29.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Renault Twingo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Takavetoisuus tuo tilaa, muttei lisähintaa. Hyvää: Toimivaa erilaisuutta, tilat, kääntöympyrä. Huonoa: Puhditon moottori, näkyvyys takaviistoon, ohjaus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoikittaismoottori edessä ja etuveto. Näinhän lähes kaikki edulliset pikkuautot on tehty ainakin kolmenkymmenen vuoden ajan. Sitten saapui Renault Twingo. Historiansa aikana useita kertoja rajoja rikkovia malleja esitellyt Renault on taas vauhdissa. Tilankäytön pioneerien kuten Espacen ja Megané Scénicin jälkeen ranskalaiset ovat etsineet vaikutteita tehokkaaseen tilankäyttöön yli 50 vuoden takaisista pikkuautoista. Periaatteiltaan Twingon kolmas sukupolvi ei eroa edeltäjistään: se on yhä kompakti ja pirteä kaupunkiauto. Toteutustapa on kuitenkin aivan uusi. Twingo on Renaultin ensimmäinen takaveto sitten villin Clio V6:n, mutta nyt syy vetotapaan ei löydy suorituskyvystä vaan tilankäytöstä. Samaa perusratkaisua käyttää myös kaupunkiauto Smartin uusi sukupolvi. Takaveto tilaihme Takapyörien väliin lähes kyljelleen kallistettu moottori vie hämmästyttävän vähän tilaa. Tavaratila sijaitsee normaalilla paikallaan, vain hieman tavallista korkeampi lattia paljastaa alla makaavan moottorin. Tilaa riittää kokoluokan odotusten mukaisesti ja viisiovisen korin monikäyttömahdollisuudet ovat hyvät. Lyhyt keulapelti liukuu parikymmentä senttimetriä eteenpäin. Sen alta paljastuvat jäähdyttäjä, jarrutehostin sekä tuulilasinpesunesteen säiliö. Tavaratilaa lyhyessä keulassa ei ole. Etuistuimet on sijoitettu suhteellisen lähelle keulaa. Tilan säästämiseksi auto on hieman tavallista korkeampi ja istuinasento pystyn ryhdikäs. Siten takapenkillä on juuri riittävästi tilaa aikuisellekin. Etuistuinten niskatuet ovat kiinteä osa selkänojaa. Se tekee selkänojasta massiivisen, mikä yhdessä korin paksujen C-pilarien kanssa muodostaa takaviistoon katveen. Lasisesta takaluukusta huolimatta varsinainen ikkunan alalaita on korkealla, joten perän sijainnin arviointi vaatii totuttelua. U-käännösten ihme Twingo sopii lähes minkälaiseen pysäköintiruutuun tahansa. Takamoottorin ansiosta etupyörissä ei ole kääntymistä rajoittavia vetoakseleita, joten Twingo pyörähtää ympäri poikkeuksellisen ahtaissa paikoissa. Kääntöympyrä on vain 8,6 metriä. Takavetoisen talvikykyjä voi vielä vain arvailla. Ajonvakautusjärjestelmää ei voi kytkeä pois päältä. Suurin ajettavuuden moite kohdistuu tunnottomaan ohjaukseen, joka myös keskittää huonosti. Se vaikeuttaa moottoritien urissa vaeltavan Twingon paimentamista. Puhditon perämoottori Suomeen tuodaan toistaiseksi 70 hevosvoiman moottori-versiota. Sillä pärjää, mutta heikon alaväännön takia auto tuntuu raskaalta ajaa. Tehokkaampi turboversio olisi huomattavasti leppoisampi merkittävästi paremman alavääntönsä ansiosta. Rajojen koettelu on aina riskialtista, mutta Twingon kohdalla se on kannattanut: hyvä tilankäyttö yhdistyy mainioon kääntöympyrään vailla erikoisuuden lisähintaa. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus Renault Twingo Hinta alkaen 13 190 € Koeajetun auton hinta varusteineen 14 484 € Ajoneuvovero 82 €/ v Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 5v.-manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 52 kW (70 hv), 6000 r/min Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,5 s Huippunopeus 151 km/h Kulutus l/ 100 km 5,0 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 95 g/km Mitat pituus 3595 mm, leveys 1647 mm, korkeus 1557 mm, akseliväli 2492 mm Tavaratila: 219 l Omamassa: 940 kg Euro NCAP 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan