21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? Teksti Benjamin Helander Kuva Nissan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi Nissan Micra jatkaa luotetun pikkuauton tarinaa lainaamalla perustansa palkitulta Renault 5:ltä. Perusta on siis hyvä, mutta Micralta vaaditaan nyt myös erottautumiskykyä. Nissan on ollut kiistämättä viime aikoina otsikoissa hälyttävän taloustilanteensa ja kariutuneiden Honda-liittoneuvotteluidensa kautta, mutta toisaalta myös uutuusmalleista on riittänyt jutunjuurta. Täällä Euroopassa luvassa on yhteensä kolme uutuusmallia noin vuoden sisällä tästä hetkestä. Ensi vuoden puolella odottaa uusi, kolmannen polven Juke, tuonnempana tänä vuonna on määrä lanseerata kolmannen polven Leaf, ja juuri nyt saimme käsiimme järjestyksessään kuudennen sukupolven Micran. Kaikkia näitä yhdistää täyssähköisyys. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerustaltaan Vuoden AutoNissan Micra on 42 vuoden historiallaan yksi tunnetuimmista ja eniten valmistetuista pikkuautomallinimistä. Kuten ainakin videopelejä pelanneet saattavat tietää, jossain päin maailmaa auto on tunnettu myös nimellä Nissan March, mutta viidennestä sukupolvesta eteenpäin tämä Nissanin B-segmentin ohjus on ollut lähinnä Euroopan markkinoita varten suunnattu tuote. Juuri lanseeratussa kuudennessa polvessaan Micra on eurooppalaisempi kuin koskaan. Auton design on peräisin Nissanin Euroopan muotoilustudiolta Lontoosta, auto valmistetaan Ranskan Douai'ssa, ja sen perustana on allianssikumppani Renaultin AmpR Small, minkä kautta auto on hyvin läheistä sukua tuoreelle retrosähköauto Renault 5:lle. Renault 5 ja sen sporttisempi sisar Alpine A290 saivat aiemmin tänä keväänä kunnian tulla nimetyiksi Euroopan Vuoden Autoksi 2025. Näin "kriitikoidenkin keskuudessa" pidetty ranskalaisparivaljakko on täten varsin hyvä lähtökohta uudelle Micralle. AmpR Small tarkoittaa Micralle myös sitä, että auto on jatkossa pelkästään täyssähköinen. Kompromisseja ei siis ole tarvinnut tehdä, kun on saatu suunnitella perusrakenne pelkästään sähköautolle, sen sijaan, että olisi tarvinnut samalla miettiä polttomoottorin mahduttamista sekaan. Täyssähköisyys tarkoittaa uuden Micran kohdalla sitä, että tarjolle tulee kaksi akkukokoa, ja niiden mukana kaksi eri tehoversiota. Lähtötason versio kulkee 40 kilowattitunnin akulla, ja siinä on 90 kilowatin ja 225 newtonmetrin sähkömoottori. Isommalla 52 kilowattitunnin akulla kulkevassa versiossa on puolestaan 110 kilowatin ja 245 newtonmetrin sähkömoottori. Käytännön kannalta merkittävimmät eroavaisuudet malliversioiden välillä liittyvät toimintamatkaan, joka on 40-kilowattituntisessa alustavasti 310 kilometriä ja 52 kWh:n akulla vastaavasti 408 kilometriä alustavan arvon mukaan. Isompiakkuisessa versiossa kuvaan astuu myös usein kysytty akun esilämmitys. Lämpöpumppu on vakiona aina. Micraa voi ladata parhaimmillaan 100 kilowatin pikalaturilla, jolloin akku saadaan 15:stä 80:aan prosenttiin puolessa tunnissa. Niin ikään Vehicle-to-load -virranulosotto tulee olemaan vakiovaruste Micrassa. Micran kuljettajalla on käytössään yhteensä neljä ajotilaa, nimittäin comfort, eco, sport ja perso. Niistä täysi suorituskyky on käytössä sport-asetuksella, jolloin kesympi versio kiihtyy nollasta sataan yhdeksässä sekunnissa ja voimakkaampi kahdeksassa. Huippunopeus on molemmilla 150 km/h. Heille, jotka taittavat myös mökkireissunsa Micralla kerrottakoon, että 500 kilon kärry sopii peräkoukkuun. Kärryä toki tarvitaan vain, jos 326 litran perustavaratila tai reilun tuhannen litran tila takapenkit kaadettuna loppuvat kesken. Kuinka erottua palkitusta sisaresta?Tämä kysymys on perusteltua esittää, ja yhtä perustellusti Nissan on valmistautunut siihen vastaamaan. Lähtökohtahan on se, että Micra on teknisesti lähes täysin sama auto kuin palkittu ja vahvan persoonan omaava ranskalaissisar, joka myös valmistetaan samalla tuotantolinjalla, ja jossa jopa ohjauksen sekä alustan säädöt ovat samat kuin Renaultissa. Mikä siis saa asiakkaan valitsemaan näistä nimenomaan Micran? Yleisen käsityksen mukaan autovalinta on tavallisesti enemmän tunnevalinta, ja ainakin tässä Micralla on paikka iskeä. Samalla tavalla kuin Renault 5 on retromalli, myös Micran muotoiluun on otettu inspiraatiota vuosien takaa. Selkeänä katseenvangitsijana toimivat pyöreät etuvalot ovat viittaus Nissanin 1990-luvun alun hauskoihin retrohenkisiin malleihin kuten Figaroon ja Pao'on. Valoissa on myös näyttävä tervetulotoiminto, ja ne tekevät Micrasta sympaattisen näköisen. Niin ikään sisätiloja on Micrassa onnistuttu personoimaan, ja niissä on käytetty jossain määrin eri materiaaleja kuin Renaultissa. Myös ajokokemuksen kannalta sisarusten väliltä löytyy yksi aika isokin ero. Micran regeneratiiviseen jarrutukseen kuuluu nimittäin niin kutsuttu yhden polkimen toiminto eli siinä tilassa päästämällä voimapolkimen kokonaan, auto pysähtyy aina nollaan asti. Kaiken tämän päälle on totta kai todettava, että Micralla on myös huomattava valmis asiakaspohja, jonka tosin täytyy nyt siirtyä kerralla polttomoottoriautosta sähköautoon. Kuitenkaan missään nimessä nollasta Nissanin ei tarvitse lähteä uutuudelle asiakaskuntaa keräämään, ja täyssähköisyys sekä persoonallinen ilme ovat varmasti tekijöitä, jotka houkuttelevat Micralle myös kokonaan uusia asiakkaita. Lähde: Nissan Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Nissanilla sangen perinnerakkaat setit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 21.3.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Nissan Cube – kolme kertaa kummallinen kuutio 11.3.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Nissan Leaf – halvempi kuin halvin 6.3.2024 Ajoneuvot Yksi 17 597 samanlaisesta – tältä näyttää Suomen tavallisin auto 25.2.2024 Ajoneuvot Minäkin olen olemassa! – Nissan Juke muistuttaa itsestään pirteällä päivityksellä 18.2.2024 Ajoneuvot Nissan Interstar siirtyy uuteen sukupolveen – jälleen yksi uusi iso sähköpaku etenemässä markkinoille 2.2.2024 Ajoneuvot Nissan X-Trail Mountain Rescue osoittaa, että E-4orce toimii erityisen hyvin telaketjuilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?