5.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: Nissan NP300 Navara on hyvin varusteltu työjuhta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopassa tehty työjuhta on käyttöauto. Hyvää: muotoilu, nelivetokyvyt, kulutus, etuistuimet, varustelu. Huonoa: rattisäätö, istuma-asento takana, ajoäänet, lokerikkojen niukkuus. Uutuus on jyhkeä ilmestys. Ajossa on ronski työkalu, mutta myös arkiauto. Kaupunkisokkelikoissa kookas ja korkea on tosin kömpelö pyöriteltävä.Nissan NP300 Navara tehdään Euroopassa, joten etenkin sisäratkaisujen ja muotoilun pitäisi vastata eurooppalaisia mieltymyksiä. Kansainvälistä menestystäkin on jo ropissut, sillä tulokas voitti arvostetun International Pick-Up Award 2016 -kilpailun jättäen Mitsubishi L200:n ja Ford Rangerin nuolemaan näppejään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUutta ajatteluaKojelauta ja istuimet on suunniteltu uusiksi. Hyvä niin, sillä edeltäjä oli jäänyt ajastaan jälkeen.Uutta on kaksivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi. Takaistuimet ovat hyvät, mutta istuma-asento on matala, joten polvet nousevat ikävästi koukkuun.Ikävä kyllä ratissa ei ole lainkaan etäisyyssäätöä. Etuistuin säätyy sähköisesti hyvin, mutta vipusäätöinen vierustoverin istuin karkeahkosti. Sisällä on yllättävän vähän lokerikkoja. Ovitaskut ovat onnettoman matalat.Hyvä takajousitusUusi 2,3 litrainen dCi-dieselmoottori on tarjolla kahtena tehoversiona: 160 hevosvoimaa (120 kW) ja 190 hevosvoimaa (140 kW). Koeajettu väkevämpi moottori perustuu kaksoisturboahdettuun tekniikkaan, joka alentaa kulutusta ja päästöjä. Kulutus on laskenut edeltäjämoottorista rutkasti.Valittavana on kolme vetotapaa: takaveto sekä nopea ja hidas neliveto. Maantiellä on edullisinta kulutuksen ja mukavuuden kannalta ajaa takavetoisena.Vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali tai seitsenlovinen automaattivaihteisto.Double Cabin takajousituksessa uutta on monivarsituenta. Rakenne kohentaa ajettavuutta, vakautta ja käsiteltävyyttä. Erinomainen etenemiskyky tuli todistettua myös jyrkkien nousuissa ja röykkyisessä maastossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyötykuormaa yli tonniAuton kyky kantaa kuormaa ja vetää kuormaa ovat kohentuneet sitten edellismallin. Navara jaksaa kantaa lavallaan yli tonnin edestä tavaraa. Vetokykyä on 3 500 kiloa, joten vaikka kolmen hevosen kärry seuraa nöyrästi perässä. Double Cabin lava on pidentynyt 67 milliä, joka pidentää lavan 1 578 milliin.Uusia turva-avustimiaAutoluokassa on harvinaista, että tarjolla on ympäri auton näkevä kamerajärjestelmä ja hätäjarrutustoiminto. Navaran voi kuorruttaa myös vakionopeudensäätimellä, alamäkihidastimella sekä peruutuskameralla ja -tutkalla. Vakiovarusteinen mäkilähtöavustin estää tahattomat vierimiset takaperin.Varustelua voi täydentää pitkältä lisävarustelistalta. Hyödyllisiä ratkaisuja ovat kuormatilan esiinliukuva lokero sekä kuormatilan kannatin, joka auttaa hankalien esineiden kuljetusta. Lavasuojat ehkäisevät kolhuja ja naarmuja ja lavan jakaja järkevöittää tilankäyttöä.Kolmannen sukupolven Navara rantautuu Suomeen tammikuussa. Hinnat eivät ole vielä selvillä. Double Cab on ollut King Cabia suositumpi versio prosenttiluvuin 80–20.Navaran vahvana valttina on pitkä viiden vuoden takuu.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Nissan NP300 Navara Double Cab 2.3 dCi Moottori 2298 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 3750 r/min Vääntö 450 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 450 Nm (1500–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 233 g/km Euro NCAP Ei testattu 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää