17.3.2024 Ajoneuvot Oiva varuste: ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: ”Autoa valitessaan kannattaa testata eri automerkkien mukautuvien vakionopeudensäätimien toimintaa ja valita sellainen auto, jossa järjestelmä kykenee pitämään riittävän pitkää turvaväliä.” Ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin on Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan oiva varuste. Kuljettajan on kuitenkin tunnettava tilanteet, joissa järjestelmä saattaa tehdä virhetulkintoja. Kuljettaja asettaa mukautuvaan vakionopeudensäätimeen haluamansa kattonopeuden ja vähimmäisetäisyyden edellä ajavaan. Edellä ajavan ajaessa asetettua kattonopeutta hitaammin säätää järjestelmä vauhdin tämän mukaiseksi ja huolehtii turvavälin säilymisestä. Osassa autoja mukautuvan vakionopeudensäätimen yhteydessä on myös ennakointitoiminto. Se säätää ajonopeutta vallitsevan nopeusrajoituksen mukaiseksi ja mahdolliseen kaarteeseen tai vastaavaan sopivaksi hyödyntäen tuulilasiin asennettua kameraa sekä navigointitietoja. – Järjestelmä ei kuitenkaan välttämättä osaa aina valita olosuhteiden tai liikennetilanteen edellyttämää turvallista tilannenopeutta, joten kuljettajan harkintakykyä tarvitaan yhä, Teppo Vesalainen varoittaa. Mutkaisella tieosuudella vakionopeudensäädintä parempi vaihtoehto saattaakin olla mahdollisen nopeudenrajoittimen käyttö. Tällöin kuljettaja voi asettaa rajoittimeen suurimman sallitun nopeuden, jota ei missään kohtaan halua ylittää, ja muuten huolehtii nopeudensäätelystä jalalla. Mukautuvan vakionopeudensäätimeen toimintaan liittyy tiettyjä haasteita, jotka kuljettajan on Vesalaisen mukaan syytä tiedostaa ja huomioida, jotta ne eivät pääse yllättämään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajoetäisyys voi olla niukka Osassa autoja mukautuva vakionopeudensäädin pitää varsin lyhyttä turvaväliä edellä ajavaan, vaikka etäisyyssäätö olisikin asetettu maksimiin. Vaikka teknisen järjestelmän kyky reagoida edellä ajavan nopeudenmuutoksiin on pääsääntöisesti ihmistä nopeampi, on erityisesti liukkaalla kelillä peräänajon riski olemassa. – Autoa valitessaan kannattaa testata eri automerkkien mukautuvien vakionopeudensäätimien toimintaa ja valita sellainen auto, jossa järjestelmä kykenee pitämään riittävän pitkää turvaväliä, Vesalainen neuvoo. Lumi- ja räntäsade haastavia olosuhteita Usein jo heikossakin lumi- ja räntäsateessa törmää myös siihen, että mukautuva vakionopeudensäädin ei ole käytettävissä tunnistinnäkymän ollessa keliolosuhteiden vuoksi rajallinen. Näissä tilanteissa olisi hyvä, jos mukautuva vakionopeudensäädin olisikin auton asetuksista vaihdettavissa tavalliseksi vakionopeudensäätimeksi. – Valitettavan monessa autossa tällaista mahdollisuutta ei ole ja tällöin koko vakionopeudensäädin on poissa pelistä lumisateen aikana, Vesalainen harmittelee. Jarrutuksia odottamatta Edellä ajavan siirtyessä hidastuskaistalle saattaa mukautuva vakionopeudensäädin luulla tämän vain hiljentävän oman ajoneuvon edessä. Tällöin järjestelmä alkaa tarpeettomasti hiljentää nopeutta. – Ongelma on vältettävissä sillä, että painaa itse kevyesti kaasua, kun huomaa edellä ajavan siirtyvän hidastus- tai ryhmityskaistalle. Kaasun painallus ohittaa vakionopeudensäätimen automaattisen jarrutuksen, Vesalainen ohjeistaa. Toinen yllättävä tilanne saattaa syntyä, jos pientareella ajaa pyöräilijä, jolla on satulalaukut, turvaviiri tai jotain muuta vastaavaa, pyörää leventävää, tavaraa. Tällöin mukautuva vakionopeudensäädin saattaa erehtyä luulemaan pientareella ajavan olevan oman auton edessä ja pyrkii jarruttamaan nopeuden vastaavaksi kuin pyöräilijällä. – Jotta vaaratilanteelta vältyttäisiin, kuljettajan pitää tiedostaa riski ja ottaa vakionopeudensäädin pois päältä tai painaa kevyesti kaasua jo ennen kuin auto ehtii jarruttaa. Näin ei yllätetä takana ajavaa. Yllättävä, odottamaton ja täysin tarpeeton jarrutus saattaa aiheutua myös vakionopeudensäätimen ennakointitoiminnon virheestä, jonka seurauksena auton käsitys vallitsevasta nopeusrajoituksesta poikkeaa todellisesta rajoituksesta. – Tämä on tilanteena sellainen, johon kuljettajan on varsin vaikea varautua ennakolta – ainakaan ensimmäisellä kerralla. Olennaista on, että äkkinäinen ja tarpeeton jarrutus saadaan nopeasti katkaistua kaasua painamalla. Jatkossa sitten jo varmaan muistaakin samaista paikkaa lähestyessään ennakoida kytkemällä vakionopeudensäätimen hetkellisesti pois päältä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kattonopeus lähelle todellista nopeutta Ikävä tilanne saattaa syntyä myös, jos edellä ajava auto lähtee ohittamaan samanaikaisesti kuin itseä ohitetaan. – Mikäli oman auton vakionopeudensäätimeen on asetettu ajettavaa nopeutta kovempi nopeus, lähtee järjestelmä kiihdyttämään ja vaikeuttaa näin takaa tulleen ohittamista. Tämä saattaa pakottaa ohittajan luopumaan ohitusaikeesta. Pahimmassa tapauksessa vakionopeudensäädin vielä jarruttaa samaan aikaan ohituksesta luopuvan auton kanssa, jolloin myös ohituksesta luopuvan paluu takaisin omalle kaistalle vaikeutuu, Vesalainen kertoo. Onnettomuuden ja provosoitumisen vaara on tällaisissa tilanteissa erittäin suuri. Ongelmalta välttyy Vesalaisen mukaan parhaiten asettamalla vakionopeudensäätimeen nopeuden, joka on mahdollisimman lähellä todellista ajonopeutta. – Jos vakionopeudensäätimeen on kuitenkin unohtunut kovempi nopeus ja edellä kuvatun kaltainen tilanne uhkaa syntyä, on vakionopeudensäädin syytä ottaa pois päältä, Vesalainen ohjeistaa. Mitä ovat ADAS-avustimet? Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat yleistyneet autoissa. Ne voivat avustaa kuljettajaa, varoittaa vaarallisista tilanteista ja jopa estää onnettomuuksia tai vähentää onnettomuusriskiä ja lieventää seurauksia. Näitä avustimia ovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, älykäs nopeusavustin, kaistavahti, katveavustin sekä automaattinen hätäjarrutusavustin. Avustinkatrasta kutsutaan lyhenteellä ADAS, jonka tulee sanoista Advanced Driver Assistance Systems. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lisää aiheesta Automaattinen hätäjarrutus tarkkailee kuljettajan virheen varalta Kääntymisavustin saattaa pelastaa, kun virhe on jo tapahtunut Kädet ratissa -tunnistus ja hätätilanneavustin voi pelastaa ihmishenkiä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe