19.6.2016 Ajoneuvot Nissanin polttokennoratkaisu korvaa vedyn etanolilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Japanilaisvalmistajan uusi polttokennojärjestelmä vaihtaa grilliruuan snapsiin. Nissan pyrkii kiertämään vetyautojen pahimman ongelman, vedyn tankkaamisen, uudella polttokennoratkaisullaan. Japanilaisvalmistajan uudentyyppinen polttokennojärjestelmä käyttää polttoaineenaan bioetanolia, josta järjestelmä kehittää polttokennojärjestelmän vaatiman vedyn itse. Lähes kaikkialta puuttuvan vetytankkausverkoston lisäksi järjestelmän etuihin kuuluu se, että korkeamman toimintalämpötilan takia etanolijärjestelmän polttokenno ei tarvitse platinan kaltaisia arvokkaita metalleja reaktion katalyytiksi.Nissanin mukaan järjestelmä nähtäneen massatuotannossa vuoden 2020 tietämillä. Valmistajan mukaan etanolipohjainen järjestelmä on vetyjärjestelmää edullisempi myös siten, että ajoneuvo ei tarvitse hiilikuidusta rakennettavaa polttoainetankkia paineistetun vedyn säilömiseen. Etanoli ei myöskään ole yhtä syttymisherkkä aine kuin pahamaineinen vety.Järjestelmässä polttokennon kaipaama vety luodaan bioetanolista. Lämmön ja vesihöyryn lisäksi prosessin sivutuotteena syntyy vetyautosta poiketen hiilidioksidia, mutta valmistajan mukaan hiilidioksidivaikutus kumoutuu, sillä bioetanolin valmistuksessa käytettävät kasvit sitovat hiilidioksidin itseensä kasvuvaiheessa. Käytettävä bioetanoli voi myös sisältää jopa 55 prosenttia vettä, jolloin kuluja voidaan leikata entisestään.Myös järjestelmän lämmönhallinta on tällä hetkellä kehittämisen kohteena. Rajut lämmönvaihtelut kylmän ja lämpimän välillä aiheuttavat luotettavuusongelmia. Korkeita lämpötiloja vaativa prosessi aiheuttaa myös sen, että auton toiminta on nihkeää etanolijärjestelmän lämmetessä.Bioetanolilla toimivan polttokennoauton toimintasäteen lupaillaan olevan verrattavissa bensiiniautoon. Arkikäytössä itse ajoneuvo puolestaan vastaa muita sähköautoja, joten kulun pitäisi olla hiljaista ja vaivatonta.Nissanin mukaan kyseessä on erittäin käyttökelpoinen vaihtoehto jo perinteikkääksi koetulle vetyautolle. Japanilaisvalmistaja ei kuitenkaan aio keskeyttää tavanomaisiin vetyjärjestelmiin kohdistuvaa tutkimustyötään, jota se tekee yhteistyökumppaneidensa Daimlerin ja Fordin kanssa.Lähde: Automotive News, Nissan Kuvat: NissanMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Tässä on vetyauto Mirai – Toyotan tulevaisuus vierailulla Suomessa Hyundai ix35 Fuel Cell Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti