Ajoneuvot Nimi muutettu 28.5.2020
Nimi muutettu: Kun Ford Sierra lähetettiin Amerikkaan, se sai nimen Merkur XR4Ti
Merkurin tarina on kuin Fordin lahja Nimi muutettu -juttusarjaan: se on esimerkki siitä, kuinka hyvästä autosta tehdään floppi.
Yhdysvaltalaismerkit huomasivat 1980-luvun myötä kotimaisten asiakkaiden siirtyvän perinteisitä Lincolneista ja Cadillaceista tuontimerkkien asiakkaiksi. Mercedes-Benzin, BMW:n ja Audin lisäksi Volvo, Saab sekä Hondan uusi arvomerkki Acura houkuttelivat kotimaisiin vaihtoehtoihin kyllästyneitä asiakkaita. Toyotaltakin oli tulossa uusi Lexus-merkki.
Ford tarvitsi nopeasti vaihtoehdon tuontiautomarkkinoilla. Monikansallisessa konsernissa ratkaisu löytyikin nopeasti: Detroitissa päätettiin tuoda Ford Europen Saksassa valmistama Sierra myös yhtiön kotimantereen asiakkaille. Siinä olisi BMW 3-sarjan asiakkaille kova vaihtoehto, ainakin Ford Europea silloin johtaneen Bob Lutzin mukaan.
Autoa ei kuitenkaan voitu myydä Ford Sierrana. Ensinnäkin sen ylevyyttä piti korostaa uudella automerkillä. Toiseksi paha kilpakumppani General Motors myi jo GMC Sierra -avolavaa.
Merkur kuin Mercury
Luotiin aivan uusi automerkki, Merkur. Asian mutkistamiseksi uutta Merkur-automerkkiä päätettiin myydä Ford-imperiumin arvokkaampaa päätä edustavissa Lincoln-Mercury -myymälöissä. Mercury-liike siis myi Merkur-merkkisiä autoja.
Vuonna 1985 Yhdysvaltalaismarkkinoille julkaistiin Merkur XR4Ti. Urheilullinen kolmiovinen viistoperä oli muokattu versio Euroopassakin myydystä Sierra XR4i:stä: Euroopassa käytetty 2,8-litrainen V6 korvattiin 2,3-litraisella turboahdetulla rivinelosella, samalla 175-hevosen voimalalla, joka liikutti Ford Thunderbird Turbo Coupea ja Ford Mustang SVO:ta. Automaatin kanssa laukka tosin hyytyi 145 hevosvoimaan.
Muokattu Sierra
Merkur XR4Ti jakoi Sierra XR4i:n korirakenteen: muista 3-ovisista Sierroista poiketen sen B-pilari oli häivytetty mustaksi, mutta takaikkunan jakoi kahtia paksu C-pilari, jota muissa Sierroissa ei nähty. Käytännössä temppu tehtiin yhdistämällä 3- ja 5-ovisen Sierran komponentteja. Lisäksi Merkurit varustettiin amerikkalaismarkkinoiden vaatimin valoin, puskurein ja mittaristoin. Myös auton koria jäykistettiin ylimääräisin runkopalkein ja etusisälokasuojien vahvikkein.
Vuoden 1987 keskivaiheilla Merkur-mallisto laajeni, kun XR4Ti:n yläpuolelle alettiin tuomaan Merkur Scorpiota – siis hyvin kevyesti Yhdysvaltojen vaatimuksiin muokattua Ford Sierraa.
Menestys jäi haaveeksi
Merkurin tarina jäi lyhyeksi: kaavailtu ja haaveiltu 15 000–20 000 auton vuosimyynti jäi lopulta haaveeksi – kokonaistuotanto jäi reiluun 42 000 autoon. Auton menestystä haittasi erityisetsi Länsi-Saksan markan kallistuminen, joka teki urheilullisesta XR4Ti:stä ylihintaisen Yhdysvaltojen markkinoilla.
Vuoden 1989 lopussa Merkur-merkki lakkautettiin, ja XR4Ti sekä Scorpio poistuivat uuden mantereen markkinoilta. Huono myynti ja kiristyneet turvamääräykset olivat kaupallisesti kannattamaton yhtälö.
Nimi muutettu
Moottorin uusi viikottainen juttusarja tarkastelee automaailman logonvaihtoja – tarinoita siitä, kun auto ei olekaan aivan sitä, mitä nimi lupaa.
Lue sarjan aiemmat julkaisut täältä.
- Nimi muutettu: Elan uudelleen – Kian ainoan urheiluauton surullinen tarina
- Nimi muutettu: Saab 9-2X – valmistajansa ensimmäinen neliveto saikin jäädä unohdetuksi
- Nimi muutettu: Volkswagen K70 – ensimmäinen modernin ajan volkkari kantoi tuttua logoa vieraissa kuorissa
- Nimi muutettu: Aston Martin Cygnet – kenen mielestä tämä oli hyvä idea?
- Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti
- Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut
- Nimi muutettu: Honda Crossroad on valmistajansa ainoa V8
- Nimi muutettu: japanilainen Volkswagen Taro
Keskustelu