29.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Renault Twingo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Takavetoisuus tuo tilaa, muttei lisähintaa. Hyvää: Toimivaa erilaisuutta, tilat, kääntöympyrä. Huonoa: Puhditon moottori, näkyvyys takaviistoon, ohjaus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoikittaismoottori edessä ja etuveto. Näinhän lähes kaikki edulliset pikkuautot on tehty ainakin kolmenkymmenen vuoden ajan. Sitten saapui Renault Twingo. Historiansa aikana useita kertoja rajoja rikkovia malleja esitellyt Renault on taas vauhdissa. Tilankäytön pioneerien kuten Espacen ja Megané Scénicin jälkeen ranskalaiset ovat etsineet vaikutteita tehokkaaseen tilankäyttöön yli 50 vuoden takaisista pikkuautoista. Periaatteiltaan Twingon kolmas sukupolvi ei eroa edeltäjistään: se on yhä kompakti ja pirteä kaupunkiauto. Toteutustapa on kuitenkin aivan uusi. Twingo on Renaultin ensimmäinen takaveto sitten villin Clio V6:n, mutta nyt syy vetotapaan ei löydy suorituskyvystä vaan tilankäytöstä. Samaa perusratkaisua käyttää myös kaupunkiauto Smartin uusi sukupolvi. Takaveto tilaihme Takapyörien väliin lähes kyljelleen kallistettu moottori vie hämmästyttävän vähän tilaa. Tavaratila sijaitsee normaalilla paikallaan, vain hieman tavallista korkeampi lattia paljastaa alla makaavan moottorin. Tilaa riittää kokoluokan odotusten mukaisesti ja viisiovisen korin monikäyttömahdollisuudet ovat hyvät. Lyhyt keulapelti liukuu parikymmentä senttimetriä eteenpäin. Sen alta paljastuvat jäähdyttäjä, jarrutehostin sekä tuulilasinpesunesteen säiliö. Tavaratilaa lyhyessä keulassa ei ole. Etuistuimet on sijoitettu suhteellisen lähelle keulaa. Tilan säästämiseksi auto on hieman tavallista korkeampi ja istuinasento pystyn ryhdikäs. Siten takapenkillä on juuri riittävästi tilaa aikuisellekin. Etuistuinten niskatuet ovat kiinteä osa selkänojaa. Se tekee selkänojasta massiivisen, mikä yhdessä korin paksujen C-pilarien kanssa muodostaa takaviistoon katveen. Lasisesta takaluukusta huolimatta varsinainen ikkunan alalaita on korkealla, joten perän sijainnin arviointi vaatii totuttelua. U-käännösten ihme Twingo sopii lähes minkälaiseen pysäköintiruutuun tahansa. Takamoottorin ansiosta etupyörissä ei ole kääntymistä rajoittavia vetoakseleita, joten Twingo pyörähtää ympäri poikkeuksellisen ahtaissa paikoissa. Kääntöympyrä on vain 8,6 metriä. Takavetoisen talvikykyjä voi vielä vain arvailla. Ajonvakautusjärjestelmää ei voi kytkeä pois päältä. Suurin ajettavuuden moite kohdistuu tunnottomaan ohjaukseen, joka myös keskittää huonosti. Se vaikeuttaa moottoritien urissa vaeltavan Twingon paimentamista. Puhditon perämoottori Suomeen tuodaan toistaiseksi 70 hevosvoiman moottori-versiota. Sillä pärjää, mutta heikon alaväännön takia auto tuntuu raskaalta ajaa. Tehokkaampi turboversio olisi huomattavasti leppoisampi merkittävästi paremman alavääntönsä ansiosta. Rajojen koettelu on aina riskialtista, mutta Twingon kohdalla se on kannattanut: hyvä tilankäyttö yhdistyy mainioon kääntöympyrään vailla erikoisuuden lisähintaa. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus Renault Twingo Hinta alkaen 13 190 € Koeajetun auton hinta varusteineen 14 484 € Ajoneuvovero 82 €/ v Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 5v.-manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 52 kW (70 hv), 6000 r/min Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,5 s Huippunopeus 151 km/h Kulutus l/ 100 km 5,0 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 95 g/km Mitat pituus 3595 mm, leveys 1647 mm, korkeus 1557 mm, akseliväli 2492 mm Tavaratila: 219 l Omamassa: 940 kg Euro NCAP 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta