11.8.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kolmannen polven Nissan Terrano kertoo viimeistään, ettei Dacia ole mikään heittopussi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perinteiset halpamerkit jäljentävät jonkinlaisen emomerkkinsä malleja vanhemmalla tekniikalla. Dacia ei ole enää sellainen, vaan se kelpaa myös itse jäljennettäväksi. Yhtenä 2010-luvun automaailman upeimmista menestystarinoista voidaan hyvällä syyllä pitää romanialaista Daciaa ja erityisesti sen maasturimalli Dusteria. Merkki nousi läntisessä Euroopassa lähinnä vitsinä pidetyn halpamerkin maineesta yhdeksi koko maanosan myydyimmistä. Esimerkiksi vuonna 2019 Euroopassa myytiin enemmän Dacioita kuin vaikkapa Hyundaita, Kioja tai Nissaneita. Dacia toimii toki osana Renault-Nissan-allianssia, ja käyttää siten laajasti sen tekniikkaa sekä tuotantoinfrastruktuuria, mutta on kaikin puolin aivan omanlaisensa konsepti. Siinä asiakas ei maksa killinkiäkään ylimääräistä brändinimestä ja saa vastineeksi rahalleen sen mitä haluaakin, auton. Dacia haluaa selvästi profiloitua sympaattisena ja ”kilttinä” automerkkinä erilaisten mainoskamppanjoidensa myötä. Mutta Dacia ei ole enää miellettävissä perinteiseksi halpamerkiksi myöskään siinä mielessä, että sen emomerkit ovat brändänneet sen tuotetta omille nimilleen. Esimerkiksi Venäjällä ja Brasiliassa lähes koko Renault-mallisto koostuu tällä hetkellä uudelleenbrändätyistä Dacioista. Niin ikään Nissanilla on oma näkemyksensä Dusterista, ja se tottelee tutulta kalskahtavaa nimeä. Keulan muotojen vertailukohdaksi tässä pomppaa 1. polven Renault Duster Brasilian maisemissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Dusterista Terranoksi Moni tietää Nissan Terranon vähän eri kautta. Muistin virkistämiseksi, meillähän mallinimi Terrano yhdistetään lähinnä Terrano II:een, Espanjassa vuosina 1993 – 2006 valmistettuun, ulkonäöltään hieman omaperäiseen maastoautomalliin. Daciaa myydään Euroopan ulkopuolella ainoastaan muutamassa Kaukasian ja Pohjois-Afrikan maassa. Kuten jo aiemmin kävi ilmi, sen malleja kuitenkin tarjotaan paljon laajemmalti, mutta uudeelleenbrändättyinä. Venäjää ja muutamia muita entisen Neuvostoliiton alueen maita sekä Intiaa varten ensimmäisen sukupolven Duster on uudelleenbrändätty Nissan Terranoksi. Tämä epävirallinen Terrano ”III” poikkeaa Dusterista nimen lisäksi myös muutamilta ulkoisilta ja sisäisiltä ominaisuuksiltaan. Ajovalot, maski, puskurit ja konepelti on muotoiltu enemmän Nissanin muita nelivetomalleja vastaavaksi. Perässä lähinnä takavalot ovat muuttuneet. Sisätiloissakin erot ovat kosmeettisempia. Terranon maastokelpoisuutta tukevat tasauspyörästön lukot sekä neliveto, joka muuten on Daciassakin Nissanin peruja. Moottoriksi autoon saa joko 1,6- tai kaksilitraisen bensiinimoottorin yhdistettynä käsi- tai automaattivaihteistoon. Joillain markkinoilla, esimerkiksi Nepalissa, myös 1,5-litrainen diesel on saatavilla. Venäjällä myydään rinnakkain sekä Terranoa että Renault Dusteria, mutta eri sukupolvissa. Terrano perustuu nimittäin edelleen uuden polven tieltä vuonna 2017 väistyneeseen ensimmäisen sukupolven Dusteriin. Renault on puolestaan vain uudet logot saanut nykyinen Dacia Duster. Jos Renault Dusterin alkaen-hinta itänaapurissa on 1 000 400 ruplaa eli noin 11 500 euroa, saa tekniikaltaan vanhemmasta Terranosta pulittaa vastaavasti 1 134 000 ruplaa, siis 13 100 euroa. Hintaero selittyy lähinnä Nissanin tasokkaammalla perusvarustelulla. Intiassa Terrano ei ole enää myynnissä. Sieltä saa sitä vastoin Renault Dusterin, mutta hiukan Kwid-tyylisesti faceliftattuna ensimmäisen sukupolven edustajana. Mitä ilmeisimmin on kannattavaa pitää kahta eri sukupolvea eri nimillä yhtä aikaa tuotannossa. Tosin edelleen valmistettavat ykkössukupolven mallit tehdään Romanian sijaan Renault-konsernin tehtaalla Moskovassa. Kuriositeettien kuriositeetteja Maailman automarkkinoiden tutkiminen johtaa toisinaan varsinaisten kuriositeettien löytymiseen. Ensimmäisen sukupolven Dacia Logan esiteltiin vuonna 2004. Meillä ei nähty Logania perinteisenä sedanina, mutta pitkänmallisena tila-autoversiona MCV:nä kuitenkin, ja Logan Van oli puolestaan suora umpipakettiautonäkemys tästä. Mallistosta löytyi niin ikään Logan Pick-Up, eli nimensä mukaisesti matala kaksiovinen avolava. Meiltä tämä Logan-sukupolvi poistui vähin äänin takavasemmalle jo kymmenisen vuotta sitten, mutta se ei suinkaan ollut koko tarinan loppu. Jos palaamme vielä kertaalleen Venäjälle, löydämme sieltä Lada Larguksen, vuodesta 2012 lähtien tuotetun ja siis edelleen tuotannossa olevan uudelleenbrändätyn Logan MCV:n. Jos taas menemme eteläiseen Afrikkaan, vaikkapa Zimbabween tai Etelä-Afrikkaan, löydämme näppärän pikku avolavan nimeltä Nissan NP200. Tietenkin myös sen alkuperän käsittelimme yllä olevassa kappaleessa. Viimeisimmän huudon Lada Largus on saanut päivityksessä merkin nykyisen muotokielen mukaisen ilmeen. Sedan-mallinen Dacia/Renault Logan sai aikanaan Meksikossa yllättäen nimen Nissan Aprio. Ei se ole alkuperäinenkään Logan mihinkään kuollut, sillä tätä tuttua ja turvallista 17 vuotta vanhaa mallia saa edelleen Iranista Renault Tondar 90:n nimellä, eikä juuri mikään ole muuttunut sitten vuoden 2004. Teksti: Benjamin Helander Lähteet ja kuvat: Dacia, Nissan, Renault, Lada Lisää aiheesta Nimi muutettu: Citroën C-Crosser on japanilais-ranskalainen katumaasturi, jonka taustalla oli monikansallinen sekamelska Nimi muutettu: Honda Crossroad on valmistajansa ainoa V8 Nimi muutettu: Kun Yhdysvalloissa ostat Toyota Yariksen, saat Mazda 2:n Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Mercedes-Benz X-sarja ja väärät lähtökohdat menestykseen Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Opel Movano hyppäsi neljä vuotta vanhemmalle alustalle ja sähköistyi samalla Nimi muutettu: Peugeot P4 – kun ranskalaiset rakensivat kirjaimellisesti oman G-Mersun Nimi muutettu: Saab 9-2X – valmistajansa ensimmäinen neliveto saikin jäädä unohdetuksi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku