27.2.2017

Nimi säilyi, sylinterit vähenivät: uusi Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST

Uuden Ford Fiesta ST:n suurin haastaja on auton edeltäjä.

Ford Fiesta ST on hallinnut tulisten pikkuautojen markkinoita siitä lähtien, kun nyt väistyvä sukupolvi esiteltiin vuonna 2013. Turboahdetun 182 hevosvoimaisen 1,6-litraisen bensiinimoottorin vauhdittaman taskuraketin ketterä ja tasapainoinen ajettavuus ei ole jättänyt juuri sijaa moitteille. Erityisesti tehostettu ja välityksiltään tihennetty erikoismalli Fiesta ST200 keräsi runsaasti virnistyksiä viime syksyisessä testissä.

Kaikki hyvä muuttuu aikanaan, ja niin myös Fiesta ST. Fordin pikkusportti siirtyy seuraavan sukupolveen muun malliston mukana, mutta uusitun sisustan ja ulkonäön lisäksi voimapaketti on pistetty vaihtoon.
Ford Fiesta STUutta Fiesta ST:tä vauhdittaa 1,5-litrainen 200 hevosvoimainen bensiiniturbo. Desilitraa niukempaa iskutilavuutta suurempi uutinen on uutuusmoottorin sylinterimäärä: kolme. Tai kaksi, sillä tyhjäkäynnillä ja matalalla kuormalla rivikolmonen kykenee lepuuttamaan yhtä sylinteriä paremman taloudellisuuden toivossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Elektroniikka ohjaa ääntä ja alustaa

Parhaita rivikolmosia on aina yhdistänyt pirteän pärisevä käyntiääni. Ford kertoo uuden vauhti-Fiestan äänimaailman luottavan aktiiviseen pakoääniventtiiliin ja elektroniseen äänenparannusjärjestelmän. Ensimmäinen lienee pakoputkistoon rakennettu ohitusventtiili, joka kiilaa kaasuvirran äänenvaimentimien ohi. Toinen taas on tyly kaiutin, joka suoltaa feikkiääniä matkustamoon.

Jälkimmäinen aiheuttaa pahoja katseita Euroopan Fordin Kölnin päämajan suuntaan, mutta sininen ovaali saa paljon anteeksi, jos tulokkaan ajettavuus on väistyvän mallin tasolla.

Ford Fiesta ST

Ford kertoo Fiesta ST:n olevan ensimmäinen Ford Perfomance -malli, jonka ajettavuutta voi muokata ajotilakatkaisimella. Kytkin vaikuttaa moottorinohjaukseen, ohjaustehostukseen ja ajonvakautukseen. Lisäksi autossa on jo edellisessä Fiesta ST:ssä erittäin toimivaksi osoittautunut kaarreajon hallintajärjestelmä, eli englanniksi hienosti torque vectoringiksi nimetty tekniikka. Kyse on auton kulkusuunnan hienosäätämisestä jarrujen avulla, eli esimerkiksi hienoisen puskeva kaarrekäytös voidaan neutraloida sisäpuolen puoleista eturengasta jarruttamalla.

Uusi Fiesta ST on saatavilla kolmi- ja viisiovisena. Ford arvioi alustavasti mallin hiilipäästöjen asettuvan 114 grammaan kilometrillä, eli alustavien lupausten perusteella hauskuus ja suorituskykypotentiaali ei kostaudu kulutuksessa.

Lähde ja kuvat: Ford

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat