraa nöyrästi perässä. Double Cabin lava on pidentynyt 67 milliä, joka pidentää lavan 1 578 milliin.

Uusia turva-avustimia

Autoluokassa on harvinaista, että tarjolla on ympäri auton näkevä kamerajärjestelmä ja hätäjarrutustoiminto. Navaran voi kuorruttaa myös vakionopeudensäätimellä, alamäkihidastimella sekä peruutuskameralla ja -tutkalla. Vakiovarusteinen mäkilähtöavustin estää tahattomat vierimiset takaperin.

Nissan-Navara-011

Varustelua voi täydentää pitkältä lisävarustelistalta. Hyödyllisiä ratkaisuja ovat kuormatilan esiinliukuva lokero sekä kuormatilan kannatin, joka auttaa hankalien esineiden kuljetusta. Lavasuojat ehkäisevät kolhuja ja naarmuja ja lavan jakaja järkevöittää tilankäyttöä.

Kolmannen sukupolven Navara rantautuu Suomeen tammikuussa. Hinnat eivät ole vielä selvillä. Double Cab on ollut King Cabia suositumpi versio prosenttiluvuin 80–20.

Navaran vahvana valttina on pitkä viiden vuoden takuu.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Nissan

Kaikki koeajot

Uusimmat