24.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Ford Ranger Raptor kääntää surkeat tiet iloksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Ranger Raptor lähestyy ajatusta urheilullisesta ja maastokelpoisesta autosta ihanan raikkaasti: korkeudesta tehdään ongelman sijaan vahvuus. Auton korkeudesta voi tehdä ongelman tai ratkaisun. Markkinoiden sporttisista katumaastureista valtaosa valitsee ensimmäisen tien, jonka myötä korkea paino pidetään kurissa epämukavalla kivirekialustalla tai hinnan salliessa huipputeknologialla. Sitten on Ford Ranger Raptor: lähes sata tuhatta euroa maksava työkalumaisella nelosdieselillä varustettu lava-auto, joka kaikesta huolimatta piirtää suupieliin virneen, johon yksikään fysiikkaa vastaan taisteleva lajitoveri ei ole vielä pystynyt. Raptorin idea on yksinkertainen: otetaan korkeudesta ja järeydestä ilo irti. Raptor-käsittelyssä jo valmiiksi maastokelpoinen Ranger-lava-auto saa Fox Racingin alustan, BF Goodrichin erinomaiset KO2 -maastorenkaat (285/70 R17), vahvistetun tikapuurungon, kierrejousitetun taka-akselin ja runsaasti pohjapanssaria. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Metsäpeto Lopputulos on peto metsäurilla: se on markkinoiden harvoja autoja, joilla voi oikeasti vetää lujaa umpisurkeilla teillä. Innoituksensa se saa isoveli F-150 Raptorista, jonka harrastuksiin kuuluu hyppely amerikkalaisaavikoilla. Se sopii mainiosti Suomeen: Ranger Raptor on erinomainen matkakumppani hiekkateillä, ja jos reitti kulkee metsäautoteiden, motocrossiradan tai panssariurien kautta, meno vain paranee. Raptorin kyky tasoittaa surkeakuntoisten sivuteiden töyssyt suorastaan hämmentää: mitä kovempaa Fordia piiskaa, sitä paremmin vain se toimii. Vain terve jä rki ja mekaaninen sympatia käskevät hidastamaan, auton puolesta rajaa emme kehdanneet etsiä. Nyt ymmärrän, miksi Marokossa järjestetyssä ensikoeajoissa oli koeajoreitille järjestetty hyppyreitä. Vaikuttavan maastokyvyn (mm. 283mm maavara, 850 mm kahluusyvyys, takatasauspyörästön lukko) siivellä Ranger Raptor on varsin miellyttävä kumppani myös Suomen maanteillä – eikä nyt ole edes kyse vitsailusta tienhoidon tasolle. Kotona myös kadulla Alustasta löytyy herkkyyttä lava-autoksi mainioon pintamukavuuteen ja renkaatkin ovat yllättävän sivistyneet asvaltilla. Rangerin ohjaus on järeään autoon varsin tarkka, mutta verkkainen välitys jakaa mielipiteet. Suoraan auto kyllä menee ongelmitta, eikä rungollisen auton melutasokaan kohoa älyttömäksi, joten Ford Ranger Raptor soveltuu paljon ratakireitä katumaastureita paremmin maitokaupassa käyntiin. Varustelukin kattaa hätäjarrutusjärjestelmät ja kaistavahdit – vaikka auton luontaisessa ympäristössä ei juuri kaistaviivoja löydä. Lisävarusteluettelo kattaakin vain pari metalliväriä ja polttoainekäyttöisen lämmittimen. Arkeen sopii myös dieselkäyttöisyys. Toki leikkimiseen amerikanserkku F-150 Raptorin voimakas kuutoskone sopisi nykyistä nelosdieseliä paremmin, 10-vaihteisen automaatin ansiosta tälläkin pärjää. Raptorin tehot riittävät hiekalla sudittamiseen, eikö se riitä? Toki Ford Ranger Raptor on viisipaikkaisena kallis, mutta arvokkaita ovat kaikki ne katumaasturitkin, jotka uhraavat aivan liikaa saavuttaakseen korkealle autolle epätyypillistä sivuttaiskiihtyvyyttä. Osa niistä herättää teknistä kunnioitusta, mutta Ranger Raptor vetoaa syvemmälle: se nuorentaa pikkulapseksi ja saa nauramaan ääneen. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Ranger Raptor Double Cab TDCi A10 4x4 Hinta alkaen 98 108 € Moottori Dieselmoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 10-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 157 kW (213 hv), 3750 r/min Vääntö 500 Nm (1750–2000 r/min) Vääntö 500 Nm (1750–2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 10,7 (yhd.) CO2-päästöt 281 g/km Mitat pituus 5374 mm, leveys 2028 mm, korkeus 1873 mm, akseliväli 3220 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta