6.8.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Volkswagen Caddy – Volkkari, joka oli oikeasti aito Škoda Volkswagen Caddy Pickup Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodalla ja Volkswagenilla on paljon yhtä, mutta tuskin koskaan kahden merkin mallit ovat olleet niin samasta puusta veistettyjä, kuin tämä 1990-luvun lava-auto. Škodan menestystarina osana Volkswagen Groupia on tunnettu osa automaailman historiaa. Vuosikymmenet vanhanaikaisesta itätekniikasta kärsinyt merkki pääsi takaisin kukoistukseen, kun 1990-luvulla mallistoon tuotiin runsas annos saksalaistekniikkaa. Tänään voi jo väitellä, tekikö Škoda Volkswagenia paremman auton. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viimeinen aito Škoda Historia tietää kuitenkin yhden tapauksen, jossa moinen väittely päättyy varmaan tasapeliin. Nyt kyse on 1990-luvun Volkswagen Caddy -avolavasta, joka on logonvaihtoversio Škoda Felicia Pickupista. Tietääksemme tämä on ainoa kerta, kun Škodaa ja Volkswagenia ei oikeasti erottanut käytännössä kuin logosta. Škoda Favorit Pickup Vuosina 1994–2001 valmistettu Felicia jäi historiaan Škodan viimeisenä omaan perusrakenteeseen tehtynä autona, olihan se Volkswagenin avustuksella tehty jatkokehitelmä edeltäjästään Favoritista. Škoda Felician henkilöautoversioita. Vaikka Felicia tunnetaan erityisesti pystyperäisistä henkilöautoversiosta, tuotettiin autosta myös hyötyajoneuvoversioita. Pakettiautomuunnoksen lisäksi tuotannossa oli Felicia Pickup, eli lyhyellä ohjaamolla varustettu avolava. Pickupista tehtiin tosin myös Felicia Fun -painos, jonka ohjaamon takalaidasta taittui lisäistuimet lavan puolelle auringosta nauttimiseen. Škoda Felicia Fun Golfista Caddyksi Volkswagen Caddy ilmestyi Euroopan teille alun perin vuonna 1982 ensimmäiseen Golfiin perustuvana avolavana. Vaikka vuosi 1982 oli Caddyn debyytti, oli itse automalli esitelty Yhdysvalloissa jo muutama vuosi aiemmin Volkswagen Rabbit Pickupina. Euroopassa auton tuotannosta vastasi Volkswagen-TAS -tehdas Sarajevossa, silloisessa Jugoslaviassa. Yhteinen lava-auto Seuraavan kerran Caddy saapui tuotantoon vuonna 1995. Tällä kertaa kyse oli Polon/Ibizan pohjalle rakennetusta pikkupakettiautosta. Volkswagen Caddy Pickup Avolavaa ei kuitenkaan hylätty: jo seuraavana vuonna Volkswagen Caddy-mallisto laajeni avolavalla, kun mallistoon lisättiin VW-logot saanut Škoda Felicia Pickup. Auto oli käytännössä identtinen Škodan kanssa, joskin VW-logoilla autoa sai vain saksalaismoottoreilla. Felician keulalle sai näiden modernien voimanlähteiden lisäksi myös Škodan omaa perintöä olevia työntötankokoneita. Volkswagen Caddy Pickup Kompakti etuvetoinen lava-auto oli tuotannossa mallivuodesta 1996 aina vuosituhannen tälle puolelle saakka: Volkswagenia tarjottiin vuoteen 2000 ja Škodaa vuoteen 2001 saakka. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: valmistajat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Proton Inspira – malesialaiset tekivät Mitsubishi Lancerin jopa japanilaisia paremmin 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille