29.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Renault Twingo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Takavetoisuus tuo tilaa, muttei lisähintaa. Hyvää: Toimivaa erilaisuutta, tilat, kääntöympyrä. Huonoa: Puhditon moottori, näkyvyys takaviistoon, ohjaus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoikittaismoottori edessä ja etuveto. Näinhän lähes kaikki edulliset pikkuautot on tehty ainakin kolmenkymmenen vuoden ajan. Sitten saapui Renault Twingo. Historiansa aikana useita kertoja rajoja rikkovia malleja esitellyt Renault on taas vauhdissa. Tilankäytön pioneerien kuten Espacen ja Megané Scénicin jälkeen ranskalaiset ovat etsineet vaikutteita tehokkaaseen tilankäyttöön yli 50 vuoden takaisista pikkuautoista. Periaatteiltaan Twingon kolmas sukupolvi ei eroa edeltäjistään: se on yhä kompakti ja pirteä kaupunkiauto. Toteutustapa on kuitenkin aivan uusi. Twingo on Renaultin ensimmäinen takaveto sitten villin Clio V6:n, mutta nyt syy vetotapaan ei löydy suorituskyvystä vaan tilankäytöstä. Samaa perusratkaisua käyttää myös kaupunkiauto Smartin uusi sukupolvi. Takaveto tilaihme Takapyörien väliin lähes kyljelleen kallistettu moottori vie hämmästyttävän vähän tilaa. Tavaratila sijaitsee normaalilla paikallaan, vain hieman tavallista korkeampi lattia paljastaa alla makaavan moottorin. Tilaa riittää kokoluokan odotusten mukaisesti ja viisiovisen korin monikäyttömahdollisuudet ovat hyvät. Lyhyt keulapelti liukuu parikymmentä senttimetriä eteenpäin. Sen alta paljastuvat jäähdyttäjä, jarrutehostin sekä tuulilasinpesunesteen säiliö. Tavaratilaa lyhyessä keulassa ei ole. Etuistuimet on sijoitettu suhteellisen lähelle keulaa. Tilan säästämiseksi auto on hieman tavallista korkeampi ja istuinasento pystyn ryhdikäs. Siten takapenkillä on juuri riittävästi tilaa aikuisellekin. Etuistuinten niskatuet ovat kiinteä osa selkänojaa. Se tekee selkänojasta massiivisen, mikä yhdessä korin paksujen C-pilarien kanssa muodostaa takaviistoon katveen. Lasisesta takaluukusta huolimatta varsinainen ikkunan alalaita on korkealla, joten perän sijainnin arviointi vaatii totuttelua. U-käännösten ihme Twingo sopii lähes minkälaiseen pysäköintiruutuun tahansa. Takamoottorin ansiosta etupyörissä ei ole kääntymistä rajoittavia vetoakseleita, joten Twingo pyörähtää ympäri poikkeuksellisen ahtaissa paikoissa. Kääntöympyrä on vain 8,6 metriä. Takavetoisen talvikykyjä voi vielä vain arvailla. Ajonvakautusjärjestelmää ei voi kytkeä pois päältä. Suurin ajettavuuden moite kohdistuu tunnottomaan ohjaukseen, joka myös keskittää huonosti. Se vaikeuttaa moottoritien urissa vaeltavan Twingon paimentamista. Puhditon perämoottori Suomeen tuodaan toistaiseksi 70 hevosvoiman moottori-versiota. Sillä pärjää, mutta heikon alaväännön takia auto tuntuu raskaalta ajaa. Tehokkaampi turboversio olisi huomattavasti leppoisampi merkittävästi paremman alavääntönsä ansiosta. Rajojen koettelu on aina riskialtista, mutta Twingon kohdalla se on kannattanut: hyvä tilankäyttö yhdistyy mainioon kääntöympyrään vailla erikoisuuden lisähintaa. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus Renault Twingo Hinta alkaen 13 190 € Koeajetun auton hinta varusteineen 14 484 € Ajoneuvovero 82 €/ v Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 5v.-manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 52 kW (70 hv), 6000 r/min Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,5 s Huippunopeus 151 km/h Kulutus l/ 100 km 5,0 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 95 g/km Mitat pituus 3595 mm, leveys 1647 mm, korkeus 1557 mm, akseliväli 2492 mm Tavaratila: 219 l Omamassa: 940 kg Euro NCAP 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?