10.10.2020

Huutokauppahelmet – Tatra T87

Tatra T87 – RM Sotheby's

Hans Ledwinkan suunnittelema Tatra T87 oli aikaansa edellä ja toisaalta kuin toisessa ulottuvuudessa. Se ei ehkä vieläkään ole saavuttanut ansaitsemaansa arvostusta.

Tatra T87 on melkoinen auto monessakin suhteessa. Huutokauppasivusto RM Sotheby’s arvelee amerikkalaisen autonvalmistajan lähettäneen suunnittelijan kotiin lepäämään, jos tällaista olisi esitetty 1930-luvulla Yhdysvaltojen puolella. Onneksi muualla oltiin suotuisampia.

Hans Ledwinka asui Tšekkoslovakiassa ja oli töissä maan edistyksellisimmän autonvalmistajan, Tatran, palveluksessa. Tatra antoi todellisen neron kulkea omia polkujaan samalla vanhoja rakenteita rikkoen.

Vuonna 1936 esitelty Tatra T87 pohjautui hahmotelmiin, jotka Ledwinka aloitti jo 1920-luvun alkupuolella. Ajalle uskomattoman aerodyynaminen muoto oli rakennettu itsekantavaan koriin heiluriakselein. Magnesiumkevytmetalliseoksesta valmistettu puolipallon muotoisilla palotiloilla ja kannen yläpuolisilla nokka-akseleilla varustettu V8-moottori sijaitsi taka-akselilla.

Tatra T87 – RM Sotheby's

Näin rakentui vääntöjäykkä, hiljainen, tilava ja mukava matka-auto hieman reippaammillekin matkanopeuksille aina 160 kilometrin tuntinopeuden yläpuolelle. Tuohon aikaan maailmasta ei löytynyt mitään vastaavaa – eikä muuten löydy vieläkään.

Toinen maailmansota keskeytti tuotannon väliaikaisesti, mutta sitä jatkettiin tämän jälkeen aina vuoteen 1950 asti. Koska Tatra jäi sotien jälkeen rautaverhon väärälle puolelle, tämä luomus jäi länsimaailmalta varjoon pitkäksi aikaa. Pikkuhiljaa Tatra T87 on saavuttamassa ansaitsemansa arvostuksen sekä muotoilun, että teknisen edistyksellisyytensä, osalta – useampi taidemuseo on jo pitänyt näitä näytillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1948 Tatra T87 – RM Sotheby’s

Yhdysvalloissa lokakuun lopulla huutokaupattava Tatra T87 on loppupään tuotantoa. Siihen on asennettu suurempi sekä tehokkaampi T603-mallin 2,5-litrainen V8-moottori – ehkä jo tehtaalla. Auton historia ulottuu vuosituhannen vaihteeseen.

Tuolloin tämä T87 löytyi Slovakiasta, josta se vietiin aina Australiaan asti erään varsin fanaattisen harrastajan toimesta. Hän myös teetätti concours-tasoisen entisöinnin tälle autoyksilölle Brisbanessa yrityksessä, joka tuntee nimen Sleeping Beauties. Tatra on sen jäljiltä upeasti viimeistelty ja tarinan mukaan yhä edelleen näyttelykunnossa.

Kyseessä on koko mielipuolisen kokoelman (Elkhart Collection) hienoimpia autoyksilöitä. Jo pelkkä ajatus auton ajamisesta modernissa maailmassa saa sukat pyörimään jalassa.

Moottorin ääni tulee kuljettajan takaa kuin Porschen 911-mallisarjassa, mutta kaikki muu on jotain aivan muuta. Autoa ajaneet kertovat Tatra T87:n tuntuvan huomattavasti ikäänsä modernimmalta ja juuri tämä on Hans Ledwinkan nerokkuuden seurausta.

Hinta-arvio on 300 000 - 400 000 dollaria. Kuka osaa sanoa onko se vähän vai paljon, tai liikaa vai liian vähän.

Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: RM Sotheby’s

Luetuimmat