6.8.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Volkswagen Caddy – Volkkari, joka oli oikeasti aito Škoda Volkswagen Caddy Pickup Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodalla ja Volkswagenilla on paljon yhtä, mutta tuskin koskaan kahden merkin mallit ovat olleet niin samasta puusta veistettyjä, kuin tämä 1990-luvun lava-auto. Škodan menestystarina osana Volkswagen Groupia on tunnettu osa automaailman historiaa. Vuosikymmenet vanhanaikaisesta itätekniikasta kärsinyt merkki pääsi takaisin kukoistukseen, kun 1990-luvulla mallistoon tuotiin runsas annos saksalaistekniikkaa. Tänään voi jo väitellä, tekikö Škoda Volkswagenia paremman auton.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeinen aito ŠkodaHistoria tietää kuitenkin yhden tapauksen, jossa moinen väittely päättyy varmaan tasapeliin. Nyt kyse on 1990-luvun Volkswagen Caddy -avolavasta, joka on logonvaihtoversio Škoda Felicia Pickupista. Tietääksemme tämä on ainoa kerta, kun Škodaa ja Volkswagenia ei oikeasti erottanut käytännössä kuin logosta.Škoda Favorit PickupVuosina 1994–2001 valmistettu Felicia jäi historiaan Škodan viimeisenä omaan perusrakenteeseen tehtynä autona, olihan se Volkswagenin avustuksella tehty jatkokehitelmä edeltäjästään Favoritista.Škoda Felician henkilöautoversioita.Vaikka Felicia tunnetaan erityisesti pystyperäisistä henkilöautoversiosta, tuotettiin autosta myös hyötyajoneuvoversioita. Pakettiautomuunnoksen lisäksi tuotannossa oli Felicia Pickup, eli lyhyellä ohjaamolla varustettu avolava. Pickupista tehtiin tosin myös Felicia Fun -painos, jonka ohjaamon takalaidasta taittui lisäistuimet lavan puolelle auringosta nauttimiseen.Škoda Felicia FunGolfista CaddyksiVolkswagen Caddy ilmestyi Euroopan teille alun perin vuonna 1982 ensimmäiseen Golfiin perustuvana avolavana. Vaikka vuosi 1982 oli Caddyn debyytti, oli itse automalli esitelty Yhdysvalloissa jo muutama vuosi aiemmin Volkswagen Rabbit Pickupina. Euroopassa auton tuotannosta vastasi Volkswagen-TAS -tehdas Sarajevossa, silloisessa Jugoslaviassa.Yhteinen lava-autoSeuraavan kerran Caddy saapui tuotantoon vuonna 1995. Tällä kertaa kyse oli Polon/Ibizan pohjalle rakennetusta pikkupakettiautosta.Volkswagen Caddy PickupAvolavaa ei kuitenkaan hylätty: jo seuraavana vuonna Volkswagen Caddy-mallisto laajeni avolavalla, kun mallistoon lisättiin VW-logot saanut Škoda Felicia Pickup. Auto oli käytännössä identtinen Škodan kanssa, joskin VW-logoilla autoa sai vain saksalaismoottoreilla. Felician keulalle sai näiden modernien voimanlähteiden lisäksi myös Škodan omaa perintöä olevia työntötankokoneita.Volkswagen Caddy PickupKompakti etuvetoinen lava-auto oli tuotannossa mallivuodesta 1996 aina vuosituhannen tälle puolelle saakka: Volkswagenia tarjottiin vuoteen 2000 ja Škodaa vuoteen 2001 saakka.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: valmistajatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 koki varhaisen faceliftin – tulevaisuuden kojelaudassa on näköjään nykyistä enemmän nappeja 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä