19.7.2022 Liikenne Nopeusnäytöt taajamien kaduilla – onko niistä hyötyä liikenneturvallisuudelle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poliisin arvioiden ja tehtyjen selvitysten perusteella nopeusnäytöt oikein sijoitettuina alentavat erityisesti suuria ylinopeuksia. Taajamien katujen varsilla käytetään nopeusnäyttöjä, jotka palkitsevat asianmukaisella nopeudella ajavan kuljettajan hymynaamalla ja ylinopeutta ajavalle vilkuttavat punaista hapannaamaa.Mutta onko taajamien katujen nopeusnäytöistä hyötyä liikenneturvallisuudelle?Moottori selvitteli asiaa haastattelemalla kahta asiantuntijaa poliisista. Helsingin osalta vastaukset antoi ylikomisario Dennis Pasterstein, Helsingin poliisilaitoksen liikennevalvontatoiminnon johtaja, Turun osalta vastaukset antoi ylikomisario Mika Peltola, Lounais-Suomen poliisilaitoksen liikennepoliisisektorin johtajaOnko nopeusnäyttöjen vaikutuksesta turvallisuuteen ja ajonopeuksiin tehty uusia, ajantasaisia tutkimuksia esimerkiksi Helsingin seudulla? Dennis Pasterstein tuo esiin, että vuodelta 2017 on olemassa Espoon kaupungin ja VTT:n selvitys aiheesta. Niiden mukaan nopeusnäyttötaulujen vaikutus ajonopeuksiin oli havaittavissa jokaisessa tutkitussa kohteessa.– Selvityksen mukaan ajonopeudet kasvavat lähes poikkeuksetta hieman, kun nopeusnäyttötaulu ei ole käytössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaikutus vaihteleeNopeusnäyttötaulun vaikutuksen suuruus ajonopeuksiin vaihteli. Osassa kohteissa ajonopeudet säilyvät lähes muuttumattomina, vaikka nopeusnäyttötaulu oli pimennettynä. Tähän vaikuttivat olennaisesti nopeusnäyttötaulun sijainti sekä ympärillä oleva ympäristö.Esimerkiksi Espoon Matinsyrjässä nopeusnäyttötaulun vaikutukset jäivät lähes olemattomiksi, koska Matinsyrjän nopeusnäyttö sijaitsi keskellä risteysaluetta. Espoon Rastaalantiellä nopeusnäyttötaulun vaikutukset ajonopeuksiin olivat taas hyvin havaittavissa, koska kyseessä oli suurempi katuluokka sekä kohdealueella ei ollut muita liikennettä hidastavia tekijöitä.Sijoituspaikka ratkaiseeEspoon selvityksen tulokset kertoivat, että nopeusnäyttötaululla saadaan eniten vaikusta aikaan, kun se sijoitetaan sellaiseen ympäristöön, josta puuttuvat muut liikennettä hidastavat tekijät kuten hidasteet tai ajoradan korotukset.– Nopeusnäyttötaulujen vaikutus ajonopeuksiin on myös lähtökohtaisesti suurin alueilla, joissa on leveä ajorata, hyvä näkyvyys sekä tieosuus suorahko.Selvityksen mukaan nopeusnäyttötaulun vaikutukset ajonopeuteen kasvoivat siinä suhteessa mitä suurempi katuluokka oli kyseessä. Kokoojakaduille sijoitetut nopeusnäyttötaulut olivat hyvin tehokkaita laskemaan alueen ajonopeuksia.– Kokoojakadulle sijoitettu nopeusnäyttötaulu pystyy tehokkaasti laskemaan ajonopeuksia kaupunginosa-alueen läpikulkevalta liikenteeltä. Nopeusnäyttötaulu olisi hyvä sijoittaa kokoojakadulle ennen mahdollista asutusta, jotta kaupunginosa-alueelle saapuva tai läpikulkeva liikenne huomioisi alueen nopeusrajoituksen.Dennis Pasterstein kiteyttää selvitysten kertoman.– Nopeusnäyttötaulut alentavat nopeuksia, erityisesti suuria ylinopeuksia, kun näyttö on päällä. Kun näytöt laitettiin pois päältä keskinopeus, ylinopeutta ajaneiden osuus ja yli 10 km/h ylinopeutta ajaneiden osuus palautuivat lähes alkuperäisiin arvoihin.Turussa palaute myönteistäYlikomisario Mika Peltolan käsityksen mukaan palaute nopeusnäyttötauluista on ollut myönteistä niin nopeuksien laskemisen kuin myös tienkäyttäjien ja alueella asuvien kokemusten osalta.– Henkilökohtaisesta kokemuksesta voin todeta, että nopeusnäytöt vaikuttavat ainakin minun mieleeni positiivisesti tienkäyttäjänä, kun saan palautetta käyttämästäni nopeudesta. Tutkimustulokset myös käsittääkseni tukevat sitä, että nopeusnäytöt ovat laskeneet nopeuksia.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto ja Timo Turkula Lähteet: Fanny Malin, Harri Peltola, Anne Silla ja Juha Luoma VTT Oy: Nopeusnäyttötaulujen liikenneturvallisuushyödyt, Liikenneturvallisuustyön hyvät käytännöt kaikkien käyttöön -seminaari 14.11.2017, Matias Pikkarainen: Nopeusnäyttötaulujen vaikutus ajonopeuksiin Espoon kaupunki 2017a:2:{i:0;s:6:"116517";i:1;s:5:"89868";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 7.1.2025 Liikenneturvallisuus Asiantuntija Säynätsalon siltavaurioista: ”Riippusiltojen kuntoon pitää kiinnittää huomiota.” 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 2.1.2025 Autoilu Elinkeinoelämä silloista: ”Todella kriittinen osa tieverkkoa” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa