4.9.2018 Ajoneuvot Nyt loppui leikkiminen: Mercedes-Benz EQC aloittaa Saksan vakavan sähkökauden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kokeilujen aika on ohi, saksalaiset siirtyvät nyt vakavasti otettaviin sähköautoihin. Ensimmäisenä esittelyyn ehti Mercedes-Benz EQC. Tukholmassa tiistaina 4. syyskuuta pitkä ja vivahteikas odotus päättyi: ensimmäinen saksalaisvalmistaja julkaisi vakavasti otettavan haastajan Teslalle. Kunnian vei lopulta Mercedes-Benz, kun aikataulukilpaa johtanut Audi joutui siirtämään e-troninsa paljastusta kesältä syyskuun 18. päivälle.Tänään paljastettu uutuus kantaa nimeä EQC. Itse EQ on Mercedeksen uusi alabrändi merkin sähköistykselle, aivan kuten AMG on suorituskyvylle. Merkin sähkökärkeä edustavat mallit niputetaankin EQ-tuotemerkin alle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäisenä EQCTäyssähkömalliston aloittava EQC on muodin mukaisesti katumaasturi. Mitoiltaan, ja osin myös perusrakenteeltaan, uutuus vastaa Suomessakin valmistettavaa GLC-katumaasturia. Pelkästä sähkökonversiosta ei missään nimessä ole kyse: EQC lainaa GLC:stä sen minkä voi, ja loppu on varta vasten sähköautoon kehitettyä. Esimerkiksi auton kattolinja asettuu GLC:n ja GLC Coupén välimaastoon.Muotoilullisesti EQC:n hätkähdyttävin piirre lienee uusi keulailme: etuvalot yhdistyvät toisiinsa maskin ja konepellin välissä kulkevalla valoraidalla. Itse maskikin edustaa varsin mukailtua teemaa perinteisestä Mercedeksen itsevarmasta grillistä.Sisätilat ovat yhdistelmä GLC:tä, A-sarjassa debytoinutta MBUX-tietoviihdejärjestelmää ja uuden EQ-brändin mukaisia elementtejä, kuten virtapiireistä innoituksensa saaneita kulmikkaita ilmasuuttimia ja ruusukultaisen värimaailman käyttöä.Yli 400 kilometriäPinnan alta löytää akselikohtaisilla sähkömoottoreilla toteutetun nelivedon, jota ruokkii 80 kilowattituntinen akku. Valmistaja ei ole vielä hyväksyttänyt autoaan WLTP-testissä, mutta tehdas epäilee toimintamatkan yltävän yli 400 kilometriin. Väistyvän NEDC-mittausnormin arvot ovat 450 kilometriä ja 22,2 kilowattituntia sataa kilometriä kohden.Taka-akselin sähkömoottorin kerrotaan olevan päävastuussa suorituskyvystä, etuakselin vastatessa taloudellisuudemmasta etenemisestä. Järjestelmän yhteisteho on 300 kW (408 hv) ja yhteisvääntö on 765 newtonmetriä. Niillä luvuilla 0–100 km/h taittuu 5,1 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu 180 km/h:n akuston säästämiseksi.EQC:n pikalataus onnistuu CCS-järjestelmällä 110 kilowatin teholla. Kotilataus jää 7,4 kilowattiin, joka saavutetaan kaksivaiheisesti 16 ampeerin virralla.– Sanon vain, että uskomme EQC:n olevan eheä paketti, kommentoi pääjohtaja Dieter Zetsche uuden sähköauton liittymistä Mercedes-Benz-perheeseen.Palaamme Mercedeksen uranuurtajaan ja siitä saatuihin ensifiiliksiin tarkemmin lähipäivinä.Teksti: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen, kuvat: Mercedes-Benz ja Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla