17.3.2024 Ajoneuvot Oiva varuste: ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: ”Autoa valitessaan kannattaa testata eri automerkkien mukautuvien vakionopeudensäätimien toimintaa ja valita sellainen auto, jossa järjestelmä kykenee pitämään riittävän pitkää turvaväliä.” Ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin on Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan oiva varuste. Kuljettajan on kuitenkin tunnettava tilanteet, joissa järjestelmä saattaa tehdä virhetulkintoja.Kuljettaja asettaa mukautuvaan vakionopeudensäätimeen haluamansa kattonopeuden ja vähimmäisetäisyyden edellä ajavaan. Edellä ajavan ajaessa asetettua kattonopeutta hitaammin säätää järjestelmä vauhdin tämän mukaiseksi ja huolehtii turvavälin säilymisestä.Osassa autoja mukautuvan vakionopeudensäätimen yhteydessä on myös ennakointitoiminto. Se säätää ajonopeutta vallitsevan nopeusrajoituksen mukaiseksi ja mahdolliseen kaarteeseen tai vastaavaan sopivaksi hyödyntäen tuulilasiin asennettua kameraa sekä navigointitietoja.– Järjestelmä ei kuitenkaan välttämättä osaa aina valita olosuhteiden tai liikennetilanteen edellyttämää turvallista tilannenopeutta, joten kuljettajan harkintakykyä tarvitaan yhä, Teppo Vesalainen varoittaa.Mutkaisella tieosuudella vakionopeudensäädintä parempi vaihtoehto saattaakin olla mahdollisen nopeudenrajoittimen käyttö. Tällöin kuljettaja voi asettaa rajoittimeen suurimman sallitun nopeuden, jota ei missään kohtaan halua ylittää, ja muuten huolehtii nopeudensäätelystä jalalla.Mukautuvan vakionopeudensäätimeen toimintaan liittyy tiettyjä haasteita, jotka kuljettajan on Vesalaisen mukaan syytä tiedostaa ja huomioida, jotta ne eivät pääse yllättämään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjoetäisyys voi olla niukkaOsassa autoja mukautuva vakionopeudensäädin pitää varsin lyhyttä turvaväliä edellä ajavaan, vaikka etäisyyssäätö olisikin asetettu maksimiin. Vaikka teknisen järjestelmän kyky reagoida edellä ajavan nopeudenmuutoksiin on pääsääntöisesti ihmistä nopeampi, on erityisesti liukkaalla kelillä peräänajon riski olemassa.– Autoa valitessaan kannattaa testata eri automerkkien mukautuvien vakionopeudensäätimien toimintaa ja valita sellainen auto, jossa järjestelmä kykenee pitämään riittävän pitkää turvaväliä, Vesalainen neuvoo.Lumi- ja räntäsade haastavia olosuhteitaUsein jo heikossakin lumi- ja räntäsateessa törmää myös siihen, että mukautuva vakionopeudensäädin ei ole käytettävissä tunnistinnäkymän ollessa keliolosuhteiden vuoksi rajallinen. Näissä tilanteissa olisi hyvä, jos mukautuva vakionopeudensäädin olisikin auton asetuksista vaihdettavissa tavalliseksi vakionopeudensäätimeksi.– Valitettavan monessa autossa tällaista mahdollisuutta ei ole ja tällöin koko vakionopeudensäädin on poissa pelistä lumisateen aikana, Vesalainen harmittelee.Jarrutuksia odottamattaEdellä ajavan siirtyessä hidastuskaistalle saattaa mukautuva vakionopeudensäädin luulla tämän vain hiljentävän oman ajoneuvon edessä. Tällöin järjestelmä alkaa tarpeettomasti hiljentää nopeutta.– Ongelma on vältettävissä sillä, että painaa itse kevyesti kaasua, kun huomaa edellä ajavan siirtyvän hidastus- tai ryhmityskaistalle. Kaasun painallus ohittaa vakionopeudensäätimen automaattisen jarrutuksen, Vesalainen ohjeistaa.Toinen yllättävä tilanne saattaa syntyä, jos pientareella ajaa pyöräilijä, jolla on satulalaukut, turvaviiri tai jotain muuta vastaavaa, pyörää leventävää, tavaraa. Tällöin mukautuva vakionopeudensäädin saattaa erehtyä luulemaan pientareella ajavan olevan oman auton edessä ja pyrkii jarruttamaan nopeuden vastaavaksi kuin pyöräilijällä.– Jotta vaaratilanteelta vältyttäisiin, kuljettajan pitää tiedostaa riski ja ottaa vakionopeudensäädin pois päältä tai painaa kevyesti kaasua jo ennen kuin auto ehtii jarruttaa. Näin ei yllätetä takana ajavaa.Yllättävä, odottamaton ja täysin tarpeeton jarrutus saattaa aiheutua myös vakionopeudensäätimen ennakointitoiminnon virheestä, jonka seurauksena auton käsitys vallitsevasta nopeusrajoituksesta poikkeaa todellisesta rajoituksesta.– Tämä on tilanteena sellainen, johon kuljettajan on varsin vaikea varautua ennakolta – ainakaan ensimmäisellä kerralla. Olennaista on, että äkkinäinen ja tarpeeton jarrutus saadaan nopeasti katkaistua kaasua painamalla.Jatkossa sitten jo varmaan muistaakin samaista paikkaa lähestyessään ennakoida kytkemällä vakionopeudensäätimen hetkellisesti pois päältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKattonopeus lähelle todellista nopeuttaIkävä tilanne saattaa syntyä myös, jos edellä ajava auto lähtee ohittamaan samanaikaisesti kuin itseä ohitetaan.– Mikäli oman auton vakionopeudensäätimeen on asetettu ajettavaa nopeutta kovempi nopeus, lähtee järjestelmä kiihdyttämään ja vaikeuttaa näin takaa tulleen ohittamista. Tämä saattaa pakottaa ohittajan luopumaan ohitusaikeesta. Pahimmassa tapauksessa vakionopeudensäädin vielä jarruttaa samaan aikaan ohituksesta luopuvan auton kanssa, jolloin myös ohituksesta luopuvan paluu takaisin omalle kaistalle vaikeutuu, Vesalainen kertoo.Onnettomuuden ja provosoitumisen vaara on tällaisissa tilanteissa erittäin suuri.Ongelmalta välttyy Vesalaisen mukaan parhaiten asettamalla vakionopeudensäätimeen nopeuden, joka on mahdollisimman lähellä todellista ajonopeutta.– Jos vakionopeudensäätimeen on kuitenkin unohtunut kovempi nopeus ja edellä kuvatun kaltainen tilanne uhkaa syntyä, on vakionopeudensäädin syytä ottaa pois päältä, Vesalainen ohjeistaa. Mitä ovat ADAS-avustimet? Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat yleistyneet autoissa. Ne voivat avustaa kuljettajaa, varoittaa vaarallisista tilanteista ja jopa estää onnettomuuksia tai vähentää onnettomuusriskiä ja lieventää seurauksia. Näitä avustimia ovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, älykäs nopeusavustin, kaistavahti, katveavustin sekä automaattinen hätäjarrutusavustin. Avustinkatrasta kutsutaan lyhenteellä ADAS, jonka tulee sanoista Advanced Driver Assistance Systems. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoLisää aiheestaAutomaattinen hätäjarrutus tarkkailee kuljettajan virheen varalta Kääntymisavustin saattaa pelastaa, kun virhe on jo tapahtunut Kädet ratissa -tunnistus ja hätätilanneavustin voi pelastaa ihmishenkiäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”