28.4.2016

Tässä on vetyauto Mirai – Toyotan tulevaisuus vierailulla Suomessa

Toyota Mirai

Toyota Mirai on vahvasti tarjolla toiseksi Suomen teillä pysyvästi liikkuvaksi vetyautoksi. Toistaiseksi liikenteessämme on vain yksi vetyä käyttävä polttokennoauto, Hyundai ix35.

Sumuinen ja tihkusateinen sääkään ei lannistanut Toyota Auto Finlandin tiedotuspäällikkö Kalle Kalajan innostusta, kun hän esitteli Toyotan ajatuksia polttokennoautoilusta.

Toyota on ehtinyt jo kokeilla miltä uuden tekniikan tuominen kuluttajien käyttöön tuntuu ja ennen kaikkea mitä se maksaa.

Toyota Mirai

Toyota toi hybridiauton, Toyota Priuksen, Suomeen vuosituhannen alussa suurten epäilysten saattelemana. Tämän vuoden alkukuukausien myynneistä hybridien osuus on Toyota RAV4 –mallistossa 49 prosenttia, Auris –mallistossa 57 prosenttia ja Yaris –mallistossa 33 prosenttia, vaikka saatavana on näistä malleista myös perinteisesti bensiinillä tai dieselillä kulkevia versioita. Lisäksi hybridien tienraivaaja, Toyota Prius, on saatavilla tietenkin vain hybridinä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuotekehitys kantaa hedelmää

– Investointi uuteen tekniikkaan ja sen kaupallistaminen ei ole halpaa. Priuksen osalta taitekohta oli vuosi 2005, jonka jälkeen malli alkoi jo tuottaa valmistajalle tulosta. Tuotekehityksen kustannusten kattaminen vaatii kuitenkin monen vuoden positiivisen tuloksen, Kalle Kalaja summailee.

Tuotekehitys ja siihen sijoitettu raha on kuitenkin kantanut hedelmää.

– Meillä on hyvät kokemukset hybridien kanssa tehdystä työstä. Pitkäjänteiset panostukset tuotekehitykseen ovat kannattaneet. Innovaatioita, joita näissä autoissa tehdään, pystytään hyödyntämään tavallisissa autoissa jo ennen ennen kuin ne yleistyvät uuden tekniikan autojen kautta. Samalla pystymme myös varautumaan viranomaisten ja kuluttajien uusiin vaatimuksiin, Kalaja arvioi.

Uudet käyttövoimat muuttavat yhteiskuntaa ja liikennettä, mutta muutos on hidasta. Toyota on luonut oman visionsa tulevaisuuden yhteiskunnasta vuonna 2050. Siellä vedyllä liikkuvat ajoneuvot ovat pääasiallinen ratkaisu. Mutta myös polttomoottoria ja sähkömoottoria käyttäviä ajoneuvoja voi vielä olla käytössä.

Toyota Mirai

Toyota Mirai ei ole pelkkä testikummajainen

Toyota Mirai tähtää suurten joukkojen autoksi. Toistaiseksi puhutaan vasta vajaan 3000 kappaleen valmistusmäärästä.

Nyt Mirai on myynnissä USA:ssa, Japanissa, Saksassa, Iso-Britanniassa, Tanskassa ja Belgiassa.

Suomeen näytille tullut Mirai oli lainassa Tanskasta. Mutta koska se tulee Suomessa myyntiin?

– Ehkä seuraavassa vaiheessa. Mutta mikä vuosi silloin on, sitä en osaa sanoa, Kalle Kalaja toteaa.

Toyota Mirai

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuin mikä tahansa uutuusmalli

Toyotalla on yli 20 vuoden kokemus polttokennoautojen kehitystyöstä. Aiemmin polttokenno on sijoitettu olemassaolevien automallien koriin.

– Toyota Mirai on rakennettu alun perin polttokennoautoksi. Esimerkiksi kolaritilanteessa korin ja rakenteiden liikkeet hyvin hallittuja, Kalle Kalaja sanoo.

Toyota uskoo vedyn yleistymiseen energiamuotona.

– Polttokenno on hyvin kestävä, ei vanhene pian. Se on saavuttanut jo sellaisen tomintamallin ja tehokkuuden, joka on vielä vuosikymmenten jälkeen täysin pätevä tuote.

Suomi sopii vetymaaksi

Kalaja näkee Suomessa paljon piirteitä, jotka todistavat, että vety olisi meillä oikea ratkaisu.

– Meillä on intoa innovatiivisuuteen ja useita tutkimushankkeita käynnissa vedyn ympärillä jo nyt. Lisäksi 400-500 kilometrin toimintamatka on jo riittävä. Otollisin käyttäjäkunta on pääkaupunkiseudulla, mutta yhtä hyvin vetyauto sopii myös paikkakunnille, missä on vedyn tuotantoa, kuten esimerkiksi Kokkolassa.

– Vaatii toki asennetta, mutta innovatiivisille ja erottuville autoille löytyy ostajia.

Teksti: Eila Parviainen, kuvat: Toyota

Toyota Mirai

Teho 113 kW/152 hv
Vääntö 335 Nm
1,6 kWh akkukapasiteetti, nikkelimetallihybridi
Vetytankit noin 5 kg (700 bar)
Toimintamatka mittaustavasta riippuen 400-500 km
Hintaluokka noin 100 000 euroa

Luetuimmat