15.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiesta ST200 on vastaväite etuvedon epäilijöille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Superhauska Ford Fiesta ST200 näyttää, ettei ilonpitoon tarvitse takavetoa. Hyvää: hauska ajettavuus lyhyempi perävälitys. Huonoa: Turha, jos ajamisesta ei halua nauttia; radion näppäimet Ehkäpä kaikkein parasta Ford Fiesta ST200:ssa on, että se muistuttaa tavallisen Fiesta ST:n erinomaisuudesta.Fiesta ST:stä kehitetty ST200 on syntynyt virittämällä moottorista mallimerkinnän lupaamat hevosvoimat, lyhentämällä perävälitystä ja muokkaamalla alustaa.Erikoismallin tunnusväri on valittu Henry Fordin kunniaksi: Fiesta ST200:n saa minkä värisenä tahansa, kunhan se on harmaa Storm Grey.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäppäimiä kuin ydinvoimalassaTaajamassa Fiesta tuntuu jämäkältä, ajoittain jopa epämukavan kovalta. Päivittäistä käyttöä rasittaa suuri kääntösäde ja pitkän malli-iän paljastava stereosekamelska.Pienen näytön alapuolelle on koottu radion ja auton asetusten hallintaan tarvittava käyttöliittymä: 34 näppäintä, pyöritettävä rulla ja nelisuuntainen kytkin. Käyttö helpottuu vasta, kun tärkeimmät painikkeet uppoavat lihasmuistiin.Tärkein kunnossaOnneksi raivostuttavinkaan käyttöliittymä ei pilaa riemua, joka pienestä harmaasta Fordista irtoaa mutkateillä.Jo tavallinen Fiesta ST ansaitsee paikan yhtenä GTI-historian merkkipaaluista. Erinomainen Recaron istuin ja hyvä ajoasento tarjoavat perustan, josta upeasti toimiva alusta ja pirteä moottori ottavat kaiken ilon irti.ST200-mallia varten 1,6-litraista Ecoboost-moottoria on viritetty: 182 hevosvoimasta tasan kahteen sataan. Oikeasti hevosia 215, sillä yliahtotoiminto nostaa tehoa ja vääntöä 20 sekunnin ajaksi.Pelkän teholisän vuoksi ST200:sta ei tarvitse haaveilla. Fordille läheinen viritysfirma Mountune myy tavalliseen ST-malliin pakettia, joka nostaa huipputehon 215 hevosvoimaan – kuin sattumalta.Aktiiviselle vaihtajalleMerkittävin ST200-yksinoikeus on tihentynyt perävälitys (4,06:1 tavallisen ST:n 3,82:1:n sijaan). Aktiivisessa ajossa huomaa käyttävänsä ahkerasti kolmosta ja nelosta, ajoittain peräti kakkosta. Sulavan vaihteensiirron ansiosta vaihtaminen vain syventää auton ja kuljettajan suhdetta.Tiheämmän välityksen ansiosta Fiesta ST200 tuntuu aidosti nopealle. Vauhdintuntua säestää imusarjalta kojelaudan alle kulkeutuva resonaattoriputki, joka välittää täyskaasulla pirteän pärisevää ääntä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutkissa herkkuMoni autonvalmistaja voisi ottaa oppia Fiesta ST200:n erinomaisesta balanssista. Parhaiden etuvetojen tapaan kaasunnosto tiukentaa linjaa, mutta etuvetoisille harvinaisempaa on Fiestan pyrkimys hienoiseen yliohjautuvuuteen nopeissa kaarteissa. Siitä kiitos eTVC-kaarreajon hallintajärjestelmälle, joka parantaa ohjautuvuutta yksittäisiä pyöriä jarruttelemalla.Fiesta ST200 on saanut tavallista ST:tä pehmeämmät jouset ja iskunvaimentimet, mutta etukallistuksenvaimenninta ja sen tehtävää takana hoitavan yhdystukiakselin jäykkyyttä on kasvatettu.Riemukkaan ajettavuuden tarjoava alusta ei onneksi jää ST200-herkuksi: Ford kertoo tehneensä vastaavat muutokset hiljattain myös tavallisiin Fiesta ST –malleihin.Se on oikea päätös, sillä Fiesta ST200 -mallissa on yksi kaupallisen menestyksen tuhoava heikkous: koeajoauto on ainoa Suomeen saapuva yksilö.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Fiesta ST200 Hinta alkaen 34 201 € Moottori 1596 cm³, 4 sylinteriä turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 147 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 290 Nm (2500–4000 r/min) Vääntö 290 Nm (2500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 3982 mm, leveys 1709 mm, korkeus 1456 mm, akseliväli 2489 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen