18.6.2020

Nimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista

Dodge Stealth R/T

Dodge Stealth R/T kuulostaa amerikkalaiselta, mutta kuoren alla on aito japanilaistuote.

Nimi muutettu -sarja tuntuu kuin olevan tehty Chryslerin ja Mitsubishin ympärille. Ensimmäinen merkeistä nousee jatkuvasti esiin DaimlerChryslerin ja Fiat Chrysler Automobiles -seikkailuiden vuoksi, Mitsubishi taas on tehnyt yhteistyötä milloin minkäkin merkin kanssa. Myös Chryslerin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Amerikkalainen urheiluauto – Japanista

Chrysler-yhtymään kuuluva Dodge esitteli mallivuodelle 1990 uuden urheiluauton: Stealthin. Kyseessä oli ajan mittapuulla huippukehittynyt urheiluauto, jonka pehmeät muodot kätkivät huippumalli Stealth R/T:ssä tuplaturbo-V6:n, manuaalivaihteiston, nelivedon, nelipyöräohjauksen, säätyvän iskunvaimennuksen ja jopa aktiivista aerodynamiikkaa.

Moinen teknologiakatalogi tuntuu ehkä oudolta yritykselle, joka Stealth R/T:n esittelyaikoihin kehitti myös toista urheiluautoa – 8-litraisen V10-moottorin liikuttama Dodge Viper edusti hieman perinteisempää lähestymistapaa teemaan.

Mitsubishi 3000GT
Mitsubishi 3000GT

Valmistusmaa aiheutti protestin

Syy Dodge Stealthiin löytyy tietysti Mitsubishistä. Auto oli uudet logot saanut Mitsubishi 3000GT ­– suuryrityksen vastaus Toyota Supralle, Nissan 300ZX:lle, Subaru SVX:lle ja (Mazda) Eunos Cosmolle.

Dodge Stealth valmistettiin Japanissa Mitsubishin tehtaalla. Seikka on sikäli maininnan arvoinen, että kotimarkkinoita suojeleva United Automotive Workers -ammattiliitto protestoi Stealth R/T:n pois vuoden 1991 Indianapolis 500 -kilpailun turva-auton paikalta. Tilalla käytettiin Viper-prototyyppiä.

Ei Dodge Stealth mikään jättimenestys ollut: sitä myytiin vuosina 1990­–1996, Mitsubishi-variantti jatkoi vielä vuoteen 2000 saakka. Teknisestii kaksikko oli tiettyjä versioeroja lukuun ottamatta identtiinen, mutta Dodgen painos erosi hieman Mitsubishistä visuaalisesti. Valitettavasti Dodgen painoksesta löytyy hyvin vähän lehdistökuvia, joten käytämme kuvituksessa avauskuvaa lukuun ottamatta Mitsubishin painosta.

Perusmallissa etuveto ja 165 hv

Stealth oli kenties vähän ristiriitainen tuote. Se perustui Mitsubishi Sigman perusrakenteeseen, eli V6-moottori löytyi etupyörien välistä poikittain. Dodgen perusmallissa moottori oli peräti vain 165 hevosvoimainen 12-venttiilinen yhdellä yläpuolisella nokalla per kansi varustettu, ja vetokin ulottui vain etupyöriin saakka.

Mitsubishi ei kotimarkkinoilla moista edes suostunut myymään: siellä hitainkin 3000GT, tai GTO kuten autoa Japanissa kutsuttiin, liikkui samaisen koneen 24-venttiilisen 225-hevosvoimaisen version turvin ja nelivetokin oli vakiovaruste.

Dodge Stealth R/T Twin Turbo, yhdessä sisarmalli Mitsubishi 3000GT VR-4:n kanssa kehittivät kunnioitettavan 300 hevosvoiman huipputehon, ja korkeasta painosta huolimatta autojen suorituskyky oli varsin mainio.

Mitsubishi 3000GT
Alkupään autojen keulaa koristivat ikimuodikkaat luukkulamput: tässä Mitsubishi 3000GT:n näkemys.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Avattava kovakatto

Autosta oli tarjolla myös aukeavalla kovakatolla varustettu versio, joka oli kalifornialaisen ASC-yrityksen tekemä modifikaatio. Muutos kasvatti auton painoa entisestään, Mitsubishi 3000GT VR-4 Spyderin kohdalla vaaka ulottui jo 1 870 kilogrammaan. Silti kyse oli ensimmäisistä modernin ajan kovakattoisista avoautoista – vuonna 1993 esitelty Spyder ehti kauppoihin reilusti ennen Mercdedes-Benz SLK:ta.

Ehkä Dodge Stealth olisi otettu markkinoilla uskottavammin vastaan, jos tarjolla olisi ollut vain tehokkaita turbonelivetoja?

Teksti: Lauri Ahtiainen, Kuvat: valmistaja, lähde: Wikipedia

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat