29.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Renault Twingo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Takavetoisuus tuo tilaa, muttei lisähintaa. Hyvää: Toimivaa erilaisuutta, tilat, kääntöympyrä. Huonoa: Puhditon moottori, näkyvyys takaviistoon, ohjaus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoikittaismoottori edessä ja etuveto. Näinhän lähes kaikki edulliset pikkuautot on tehty ainakin kolmenkymmenen vuoden ajan. Sitten saapui Renault Twingo. Historiansa aikana useita kertoja rajoja rikkovia malleja esitellyt Renault on taas vauhdissa. Tilankäytön pioneerien kuten Espacen ja Megané Scénicin jälkeen ranskalaiset ovat etsineet vaikutteita tehokkaaseen tilankäyttöön yli 50 vuoden takaisista pikkuautoista. Periaatteiltaan Twingon kolmas sukupolvi ei eroa edeltäjistään: se on yhä kompakti ja pirteä kaupunkiauto. Toteutustapa on kuitenkin aivan uusi. Twingo on Renaultin ensimmäinen takaveto sitten villin Clio V6:n, mutta nyt syy vetotapaan ei löydy suorituskyvystä vaan tilankäytöstä. Samaa perusratkaisua käyttää myös kaupunkiauto Smartin uusi sukupolvi. Takaveto tilaihme Takapyörien väliin lähes kyljelleen kallistettu moottori vie hämmästyttävän vähän tilaa. Tavaratila sijaitsee normaalilla paikallaan, vain hieman tavallista korkeampi lattia paljastaa alla makaavan moottorin. Tilaa riittää kokoluokan odotusten mukaisesti ja viisiovisen korin monikäyttömahdollisuudet ovat hyvät. Lyhyt keulapelti liukuu parikymmentä senttimetriä eteenpäin. Sen alta paljastuvat jäähdyttäjä, jarrutehostin sekä tuulilasinpesunesteen säiliö. Tavaratilaa lyhyessä keulassa ei ole. Etuistuimet on sijoitettu suhteellisen lähelle keulaa. Tilan säästämiseksi auto on hieman tavallista korkeampi ja istuinasento pystyn ryhdikäs. Siten takapenkillä on juuri riittävästi tilaa aikuisellekin. Etuistuinten niskatuet ovat kiinteä osa selkänojaa. Se tekee selkänojasta massiivisen, mikä yhdessä korin paksujen C-pilarien kanssa muodostaa takaviistoon katveen. Lasisesta takaluukusta huolimatta varsinainen ikkunan alalaita on korkealla, joten perän sijainnin arviointi vaatii totuttelua. U-käännösten ihme Twingo sopii lähes minkälaiseen pysäköintiruutuun tahansa. Takamoottorin ansiosta etupyörissä ei ole kääntymistä rajoittavia vetoakseleita, joten Twingo pyörähtää ympäri poikkeuksellisen ahtaissa paikoissa. Kääntöympyrä on vain 8,6 metriä. Takavetoisen talvikykyjä voi vielä vain arvailla. Ajonvakautusjärjestelmää ei voi kytkeä pois päältä. Suurin ajettavuuden moite kohdistuu tunnottomaan ohjaukseen, joka myös keskittää huonosti. Se vaikeuttaa moottoritien urissa vaeltavan Twingon paimentamista. Puhditon perämoottori Suomeen tuodaan toistaiseksi 70 hevosvoiman moottori-versiota. Sillä pärjää, mutta heikon alaväännön takia auto tuntuu raskaalta ajaa. Tehokkaampi turboversio olisi huomattavasti leppoisampi merkittävästi paremman alavääntönsä ansiosta. Rajojen koettelu on aina riskialtista, mutta Twingon kohdalla se on kannattanut: hyvä tilankäyttö yhdistyy mainioon kääntöympyrään vailla erikoisuuden lisähintaa. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus Renault Twingo Hinta alkaen 13 190 € Koeajetun auton hinta varusteineen 14 484 € Ajoneuvovero 82 €/ v Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 5v.-manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 52 kW (70 hv), 6000 r/min Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,5 s Huippunopeus 151 km/h Kulutus l/ 100 km 5,0 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 95 g/km Mitat pituus 3595 mm, leveys 1647 mm, korkeus 1557 mm, akseliväli 2492 mm Tavaratila: 219 l Omamassa: 940 kg Euro NCAP 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen