4.9.2018 Ajoneuvot Nyt loppui leikkiminen: Mercedes-Benz EQC aloittaa Saksan vakavan sähkökauden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kokeilujen aika on ohi, saksalaiset siirtyvät nyt vakavasti otettaviin sähköautoihin. Ensimmäisenä esittelyyn ehti Mercedes-Benz EQC. Tukholmassa tiistaina 4. syyskuuta pitkä ja vivahteikas odotus päättyi: ensimmäinen saksalaisvalmistaja julkaisi vakavasti otettavan haastajan Teslalle. Kunnian vei lopulta Mercedes-Benz, kun aikataulukilpaa johtanut Audi joutui siirtämään e-troninsa paljastusta kesältä syyskuun 18. päivälle.Tänään paljastettu uutuus kantaa nimeä EQC. Itse EQ on Mercedeksen uusi alabrändi merkin sähköistykselle, aivan kuten AMG on suorituskyvylle. Merkin sähkökärkeä edustavat mallit niputetaankin EQ-tuotemerkin alle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäisenä EQCTäyssähkömalliston aloittava EQC on muodin mukaisesti katumaasturi. Mitoiltaan, ja osin myös perusrakenteeltaan, uutuus vastaa Suomessakin valmistettavaa GLC-katumaasturia. Pelkästä sähkökonversiosta ei missään nimessä ole kyse: EQC lainaa GLC:stä sen minkä voi, ja loppu on varta vasten sähköautoon kehitettyä. Esimerkiksi auton kattolinja asettuu GLC:n ja GLC Coupén välimaastoon.Muotoilullisesti EQC:n hätkähdyttävin piirre lienee uusi keulailme: etuvalot yhdistyvät toisiinsa maskin ja konepellin välissä kulkevalla valoraidalla. Itse maskikin edustaa varsin mukailtua teemaa perinteisestä Mercedeksen itsevarmasta grillistä.Sisätilat ovat yhdistelmä GLC:tä, A-sarjassa debytoinutta MBUX-tietoviihdejärjestelmää ja uuden EQ-brändin mukaisia elementtejä, kuten virtapiireistä innoituksensa saaneita kulmikkaita ilmasuuttimia ja ruusukultaisen värimaailman käyttöä.Yli 400 kilometriäPinnan alta löytää akselikohtaisilla sähkömoottoreilla toteutetun nelivedon, jota ruokkii 80 kilowattituntinen akku. Valmistaja ei ole vielä hyväksyttänyt autoaan WLTP-testissä, mutta tehdas epäilee toimintamatkan yltävän yli 400 kilometriin. Väistyvän NEDC-mittausnormin arvot ovat 450 kilometriä ja 22,2 kilowattituntia sataa kilometriä kohden.Taka-akselin sähkömoottorin kerrotaan olevan päävastuussa suorituskyvystä, etuakselin vastatessa taloudellisuudemmasta etenemisestä. Järjestelmän yhteisteho on 300 kW (408 hv) ja yhteisvääntö on 765 newtonmetriä. Niillä luvuilla 0–100 km/h taittuu 5,1 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu 180 km/h:n akuston säästämiseksi.EQC:n pikalataus onnistuu CCS-järjestelmällä 110 kilowatin teholla. Kotilataus jää 7,4 kilowattiin, joka saavutetaan kaksivaiheisesti 16 ampeerin virralla.– Sanon vain, että uskomme EQC:n olevan eheä paketti, kommentoi pääjohtaja Dieter Zetsche uuden sähköauton liittymistä Mercedes-Benz-perheeseen.Palaamme Mercedeksen uranuurtajaan ja siitä saatuihin ensifiiliksiin tarkemmin lähipäivinä.Teksti: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen, kuvat: Mercedes-Benz ja Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous