16.12.2023

Olematon turvaväli iso kolaririski – tiedätkö sekuntisäännön?

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vinkkaa autoilun sekuntisäännön, jota noudattamalla turvaväli pysyy riittävänä – niin oman kuin kanssakulkijoiden turvallisuuden näkökulmasta.  

Olematon tai riittämätön turvaväli on ilmeinen riski tieliikenteessä.

Onnettomuustietoinstituutin mukaan vuonna 2022 sattui yli 12 000 peräänajoa, mikä oli noin 30 prosenttia kaikista vahingoista. Peräänajossa riittämättömällä turvavälillä on siis aina iso merkitys onnettomuuden syntyyn.

Laki on tässä suhteessa varsin selkeä: Tieliikennelain mukaan edellä ajavaan on pidettävä sellainen turvaväli, että peräänajon vaaraa ei ole.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sekuntisääntö auttaa autoilijaa

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vinkkaa sekuntisäännön, jota noudattamalla turvaväli pysyy riittävänä – niin oman kuin kanssakulkijoiden turvallisuuden näkökulmasta.

Kun turvaväliä edellä ajavaan pyrkii aina pitämään vähintään neljä sekuntia, toimii sama ohje erilaisissa liikenneympäristöissä ja olosuhteissa sekä eri nopeuksilla. Sen vaikeampaa ei asiasta kannata Vesalaisen mukaan tehdä.

– Käytännössä neljän sekunnin turvaväli määritetään valitsemalla kiintopiste tien varresta. Kun edellä ajava auto on sen kohdalla, aletaan laskea rauhallisesti neljään. Vasta sen jälkeen saadaan itse olla aikaisintaan samaisen kiintopisteen kohdalla, Vesalainen vinkkaa.

Autoliiton Turvaväli-video havainnollistaa hyvin, miten eri turvaväli vaikuttaa esimerkiksi liikenteen havaitsemiseen.

Koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen listaamat riittävän ajoetäisyyden edut:

  • Pysähtymismatka muodostuu kuljettajan reaktiomatkasta ja jarrutusmatkasta. Jos etäisyys edellä ajavaan on reaktiomatkaa lyhyempi, on peräänajon riski erittäin suuri. Riittävää turvaväliä pitävälle kuljettajalle sen sijaan jää enemmän aikaa havainnoida, arvioida, ajatella ja toimia, jolloin vastaavasta tilanteesta selvitään säikähdyksellä.
  • Jos ajetaan aivan edellä ajavan puskurissa roikkuen, nähdään käytännössä vain edellä ajavan perä. Liikennemerkit, mahdollinen kevyt liikenne, tien pinnassa olevat routakuopat ja muut edessä olevat tapahtumat havaitaan tällöin aivan liian myöhään. Turvavälin myötä olennaiset asiat taas havaitaan ajoissa. Näin ajamisesta tulee tasaisempaa, rennompaa ja taloudellisempaa.
  • Maantiellä, liian lähellä ajettaessa, ollaan lisäksi koko ajan edellä ajavan tien pinnasta nostattamassa vesi- ja kurasateessa. Tällöin lasinpesunestettä kuluu paljon sekä maalipinta, tuulilasi ja pyyhkijänsulat kärsivät tarpeettomasti. Turvavälin myötä kura ja pikkukivet ehtivät laskeutua takaisin tien pintaan ennen kuin itse olet kohdalla.
  • Edellä ajavan takapuskurissa roikkuva jää muiden tienkäyttäjien silmissä helposti katveeseen. Hyvä turvaväli paitsi helpottaa omaa havainnointia - myös parantaa muiden mahdollisuuksia havaita.
  • Turvaväliä pitämällä on mahdollista myös parantaa liikenteen sujuvuutta. Jos pääväylällä ajetaan puskuri puskurissa, on liittymästä tulevan lähes mahdotonta liittyä mukaan liikennevirtaan turvallisesti. Jos haluaa auttaa liittymästä tulevaa, on kaikkein riskittömin tapa pitää hyvää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin liittyjän on esimerkiksi kiihdytyskaistalla helpompi sovittaa nopeutensa ja siirtyä turvallisesti mukaan liikennevirtaan. Tärkeää on muistaa, että väistämisvelvollisuus on kuitenkin liittyjällä.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto, Onnettomuustietoinstituutti

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat