24.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Ford Ranger Raptor kääntää surkeat tiet iloksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Ranger Raptor lähestyy ajatusta urheilullisesta ja maastokelpoisesta autosta ihanan raikkaasti: korkeudesta tehdään ongelman sijaan vahvuus. Auton korkeudesta voi tehdä ongelman tai ratkaisun. Markkinoiden sporttisista katumaastureista valtaosa valitsee ensimmäisen tien, jonka myötä korkea paino pidetään kurissa epämukavalla kivirekialustalla tai hinnan salliessa huipputeknologialla.Sitten on Ford Ranger Raptor: lähes sata tuhatta euroa maksava työkalumaisella nelosdieselillä varustettu lava-auto, joka kaikesta huolimatta piirtää suupieliin virneen, johon yksikään fysiikkaa vastaan taisteleva lajitoveri ei ole vielä pystynyt.Raptorin idea on yksinkertainen: otetaan korkeudesta ja järeydestä ilo irti. Raptor-käsittelyssä jo valmiiksi maastokelpoinen Ranger-lava-auto saa Fox Racingin alustan, BF Goodrichin erinomaiset KO2 -maastorenkaat (285/70 R17), vahvistetun tikapuurungon, kierrejousitetun taka-akselin ja runsaasti pohjapanssaria.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMetsäpetoLopputulos on peto metsäurilla: se on markkinoiden harvoja autoja, joilla voi oikeasti vetää lujaa umpisurkeilla teillä. Innoituksensa se saa isoveli F-150 Raptorista, jonka harrastuksiin kuuluu hyppely amerikkalaisaavikoilla.Se sopii mainiosti Suomeen: Ranger Raptor on erinomainen matkakumppani hiekkateillä, ja jos reitti kulkee metsäautoteiden, motocrossiradan tai panssariurien kautta, meno vain paranee.Raptorin kyky tasoittaa surkeakuntoisten sivuteiden töyssyt suorastaan hämmentää: mitä kovempaa Fordia piiskaa, sitä paremmin vain se toimii. Vain terve jä rki ja mekaaninen sympatia käskevät hidastamaan, auton puolesta rajaa emme kehdanneet etsiä. Nyt ymmärrän, miksi Marokossa järjestetyssä ensikoeajoissa oli koeajoreitille järjestetty hyppyreitä.Vaikuttavan maastokyvyn (mm. 283mm maavara, 850 mm kahluusyvyys, takatasauspyörästön lukko) siivellä Ranger Raptor on varsin miellyttävä kumppani myös Suomen maanteillä – eikä nyt ole edes kyse vitsailusta tienhoidon tasolle. Kotona myös kadullaAlustasta löytyy herkkyyttä lava-autoksi mainioon pintamukavuuteen ja renkaatkin ovat yllättävän sivistyneet asvaltilla. Rangerin ohjaus on järeään autoon varsin tarkka, mutta verkkainen välitys jakaa mielipiteet. Suoraan auto kyllä menee ongelmitta, eikä rungollisen auton melutasokaan kohoa älyttömäksi, joten Ford Ranger Raptor soveltuu paljon ratakireitä katumaastureita paremmin maitokaupassa käyntiin. Varustelukin kattaa hätäjarrutusjärjestelmät ja kaistavahdit – vaikka auton luontaisessa ympäristössä ei juuri kaistaviivoja löydä. Lisävarusteluettelo kattaakin vain pari metalliväriä ja polttoainekäyttöisen lämmittimen.Arkeen sopii myös dieselkäyttöisyys. Toki leikkimiseen amerikanserkku F-150 Raptorin voimakas kuutoskone sopisi nykyistä nelosdieseliä paremmin, 10-vaihteisen automaatin ansiosta tälläkin pärjää. Raptorin tehot riittävät hiekalla sudittamiseen, eikö se riitä?Toki Ford Ranger Raptor on viisipaikkaisena kallis, mutta arvokkaita ovat kaikki ne katumaasturitkin, jotka uhraavat aivan liikaa saavuttaakseen korkealle autolle epätyypillistä sivuttaiskiihtyvyyttä. Osa niistä herättää teknistä kunnioitusta, mutta Ranger Raptor vetoaa syvemmälle: se nuorentaa pikkulapseksi ja saa nauramaan ääneen.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Ranger Raptor Double Cab TDCi A10 4x4 Hinta alkaen 98 108 € Moottori Dieselmoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 10-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 157 kW (213 hv), 3750 r/min Vääntö 500 Nm (1750–2000 r/min) Vääntö 500 Nm (1750–2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 10,7 (yhd.) CO2-päästöt 281 g/km Mitat pituus 5374 mm, leveys 2028 mm, korkeus 1873 mm, akseliväli 3220 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa