15.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiesta ST200 on vastaväite etuvedon epäilijöille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Superhauska Ford Fiesta ST200 näyttää, ettei ilonpitoon tarvitse takavetoa. Hyvää: hauska ajettavuus lyhyempi perävälitys. Huonoa: Turha, jos ajamisesta ei halua nauttia; radion näppäimet Ehkäpä kaikkein parasta Ford Fiesta ST200:ssa on, että se muistuttaa tavallisen Fiesta ST:n erinomaisuudesta.Fiesta ST:stä kehitetty ST200 on syntynyt virittämällä moottorista mallimerkinnän lupaamat hevosvoimat, lyhentämällä perävälitystä ja muokkaamalla alustaa.Erikoismallin tunnusväri on valittu Henry Fordin kunniaksi: Fiesta ST200:n saa minkä värisenä tahansa, kunhan se on harmaa Storm Grey.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäppäimiä kuin ydinvoimalassaTaajamassa Fiesta tuntuu jämäkältä, ajoittain jopa epämukavan kovalta. Päivittäistä käyttöä rasittaa suuri kääntösäde ja pitkän malli-iän paljastava stereosekamelska.Pienen näytön alapuolelle on koottu radion ja auton asetusten hallintaan tarvittava käyttöliittymä: 34 näppäintä, pyöritettävä rulla ja nelisuuntainen kytkin. Käyttö helpottuu vasta, kun tärkeimmät painikkeet uppoavat lihasmuistiin.Tärkein kunnossaOnneksi raivostuttavinkaan käyttöliittymä ei pilaa riemua, joka pienestä harmaasta Fordista irtoaa mutkateillä.Jo tavallinen Fiesta ST ansaitsee paikan yhtenä GTI-historian merkkipaaluista. Erinomainen Recaron istuin ja hyvä ajoasento tarjoavat perustan, josta upeasti toimiva alusta ja pirteä moottori ottavat kaiken ilon irti.ST200-mallia varten 1,6-litraista Ecoboost-moottoria on viritetty: 182 hevosvoimasta tasan kahteen sataan. Oikeasti hevosia 215, sillä yliahtotoiminto nostaa tehoa ja vääntöä 20 sekunnin ajaksi.Pelkän teholisän vuoksi ST200:sta ei tarvitse haaveilla. Fordille läheinen viritysfirma Mountune myy tavalliseen ST-malliin pakettia, joka nostaa huipputehon 215 hevosvoimaan – kuin sattumalta.Aktiiviselle vaihtajalleMerkittävin ST200-yksinoikeus on tihentynyt perävälitys (4,06:1 tavallisen ST:n 3,82:1:n sijaan). Aktiivisessa ajossa huomaa käyttävänsä ahkerasti kolmosta ja nelosta, ajoittain peräti kakkosta. Sulavan vaihteensiirron ansiosta vaihtaminen vain syventää auton ja kuljettajan suhdetta.Tiheämmän välityksen ansiosta Fiesta ST200 tuntuu aidosti nopealle. Vauhdintuntua säestää imusarjalta kojelaudan alle kulkeutuva resonaattoriputki, joka välittää täyskaasulla pirteän pärisevää ääntä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutkissa herkkuMoni autonvalmistaja voisi ottaa oppia Fiesta ST200:n erinomaisesta balanssista. Parhaiden etuvetojen tapaan kaasunnosto tiukentaa linjaa, mutta etuvetoisille harvinaisempaa on Fiestan pyrkimys hienoiseen yliohjautuvuuteen nopeissa kaarteissa. Siitä kiitos eTVC-kaarreajon hallintajärjestelmälle, joka parantaa ohjautuvuutta yksittäisiä pyöriä jarruttelemalla.Fiesta ST200 on saanut tavallista ST:tä pehmeämmät jouset ja iskunvaimentimet, mutta etukallistuksenvaimenninta ja sen tehtävää takana hoitavan yhdystukiakselin jäykkyyttä on kasvatettu.Riemukkaan ajettavuuden tarjoava alusta ei onneksi jää ST200-herkuksi: Ford kertoo tehneensä vastaavat muutokset hiljattain myös tavallisiin Fiesta ST –malleihin.Se on oikea päätös, sillä Fiesta ST200 -mallissa on yksi kaupallisen menestyksen tuhoava heikkous: koeajoauto on ainoa Suomeen saapuva yksilö.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Fiesta ST200 Hinta alkaen 34 201 € Moottori 1596 cm³, 4 sylinteriä turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 147 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 290 Nm (2500–4000 r/min) Vääntö 290 Nm (2500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 3982 mm, leveys 1709 mm, korkeus 1456 mm, akseliväli 2489 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”