21.5.2020

Nimi muutettu: Elan uudelleen – Kian ainoan urheiluauton surullinen tarina

Kia Elan

Kian ensimmäisen ja ainoan urheiluauton tarina on mutkikas, muttei järin voitokas.

Elan on ehkä Espritin ja Elisen jälkeen Lotuksen tunnetuimpia urheiluautomalleja. Vuosina 1962–1975 valmistettu pieni ja kevyt Lotus Elan oli urheiluauto puhtaimmillaan – ja sen kerrotaan olleen yksi innoittaja Mazda MX-5:een.

Juuri kun Mazda oli esittelemässä pientä, kevyttä ja takavetoista roadsteriaan, esitteli Lotus toisen sukupolven Elanin. Japanilaisten takavetorakenteesta poiketen Lotus uskoi ajan hengen mukaisesti tulevaisuuden olevan etuvedossa.

Silloin General Motors -konserniin kuulunut Lotus lainasi moottorin ja vaihteiston konserniikumppani Isuzulta: 1,6-litraista sai ahtamattomana (132 hv) ja turbolla (164 hv). Perusta oli kuitenkin Lotusta: lasikuitukori ja keskusputkirunko olivat uskollisia teemoja yhtiön perustajan, vuonna 1982 kuolleen Colin Chapmanin filosofialle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kehuja muttei kauppaa

Auto sai medialta positiivisen vastaanoton: etuvedosta huolimatta ajettavuutta kehuttiin, vaikka pieniä kommentteja turhan ilottomasta käytöksestäkin sanottiin.

Lotus Elan
Lotus Elan

Kauppa ei kuitenkaan käynyt: Lotuksen etuvetoinen ja futuristinen Elan ei löytänyt kysyntää markkinoilta, jotka olivat hullaantuneet Mazdan takavetoista roadsternostalgiaa tarjoavasta MX-5:stä.

Vuosien 1989–1992 välillä Lotusta myytiin 3 855 kappaletta, joista vain 129 yksilöä tuli ahtamattomalla moottorilla. Suunnilleen samassa ajassa Mazda myi huimat 250 000 MX-5:ttä!

Toinen yritys

Lotus ei luovuttanut. Vuonna 1993 yhtiö siirtyi General Motorsilta italialaisliikemies Romano Artiolin hoiviin – sama mies oli muutama vuosi aikaisemmin herättänyt Bugattin väliaikaisesti henkiin ja luonut upean EB110-mallin.

Lotus Elan S2
Lotus Elan S2

Artiolin hallinta-aikana Lotus löysi joukon ylimääräisiä Isuzun moottoreita ja vaihteistoja: Elan otettiin kesällä 1994 takaisin tuotantoon. Nyt valmistui 800 kappaletta Series 2 -malleja, jotka tosin katalysaattorin vuoksi tuottivat vain 157 hevosvoimaa. Syksyllä 1995 Lotus Elan oli virallisesti historiaa – yhtiön ensimmäinen ja ainakin toistaiseksi viimeinen etuvetoauto oli historiaa.

Kolmas yritys

Elan jäi elämään: Lotus myi vuonna 1995 auton oikeudet korealaiselle Kia Motorsille, joka ei ehkä vuonna 1995 ollut aivan yhtä kova tekijä automaailmassa kuin tänään.

Kia otti Elanin tuotantoon lähes sellaisenaan: autobongari erottaa korealaisversion uniikeista takavaloista, Lotus Elan nimittäin luotti Alpine GTA:n lainaumpioihin.

Kia Elan

Moottorina Kia Elanissa oli yhtiön oma 1,8-litrainen T8D-kone – nimestään huolimatta kyse ei ollut turbodieselistä. Ahtamaton rivinelonen tuotti 151 hevosvoimaa.

Elan-nimen lisäksi autoa kaupattiin nimillä Kia Roadster ja Kia Vigato. Vuosien 1996–1999 aikana Etelä-Korean Ansanissa valmistui 1 056 yksilöä. Elan on toistaiseksi ainoa Kian valmistama urheilu- tai avoauto. Se tuskin onnistui tehtävässään nostaa Kian imagoa.

Nyt yli 20 vuotta myöhemmin Kian imago ei juuri nostatusta kaipaa, eikä teknistä osaamistakaan tarvitse epäillä. Elanin kaltaista imagomallia Kia siis tuskin kaipaa, mutta olisihan Elanista mielenkiintoista nähdä kolmas sukupolvi: kenties kompakti täyssähköinen roadster?

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: valmistajat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat