27.12.2023

Nimi muutettu: vuoden top 10 kiinnostavinta logonvaihtotapausta

Vuoden viimeisessä osassa on paikallaan katsoa juttusarjan suosituimpiin aiheisiin kokonaisen vuoden ajalta.

Tässä juttusarjassa käsitellään automaailman (ja joskus satunnaisesti muidenkin moottoroitujen härveleiden) tapauksia, joissa joko suurella tai vähemmän suurella menestyksellä pyritään johonkin tavoitteeseen myymällä samaa mallia yhdellä tai useammalla eri nimellä, eli kun automaailmassa jokin ei ole sitä miltä se näyttää.

Aiheena tämä on siinä mielessä uusiutumaton tai ainakin hitaasti uusiutuva luonnonvara, että tapauksia ei tule jatkuvasti uusia, ja välillä katsotaan pitkällekin historiaan. Tapauksia on silti jopa yllättävän paljon, ja nytkin mennään jo 155. osassa.

Yhtenä kolmesta Moottorin viikoittaisesta vakiojuttusarjasta Käytettyjen erikoisuuksien ja Huutokauppahelmien ohella Nimi muutettu vaikuttaa kasvattavan lukijoiden keskuudessa suosiotaan, mistä todisteena se, että kuluneen vuoden kymmenen luetuinta ovat samalla koko sarjan 154:stä jutusta luetuimmat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sija 10 - DKW Schnellaster

Joulukuun alkupuolella itsenäisyyspäivänä juttusarjan aiheena oli monipuolisen historian omaava, uraauurtava DKW Schnellaster -pakettiauto 1950-luvun Länsi-Saksasta. Sillä on myös suomalaisyhteytensä, kuten itsenäisyyspäivään sopi.

Tällä teemalla yllettiin vuoden - ja samalla siis koko juttusarjan historian - kymmenennelle sijalle mitä tulee lukijamääriin.

Sija 9 - Saab 9-6X

Saab on kaikista automerkeistä eniten suomalainen, ja Moottorin lukijoilla on sen verran hyvä automaku, että Saabit tahtovat aina kiinnostaa. Näin voi olla siitäkin huolimatta, että kyseinen Saab olisi jäänyt suunnittelupöydälle, kuten seitsenpaikkainen, bokserikuutosella varustettu maasturi 9-6X, jota ei siis koskaan Subaru Tribecan pohjalle tehty. Sen sijaan Tribecan faceliftissa Saabin suunnittelijoiden työ näkyi.

Sija 8 - Mazda Roadpacer AP

Vuosi 2023 toi wankel-moottorin takaisin automaailmaan 11 vuoden tauon jälkeen Mazda MX-30 R-EV -lataushybridin myötä. Tämä innoitti muistelemaan todellista kuriositeettia kiertomäntämoottorin historiasta eli tapausta, jossa Mazdan tavoite oli 1970-luvulla tehdä australianrauta Holden Premieristä vähäpäästöinen Japanin markkinoille wankelin avulla.

Tavoite kuitenkin hieman vesittyi, mutta tämä näin jälkikäteen sanottuna hauska tarina selvästi kiinnosti lukijoita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sija 7 - Opel Corsa toisesta todellisuudesta

Elämässä joutuu usein tekemään päätöksiä saamatta kuitenkaan koskaan tietää mihin vastakkainen päätös olisi meidät kuljettanut. Opel Corsan tapauksessa tilanne on kuitenkin toinen. Kun Opel vuonna 2017 siirtyi General Motorsilta silloiselle PSA-konsernille, oli saksalaisvalmistaja jo ehtinyt suunnitella GM:n osilla uuden sukupolven Corsan. Tämä ei tullut kyseeseen, ja kaksi vuotta myöhemmin julkistettiin uusi Corsa, joka on läheistä sukua Peugeot 208:lle.

Ei siinä kaikki. Tuo Opelin pöytälaatikkoon jäänyt Corsa näki päivänvalon GM:n premiummerkki Buickin mallistossa Kiinan markkinoilla nimellä Buick Excelle, joka on siis Corsa toisesta todellisuudesta.

Sija 6 - Porsche 911

Tässä kesäautokauden osassa käytiin Porschen takamoottorisen urheiluauton varhaisvaiheita läpi. Hieman provosoivakin otsikko puri lukijoihin. Provosoivuus tuli siitä, että jutussa kaivettiin tulenaralla tavalla esiin Porschen juuret Volkswagen Kuplassa. Me 911-fanit olemme välillä vähän herkkiä asian kanssa.

Sija 5 - Volkswagen Meteor

Vuoden ensimmäinen aihe käsitteli kuorma-autoa, joka on eurooppalaisille täysin tuntematon. Tai miten sen nyt ottaa, onhan MAN TGX täällä suosittu kaukoliikenneveturi.

Etelä-Amerikan suurissa talouksissa Argentiinassa ja Brasiliassa MAN:illa ei kuitenkaan ole vakiintunutta asemaa, mutta kuten tiedämme, Volkswagenilla on sitäkin suurempi. Näin VW-konserniin kuuluvalla MAN:illa ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin brändätä TGX Etelä-Amerikassa Volkswagen Meteoriksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sija 4 - DR Automobiles

Italialainen automerkki, josta et ehkä ole kuullutkaan. Italialainen DR Automobiles tuo kasvavaa mallistoa eri kiinalaisautomerkkien tuotteita osina Italiaan, ja kokoaa ne siellä brändäten omille tuotemerkeilleen.

Uudelleenbrändäys on jopa niin tehokasta, että Italian kilpailu- ja kuluttajaviranomaiset ovat alkaneet tutkia, johtaako DR Automobiles markkinoinnissaan kuluttajia harhaan, peittelemällä autojensa kiinalaisalkuperää.

Sija 3 - kolme Suomen suosituinta automallia kloonattuna

Toyota on ehkäpä Suomen luotetuin automerkki, ja japanilaisvalmistaja ylsikin vuoden 2022 osalta kolmoisvoittoon Suomen myydyimpien automallien tilastossa. Noilla sijoilla 1 - 3 olivat Corolla, Yaris ja RAV4.

Mikä on erittäin kutkuttavaa, koko kärkikolmikko on saatavilla myös muilla kuin Toyotan logoilla varustettuna, mutta ilman Toyotan merkkiä samojen mallien myynti on ollut erittäin laihaa. Jutussa pohdittiin miksi ihmeessä näin on, ja mistä syystä Mazda ja Suzuki kuitenkin pitävät näitä kloonimalleja tarjonnassaan.

Sija 2 - Comia C10

Leikkuupuimureita harvemmin käsitellään Moottorissa tai oikeastaan yhtään missään, vaikka kyseessä on äärimmäisen tärkeä työkone.

Nimi muutetussa juhlittiin sadonkorjuukautta ja kunnioitettiin kotimaista maataloutta syyskuussa tutustumalla suomalaiseen Comia C10-sarjan puimuriin, jota on mielenkiintoisesti myyty Euroopan markkinoilla myös amerikkalaisjätti John Deeren nimellä. Yleisö oli kiitettävästi mukana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sija 1 - Lotus Carlton

Koko vuoden ja samalla juttusarjan historian luetuin juttu käsittelee Opel Omegan ja Vauxhall Carltonin elämää Lotuksena yli 30 vuotta sitten.

Liian hyvä pakoauto, jota ei saanut yhdelläkään Ison-Britannian poliisiautolla kiinni, aiheutti kuningaskunnassa suurta pahennusta lehdistöä ja parlamenttia myöten, mutta veti sankoin joukoin Moottorin lukijoita puoleensa.

Bonus: kirjoittajan oma lemppari

Juttusarjaa on ollut viimeiset kaksi ja puoli vuotta äärimmäisen mielenkiintoista kirjoittaa, ja matkalla on itsekin oppinut paljon uutta. Kiintoisia aiheita siis todellakin riittää, mutta allekirjoittaneen oma suosikki taitaa tällä kertaa napsahtaa viime vuoden joulukuuhun, juttusarjan sadanteen aiheeseen.

Tuolloin aiheena oli sata vuotta sitten esitelty brittiläinen Austin Seven, hellittelynimeltään Baby Austin, joka oli ensimmäisiä laajemman kansanosan saataville tulleita ja monella mittapuulla nykyaikaisia automalleja. Sevenin syntyhistoria on jo itsessään hieno tarina, mutta sillä tehtiin myös saksalaista autohistoriaa. Bayerische Motoren Werke, paremmin tunnettu BMW:nä, aloitti mittavan uransa autonvalmistajana 20-luvun lopulla lisensoimalla Sevenin ja brändäämällä sen BMW 3/15 PS:ksi.

Nimi muutettu jatkuu ensi vuoden puolella uusin aihein.

Teksti: Benjamin Helander Kuvat: valmistajat

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat