9.1.2021 Liikenne Oikeustapaus Saksassa: Kosketusnäytön käyttö ajon aikana kävi kalliiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tesla-kuski sääti lasinpyyhkimien nopeutta kosketusnäytöllä ja suistui tieltä – seurauksena 200 euron sakko ja kuukauden ajokielto. Sakkoseuraus mahdollinen Suomessakin. Saksassa on noussut kohu niin sanotun tieliikennelain kännykkäsäännön laajennetusta tulkinnasta. Tuon lakipykälän mukaan käteen otettavan laitteen kuten esimerkiksi matkapuhelimen käyttö on kielletty ajon aikana. Pykälän mukaan auton kiinteitä laitteita saa käyttää sillä edellytyksellä, kun niissä on, joko ääniohjaus tai laitteen käyttö on mahdollista lyhyellä hetkellisellä vilkaisulla, mikä on sopeutettu tilanteeseen, näkyvyyteen, tie- ja liikenneolosuhteisiin, ajonopeuteen sekä säähän.On hyvä mieltää, että sinä aikana kun kuskin katse karkaa tienäkymistä, liikkuu auto merkittävän matkan: 50 km/h nopeudella 14 metriä sekunnissa ja 100 km/h nopeudella 28 metriä sekunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViekö kosketusnäytön käyttö liikaa huomiota?Mutta miten on kosketusnäytön eri toimintojen käytön laita ajon aikana? Tähän liittyy oikeustapaus, josta lähinnä suomalaista hovioikeutta vastaava Oberlandsgericht (OLG) Karlsruhe antoi tuomionsa 27.3.2020. Taustalla oli noin vuotta aiemmin tapahtunut tieltä suistuminen. Teslan kuljettaja ajoi 15.3.2019 Saksassa maantiellä nro 36 vesisateessa. Koska sade oli kova, kuljettaja halusi säätää tuulilasinpyyhkimien nopeutta. Säätö tapahtui ison, keskikonsoliin sijoitetun kosketusnäytön kautta. Valikkoa näprättäessä auto karkasi kuljettajansa hallinnasta suoralla tiellä, suistui tieltä oikealle, törmäsi penkkaan, puihin ja liikennemerkkiin.Käräjäoikeutta vastaava Amtsgericht (AG) Karlsruhe katsoi kosketusnäytön sähkölaitteeksi (ein elektronisches Gerät), jota auton kuljettaja oli käyttänyt ajon aikana sääntöjen vastaisesti. Auton kuljettaja vei asian hovioikeutta vastaavaan oikeusasteeseen. Kuljettajan mielestä kosketusnäyttö on auton turvallisuustekninen osa.Oberlandsgericht Karlsruhe ei hyväksynyt kuljettajan näkemystä, vaan piti voimassa AG:n näkemyksen, että kiinteä kosketusnäyttö on lainsäädännöllisessä mielessä elektroninen laite, jonka käyttö tässä tapauksessa ei ollut mahdollista pelkällä lyhyellä vilkaisulla, vaan näytön ja sen valikoiden näpräämiseen kuluu enemmän aikaa kuin pelkkä vilkaisu ja siten se heikensi liikenteen seuraamista.Erilaisia tulkintoja riittääSaksan eri ”hovioikeuksissa” on ollut erilaisia käsityksiä siitä, minkä laitteen käytössä noudatetaan laajennettua kännykkäkieltoa ja minkä ei. Saksassa ei kuitenkaan yleistä kieltoa kosketusnäytön käytölle. OLG Karlsruhe totesi kuitenkin, että kosketusnäytön käyttö ei ole kiellettyä, koska kyseessä ei ole kädessä pidettävä laite (kuten esimerkiksi matkapuhelin). OLG Karlsruhen mukaan kosketusnäyttö on auton kiinteä laite, jonka käyttö on silloin sallittua, kun pieni, nopea vilkaisu halutun toiminnon käynnistämiseen riittää liikenteen seuraamista oleellisesti häiritsemättä.Teslan esimerkkitapauksessa edellä mainitut edellytykset kosketusnäytön käytölle ovat ongelmallisia, sillä säätääkseen lasinpyyhkijöiden nopeutta kuskin tulee ensin valita kosketusnäytöstä lasinpyyhkijöiden symboli ja sitten alavalikosta tulee valita jokin viidestä lasinpyyhkimen nopeudesta. Tämä toimenpide vaatii kuljettajan keskittymistä kosketusnäytön käyttöön, mikä ei toteudu pelkällä nopealla vilkaisulla. Kuskin olisi pitänyt samanaikaisesti pystyä katsomaan liikennetilannetta ja sopeuttamaan tilannenopeus sään ja liikennetilanteen mukaan. Tieltä suistumisen seurauksena kuljettajalle määrättiin 200 euron sakko ja kuukauden ajokielto.Saksassa tiukka rangaistusasteikkoSaksassa autoilijoita ajokäytöstä ja liikenneturvallisuutta koskeva säännöstö on tiukka. Kuljettajan ratkaisuja koskeva rangaistusasteikko tiukkenee nopeasti, mikäli toimenpide on aiheuttanut vaaraa tai vahinkoa liikenteessä. Esimerkiksi matkapuhelimen tai muun sähkölaitteen käyttö on Saksassa ajon aikana kiellettyä. Mikäli näin kuljettaja kuitenkin toimii, on rangaistusasteikko seuraava:Moottoriajoneuvolla ajaessa, sakkoa 100 euroa Moottoriajoneuvolla ajaessa, liikennetilannetta vaarantaen, sakkoa 150 euroa + kuukauden ajokielto Moottoriajoneuvolla ajaessa, aiheuttaen onnettomuuden, sakkoa 200 euroa + kuukauden ajokielto Tuore ajokortin haltija kahden vuoden koeajan aikana saa edellä mainittujen lisäksi yhden virhepisteen ja jos aiheuttanut vaaratilanteen, joutuu lisäksi jatkokoulutukseen. Polkupyörällä ajaessa, sakkoa 55 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sakko mahdollinen Suomessakin Suomessakin kuljettaja voi saada sakkoseuraamuksen Saksassa tapahtuneen kaltaisen onnettomuuden seurauksena, arvioi liikenneoikeuteen perehtynyt asiantuntija asianajaja Risto Tuori, joka on myös Liikenneoikeusyhdistys ry:n puheenjohtaja. Tieliikennelain 98 §:n mukaan ajoneuvossa ja raitiovaunussa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajamista. Mahdollisen sakon suuruuteen vaikuttaa usea eri tekijä. – Jos kuljettajan toiminnasta ei aiheudu vähäistä suurempaa vaaraa muiden hengelle ja terveydelle, niin seurauksena olisi 100 euron liikennevirhemaksu (TLL 171 §). Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta seuraisi poliisin sakkokäsikirjan mukaan normaalisti 12 päiväsakon sakkorangaistus, Tuori taustoittaa. Marko Jokela Kosketusnäyttö – huomiovaras Tunnoton kosketusnäyttö on ajamista häiritsevä huomiovaras. Valikoiden näprääminen vaatii tarkkuutta, jolloin katse voi harhautua useiksi sekunneiksi tiestä ja liikenteestä kosketusnäyttöön. Joihinkin toimintoihin painalluksen sijasta pyyhkäisyä tai säätöön tarvitaan jopa kaksi sormea. Monien uusien automallien ilmastoinnin, lämpötilan, puhaltimen ja ilmansuuntauksen säätö hoituu kosketusnäytöllä, joissain automalleissa jopa äänenvoimakkuuden säätö. Liikennetilanne voi oleellisesti muuttua kosketusnäytön käyttöön tuhraantuvien sekuntien aikana, ja onnettomuusriski voi kasvaa. Erilliset, ronskit kierrettävät säätimet tai liukukytkimet ovat toista maata. Selkeä haptiikka eli kosketustunto kertoo säädöstä ilman, että katsetta tarvitsee kääntää pois tiestä ja liikenteestä. Toivottavasti autovalmistajat palauttavat tärkeimmät perussäädöt kosketusnäytön sijasta mekaanisiin, perinteisiin säätimiin, joita voi käyttää sormituntumalta. Timo Turkula Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Lähteitä: Auto Motor und Sport, DMM Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen