20.2.2024 Ajoneuvot Kädet ratissa -tunnistus ja hätätilanneavustin voi pelastaa ihmishenkiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: ”Kuljettajan nukahtaessa tai saadessa sairaskohtauksen, saattaa tekniikka vielä pelastaa onnettomuudelta.” – Liikenneonnettomuuden syy on valitettavan usein kuljettajan toimintakyvyn lamaantuminen nukahtamisen tai sairaskohtauksen johdosta, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaine toteaa. Näissä tilanteissa auto saattaa ajautua ulos tieltä tai huonolla tuurilla päin vastaantulijaa, kohtalokkain seurauksin. Jotta onnettomuuksilta näissä tilanteissa vältyttäisiin, ottavat kädet ratissa -tunnistus ja hätätilanneavustin – yhdessä kaista-avustimen kanssa – ohjat käsiinsä. – Kädet ratissa -tunnistus, pyrkii valvomaan, pitääkö kuljettaja kiinni ohjauspyörästä. Jos ei pidä, järjestelmä olettaa hänen nukahtaneen tai saaneen sairaskohtauksen ja aloittaa toimet onnettomuuden estämiseksi, Vesalainen kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Äänimerkein ja ravisteluin hereille Vesalainen kertoo avustimien eri tavoista havahduttaa ajon aikana nukahtanut autoilija. Ensin kuljettajaa pyritään havahduttamaan hereille äänimerkillä ja mittariston näytölle ilmestyvällä tekstillä. Jos hän ei reagoi niihin, alkaa osa autoista ravistella kuljettajaa hereille tekemällä lyhyitä, napakoita, jarrutuksia. – Myös ohjauspyörä voi täristä. Osa autoista myös varautuu mahdolliseen onnettomuuteen kiristämällä turvavyöt ja sulkemalla avoimet ikkunat. Lopulta avustinjärjestelmä kytkee hätävilkut päälle, pysäyttää auton hallitusti omalle kaistalleen ja soittaa hätäpuhelun. – Auton sijaintitiedot välittyvät hätä- tai palvelukeskukseen automaattisesti eCall-järjestelmän avulla, Vesalainen kertoo. Eri automerkit saattavat käyttää hyvin samantapaisista järjestelmistä erilaisia nimityksiä. Järjestelmien toimintatavoissa voi myös olla keskinäisiä eroavaisuuksia. – Kuljettajan onkin tärkeää tutustua juuri omassa käytössä olevan auton järjestelmien toimintatapoihin käyttöohjeen avulla, Vesalainen painottaa. Mitä ovat ADAS-avustimet? Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat yleistyneet autoissa. Ne voivat avustaa kuljettajaa, varoittaa vaarallisista tilanteista ja jopa estää onnettomuuksia tai vähentää onnettomuusriskiä ja lieventää seurauksia. Näitä avustimia ovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, älykäs nopeusavustin, kaistavahti, katveavustin sekä automaattinen hätäjarrutusavustin. Avustinkatrasta kutsutaan lyhenteellä ADAS, jonka tulee sanoista Advanced Driver Assistance Systems. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lisää aiheesta Automaattinen hätäjarrutus tarkkailee kuljettajan virheen varalta Kääntymisavustin saattaa pelastaa, kun virhe on jo tapahtunut Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe