27.2.2017 Ajoneuvot Nimi säilyi, sylinterit vähenivät: uusi Ford Fiesta ST Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden Ford Fiesta ST:n suurin haastaja on auton edeltäjä. Ford Fiesta ST on hallinnut tulisten pikkuautojen markkinoita siitä lähtien, kun nyt väistyvä sukupolvi esiteltiin vuonna 2013. Turboahdetun 182 hevosvoimaisen 1,6-litraisen bensiinimoottorin vauhdittaman taskuraketin ketterä ja tasapainoinen ajettavuus ei ole jättänyt juuri sijaa moitteille. Erityisesti tehostettu ja välityksiltään tihennetty erikoismalli Fiesta ST200 keräsi runsaasti virnistyksiä viime syksyisessä testissä.Kaikki hyvä muuttuu aikanaan, ja niin myös Fiesta ST. Fordin pikkusportti siirtyy seuraavan sukupolveen muun malliston mukana, mutta uusitun sisustan ja ulkonäön lisäksi voimapaketti on pistetty vaihtoon. Uutta Fiesta ST:tä vauhdittaa 1,5-litrainen 200 hevosvoimainen bensiiniturbo. Desilitraa niukempaa iskutilavuutta suurempi uutinen on uutuusmoottorin sylinterimäärä: kolme. Tai kaksi, sillä tyhjäkäynnillä ja matalalla kuormalla rivikolmonen kykenee lepuuttamaan yhtä sylinteriä paremman taloudellisuuden toivossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyElektroniikka ohjaa ääntä ja alustaaParhaita rivikolmosia on aina yhdistänyt pirteän pärisevä käyntiääni. Ford kertoo uuden vauhti-Fiestan äänimaailman luottavan aktiiviseen pakoääniventtiiliin ja elektroniseen äänenparannusjärjestelmän. Ensimmäinen lienee pakoputkistoon rakennettu ohitusventtiili, joka kiilaa kaasuvirran äänenvaimentimien ohi. Toinen taas on tyly kaiutin, joka suoltaa feikkiääniä matkustamoon.Jälkimmäinen aiheuttaa pahoja katseita Euroopan Fordin Kölnin päämajan suuntaan, mutta sininen ovaali saa paljon anteeksi, jos tulokkaan ajettavuus on väistyvän mallin tasolla.Ford kertoo Fiesta ST:n olevan ensimmäinen Ford Perfomance -malli, jonka ajettavuutta voi muokata ajotilakatkaisimella. Kytkin vaikuttaa moottorinohjaukseen, ohjaustehostukseen ja ajonvakautukseen. Lisäksi autossa on jo edellisessä Fiesta ST:ssä erittäin toimivaksi osoittautunut kaarreajon hallintajärjestelmä, eli englanniksi hienosti torque vectoringiksi nimetty tekniikka. Kyse on auton kulkusuunnan hienosäätämisestä jarrujen avulla, eli esimerkiksi hienoisen puskeva kaarrekäytös voidaan neutraloida sisäpuolen puoleista eturengasta jarruttamalla.Uusi Fiesta ST on saatavilla kolmi- ja viisiovisena. Ford arvioi alustavasti mallin hiilipäästöjen asettuvan 114 grammaan kilometrillä, eli alustavien lupausten perusteella hauskuus ja suorituskykypotentiaali ei kostaudu kulutuksessa.Lähde ja kuvat: Ford Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen