Koeajo: Ford Fiesta ST200 on vastaväite etuvedon epäilijöille
Superhauska Ford Fiesta ST200 näyttää, ettei ilonpitoon tarvitse takavetoa. Hyvää: hauska ajettavuus lyhyempi perävälitys. Huonoa: Turha, jos ajamisesta ei halua nauttia; radion näppäimet
Ehkäpä kaikkein parasta Ford Fiesta ST200:ssa on, että se muistuttaa tavallisen Fiesta ST:n erinomaisuudesta.
Fiesta ST:stä kehitetty ST200 on syntynyt virittämällä moottorista mallimerkinnän lupaamat hevosvoimat, lyhentämällä perävälitystä ja muokkaamalla alustaa.
Erikoismallin tunnusväri on valittu Henry Fordin kunniaksi: Fiesta ST200:n saa minkä värisenä tahansa, kunhan se on harmaa Storm Grey.
Näppäimiä kuin ydinvoimalassa
Taajamassa Fiesta tuntuu jämäkältä, ajoittain jopa epämukavan kovalta. Päivittäistä käyttöä rasittaa suuri kääntösäde ja pitkän malli-iän paljastava stereosekamelska.
Pienen näytön alapuolelle on koottu radion ja auton asetusten hallintaan tarvittava käyttöliittymä: 34 näppäintä, pyöritettävä rulla ja nelisuuntainen kytkin. Käyttö helpottuu vasta, kun tärkeimmät painikkeet uppoavat lihasmuistiin.
Tärkein kunnossa
Onneksi raivostuttavinkaan käyttöliittymä ei pilaa riemua, joka pienestä harmaasta Fordista irtoaa mutkateillä.
Jo tavallinen Fiesta ST ansaitsee paikan yhtenä GTI-historian merkkipaaluista. Erinomainen Recaron istuin ja hyvä ajoasento tarjoavat perustan, josta upeasti toimiva alusta ja pirteä moottori ottavat kaiken ilon irti.
ST200-mallia varten 1,6-litraista Ecoboost-moottoria on viritetty: 182 hevosvoimasta tasan kahteen sataan. Oikeasti hevosia 215, sillä yliahtotoiminto nostaa tehoa ja vääntöä 20 sekunnin ajaksi.
Pelkän teholisän vuoksi ST200:sta ei tarvitse haaveilla. Fordille läheinen viritysfirma Mountune myy tavalliseen ST-malliin pakettia, joka nostaa huipputehon 215 hevosvoimaan – kuin sattumalta.
Aktiiviselle vaihtajalle
Merkittävin ST200-yksinoikeus on tihentynyt perävälitys (4,06:1 tavallisen ST:n 3,82:1:n sijaan). Aktiivisessa ajossa huomaa käyttävänsä ahkerasti kolmosta ja nelosta, ajoittain peräti kakkosta. Sulavan vaihteensiirron ansiosta vaihtaminen vain syventää auton ja kuljettajan suhdetta.
Tiheämmän välityksen ansiosta Fiesta ST200 tuntuu aidosti nopealle. Vauhdintuntua säestää imusarjalta kojelaudan alle kulkeutuva resonaattoriputki, joka välittää täyskaasulla pirteän pärisevää ääntä.
Mutkissa herkku
Moni autonvalmistaja voisi ottaa oppia Fiesta ST200:n erinomaisesta balanssista. Parhaiden etuvetojen tapaan kaasunnosto tiukentaa linjaa, mutta etuvetoisille harvinaisempaa on Fiestan pyrkimys hienoiseen yliohjautuvuuteen nopeissa kaarteissa. Siitä kiitos eTVC-kaarreajon hallintajärjestelmälle, joka parantaa ohjautuvuutta yksittäisiä pyöriä jarruttelemalla.
Fiesta ST200 on saanut tavallista ST:tä pehmeämmät jouset ja iskunvaimentimet, mutta etukallistuksenvaimenninta ja sen tehtävää takana hoitavan yhdystukiakselin jäykkyyttä on kasvatettu.
Riemukkaan ajettavuuden tarjoava alusta ei onneksi jää ST200-herkuksi: Ford kertoo tehneensä vastaavat muutokset hiljattain myös tavallisiin Fiesta ST –malleihin.
Se on oikea päätös, sillä Fiesta ST200 -mallissa on yksi kaupallisen menestyksen tuhoava heikkous: koeajoauto on ainoa Suomeen saapuva yksilö.