4.10.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Tatra Phoenix – Tšekin vanhimman autonvalmistajan nykyinen liiketoimintastrategia on perin SISUkas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tatra on 126-vuotisen autonvalmistajuutensa aikana tehnyt vaikka ja mitä. Nykyään Tatra käyttää osaamistaan pääasiassa varustamaan DAF -kuorma-autoja kaikkein vaativimpiin tehtäviin. Tatra on automaailmassa sen verran spesiaali tapaus, että logonvaihtoja ei juuri suuntaan eikä toiseen ole ollut. Ei Phoenix'kään ole sitä aivan puhtaimmillaan, mutta miltei kaikki ulospäin näkyvät osat kyllä ovat. Tatran tarinalle ei tekisi oikeutta vain pikakelata sitä läpi, mutta merkin innovatiivisuudesta ja uranuurtajuudesta saa hyvän kuvan pelkästään lukemalla esimerkiksi tämän vuoden 1948 Tatra T87:n tarinan. Tatralla on myös kattava museo Tšekin Kopřivnicessa.Vain alle 100 kappaletta valmistettu Tatra T700 oli mahdollisesti Euroopan viimeinen ilmajäähdytteinen henkilöauto. Jopa eräs toinen takatuupparilegenda, Porsche 911, oli vuonna 1998 ottanut nestejäähdytyksen käyttöön. Tälle autolle ei löydy logonvaihtotarinaa vaikka kuinka etsii.Tatran viimeisen henkilöauton tuotannon loppumisen jälkeen tšekkiläisvalmistaja on keskittynyt valmistamaan kuorma-autoja raskaisiin tehtäviin omalla runko-osaamisellaan. Tuo viimeinen henkilöauto, Tatra T700, on yksi parhaista osoituksista Tatran omaperäisyydestä. Tuossa yli 5-metrisessä edustusautossa oli taakse sijoitettu ilmajäähdytteinen V8, vielä tuotannon loppuvaiheissa vuonna 1999.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTatra 158 Phoenix kulkee omalla rungollaanTatran siirryttyä yksinomaan kuorma-autobisnekseen - toki se on valmistanut niitä jo vuosikymmeniä - mallistossa on ollut sekä puhtaasti sotilaskäyttöön että siviililiikenteeseen tarkoitettuja ajoneuvoja, kuten myös ultraraskaita alustoja esimerkiksi nosturiautoihin ja kaivosajoneuvoihin. Tatra Phoenix tavallaan yhdistää näistä puolista kaksi. Se on ensisijaisesti siviilikäyttöön tarkoitettu, mutta pohjalta löytyy sotilaallisen maastokuorma-auton runko.DAF CF ja sen mukana Tatra Phoenix faceliftattiin vuonna 2014. Kuvassa on tukkiajossa vuosina 2011 - 2014 valmistettu ensimmäisen sarjan Phoenix.Tatra 158 Phoenix julkistettiin ensi kertaa vuonna 2011, kun hollantilainen kuorma-autovalmistaja DAF oli ostanut Tatrasta noin viidenneksen, syventäen näin merkkien välistä yhteistyötä. Yhteistoiminnan kautta DAF CF:n ohjaamo ja keula sekä DAF:in PACCAR-konsernin voimanlähteet yhdistettiin mainittuun Tatran runkoon. Atlantin toisella puolella saman valmistajan dieselmoottoreita käyttävät sikäläiset kuorma-automerkit Kenworth ja Peterbilt.Keskusputkirunkonsa ansiosta Tatra Phoenix'ssa on eräs markkinoiden sallivimmista lähestymiskulmista, peräti 31 astetta.Runko Phoenix'in alla on lainattu sotilaskäyttöön tarkoitetusta Tatra Forcesta. Tatran suunnittelema runko on erittäin tunnusomaisesti keskusputkirunko. Tämä Tatran itävaltalaisen pääsuunnittelijan Hans Hedwinkan kehittämä rakenne otettiin käyttöön tasan sata vuotta sitten eli vuonna 1923. Monista henkilöautoista se päätyi myös kuorma-autoihin ja edelleen tänäkin päivänä valmistettaviin Tatroihin.Keskusputkirunkoa on käyttänyt myös muuan toinen tšekkiläisvalmistaja, nimittäin Škoda. Viimeisen kerran se nähtiin vuosina 1959 - 1964 valmistetussa Octaviassa.Kuten nimikin kuvastaa, keskusputkirunko koostuu tikapuurungon sijaan yhdestä "selkärangasta", joka on muiden valmistajien käyttämään tikapuurunkoon nähden paljon kevyempi, muiden etujen muassa.Tatran keskusputkirunko vie erinomaisen vääntöjäykkyytensä sekä notkeiden jousitusmahdollisuuksiensa ansiosta asfaltilla kotonaan olevan DAF CF:n tšekkiläissisaren astetta vaativampiin tehtäviin, kuten maansiirtoon, tukkiajoon sekä tienhoitoon. Autoa valmistetaan kaksi-, kolmi-, neli- ja viisiakselisena.Tässä kohtaa monille on varmasti tullut mieleen Tatran suomalainen vastine. Sisu Auto nimittäin tekee lähes täysin samalla kaavalla Mercedes-Benz Arocsista omaa Sisu Polar -mallistoaan, jossa päästään puolestaan hyödyntämään Sisun osaamista kuorma-autojen akseleissa. Sisu Polaria käytetään hyvinkin samoissa tehtävissä kuin Tatra Phoenix'ia. Sisun ja Tatran liiketoimintastrategiat eivät siis tällä saralla voisi olla juuri enempää samanlaiset.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Tatra Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon