8.11.2021 Liikenne Olisiko vedystä liikenteen päästöjen vähentäjäksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni autonvalmistaja on kehitellyt polttokennoteknologiaa. Vedyn haasteena liikenteen käyttövoimamurroksessa on tankkausverkosto. Liikenteen haitallisia kasvihuonepäästöjä on vähennettävä. Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallitusohjelmassa on linjattu, Suomi on hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä.Fossiilittoman liikenteen tiekartassa on eritelty eri keinoja, joilla tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä, ja vuoteen 2045 mennessä yllettäisiin päästöttömään liikenteeseen. Liikenteen päästöjen vähentäminen vaatii monenlaisia toimia ja monenlaisia ajoneuvojen käyttövoimaratkaisuja.Mutta mikä rooli vedyllä voisi olla Suomessakin jylläävässä liikenteen käyttövoimamurroksessa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäin vetyauto toimiiSähkömoottorilla varustetun polttokennoajoneuvon toimintatapa on yksinkertaistettuna seuraava. Vetysäiliöön tankattu vety viedään polttokennoon, jossa se reagoi hapen kanssa, jonka ansiosta ajoneuvon käyttövoimaksi syntyy sähköä. Sivutuotteina eli päästöinä syntyy vain lämpöä ja vettä.Vetyä voidaan tankata ajoneuvoon kaasumaisena eli paineistettuna ja nestemäisenä. Nestemäistä tankkausta on tulossa raskaaseen ajoneuvokalustoon kuten esimerkiksi Daimler on kertonut.Asiantuntija-arvion mukaan henkilöautojen osalta ratkaisu on jatkossakin paineistettu kaasu. Vetyauto on sitä ympäristöystävällisempi mitä ympäristöystävällisemmin vety on tuotettu. Mannaa on jos, vetypolttoaine tuotetaan uusiutuvalla energialla, tuulivoimalla tai aurinkoenergialla. Nykyisin aivan valtaosa vedystä maailmalla tuotetaan fossiilisista polttoaineista kuten maakaasusta tai kivihiilestä.BMW:n havainnekuva vetyvoimalinjasta.Aluksi raskaaseen liikenteeseenOn arvioitu, että vedystä olisi aluksi vaihtoehdoksi eritoten raskaassa liikenteessä ja pitkillä ajomatkoilla. Tätä liikennettä Suomessa riittää. Vety henkilöautojen käyttövoimana voisi olla seuraava tulevaisuuden askel ja osa liikenteen päästöjen vähennysratkaisua.Esimerkiksi HSL:n tavoitteena on, että Helsingin seudun bussiliikenne on vuonna 2035 täysin päästötöntä, joka tarkoittaa dieselbussien jäämistä historiaan. HSL:n visioissa on, että sähköbussien rinnalle tulee polttokennobusseja.Helen Oy:n (aiemmin Helsingin Energia) tuoreimmassa asiakaslehdessä käsitellään vedyn mahdollisuuksia. Artikkeliin haastateltu VTT:n tutkimusjohtaja Antti Arasto arvioi, että uusiutuvasta sähköstä on tullut sen verran edullista, että vedyntuotannon vaatima suuri sähkömäärä on mahdollista tuottaa uusiutuvilla energiamuodoilla kohtuukustannuksin. Araston mukaan vedyn avulla valmistetulla hiilineutraalilla sähköpolttoaineella voitaisiin korvata fossiiliset polttoaineet raskaassa liikenteessä – rekka-, laiva- ja lentoliikenteessä –, joka olisi muutoin vaikea sähköistää.Araston näkemyksen mukaan henkilöautot tullevat jatkossakin kulkemaan sähköllä, onhan siirtymä sähköautoihin rivakassa vauhdissa.Tankkausverkostoa odotellessaSuomessa ei ole vetytankkausverkostoa – vielä. Kuten keväällä kerroimme, on VTT ollut keskusteluissa koetankkausaseman rakentamisesta Suomeen tieliikenteen vetykäytön koeponnistamiseksi. VTT on Suomen valtion omistama yhtiö, jonka omistajaohjaajana toimii työ- ja elinkeinoministeriö.G10.4 VetyVetyä tuotetaan jo tällä hetkellä Suomessa, mutta vedyn saaminen järkevästi liikennekäyttöön vaatii vielä asioiden kehittymistä. VTT:n Business Finlandille tuottama, marraskuussa 2020 julkaistu National Hydrogen Roadmap eli kansallinen vetytiekartta pitää yhä tärkeänä askeleena matalapäästöisen vedyn tuotannon ja teollisuuskäytön lisäämistä ennen tieliikenteen tarpeita. Tämän seurauksena saataisiin tuotannon hintaa oletettavasti laskettua, joka tekisi vedystä entistäkin houkuttelevamman vaihtoehdon liikennepolttoaineeksi.Kiinnostus on viriämässä, sillä Hyundai Motor Finland, Iveco Finland, Veho, Scania Suomi ja Toyota Auto Finland ovat muodostaneet epävirallisen yhteistyöverkoston vedyn liikennekäytön edistämiseksi. Fortum, Neste ja Wärtsilä ovat eri yhteyksissä maininneet vedyn kuuluvan ainakin joillain tavoin tulevaisuuteensa Suomessa. Vety esiintyy myös autoalan pitkän aikavälin käyttövoimaennusteissa, joskin erittäin pienessä roolissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAasialaisvalmistajat pioneerejaAasialaismerkit Honda, Nissan, Toyota ja Hyundai ovat olleet vetyteknologian vetäjiä. Honda ilmoitti kuitenkin kesäkuussa, että se lopettaa vuonna 2008 FCX Clarity -vetyauton tuotannon.Sarjatuotantoon yltäneistä automalleista esimerkeiksi käyvät Hyundai Nexo ja Toyota Mirai. Kiinnostuneille kerrottakoon, että Mirain tankkiin mahtuu vetyä noin 600–700 kilometrin toimintamatkan verran, ja täyteen tankkaaminen kestää muutaman minuutin.Hyundai on arvioinut kiinnostavasti, että vetyauto maksaisi vuonna 2030 saman verran kuin vastaava sähköauto.Audi ja BMW uskovat vetyynPuhtaasti tuotettu vety on vielä kovin kallista, mutta uskosta polttokennoteknologiaan ovat silti kertoneet myös saksalaisvalmistajat Audi ja BMW.BMW kehitti hiljattain X5 SUV-mallin pohjalle vetyauton prototyypin. Baijerilaisvalmistaja on kertonut, että alkuvaiheen piensarjatuotannosta voitaisiin edetä varsinaiseen sarjatuotantoon vuodesta 2025 alkaen. BMW:n mukaan tarkempi ajankohta vetyajoneuvojen esittelylle riippuu kuitenkin myös tankkausverkoston laajuudesta ja vedyn hinnoittelusta, sekä kestävästi tuotetun vedyn saatavuudesta. BMW:n näkemyksen mukaan vetyä täytyy ensin tuottaa tarpeeksi suurissa määrin kilpailukykyisin hinnoin vihreän sähkön avulla.Opel kehitellyt teknologiaaMyös saksalaisvalmistaja Opelin rintamailla Rüsselsheimissa on kehitelty jo yli 20 vuoden ajan polttokennoteknologiaa. Merkin kotikaupungissa sijaitsee päämies Stellantisin maailmanlaajuinen vetyautojen kehityskeskus. Opel Suomen maajohtaja Tomi Mäkinen arvioi vastikään, että ”tulevaisuuden fossiilivapaisiin polttoaineisiin perustuvassa energiajärjestelmissä vety on varmasti yksi mielenkiintoisimmista keskustelunaiheista.”Opelin uutuus on Vivaro-e Vetyauto, jossa on myös ladattava ajoakku, jolloin pelkästään sähköllä voi ajaa 50 kilometriä. Sähköakku mahdollistaa huipputehon sitä tarvittaessa ja huolehtii polttokennon toimimisesta optimaalisessa käyttöolosuhteessa.Uutuuden vetysäiliöiden täyttö vie vain kolmisen minuuttia ja täyteen tankattuna toimintamatkaa luvataan yli 400 kilometriä. Vety-Vivaron tavaratila on yhteneväinen muiden Vivaro-mallien kanssa välillä 5,3–6,1 m3.Vivaro-e Vetyauton valmistus on jo alkanut rajoitetusti Saksassa ja ensimmäiset asiakkaat Saksass ja Ranskassa saavat autonsa loppuvuoden aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDaimlerilla ollaan varauksellisiaJa vaikka Daimler ajoi Mercedes-Benz GLC F-Cell -vetyauton tuotannon alas, on yhtiö tähdentänyt, että vetyprojektia voidaan jatkaa poliittisten päätösten sinne ohjatessa.Kiina puolestaan laajentaa vetypolttoaineen tankkausverkostoa ja muun muassa kiinalaisjätti Great Wall Motor kehittelee vetykäyttöistä SUV-mallistoa.Euroopan unioni on alkanut kiinnostumaan vetytankkausverkoston rakentamisesta ennen kaikkea hyötyajoneuvoja varten. Vetyautojen teknologia on vielä liian kallista kuluttajamarkkinoille ja suurille massoille. Hintojen uskotaan kuitenkin laskevan tuotantomäärien kasvaessa – raskaan liikenteen vanavedessä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Valmistajata:10:{i:0;s:5:"60451";i:1;s:5:"41840";i:2;s:5:"92923";i:3;s:5:"42998";i:4;s:6:"100078";i:5;s:5:"42785";i:6;s:5:"78540";i:7;s:5:"70378";i:8;s:5:"82069";i:9;s:5:"10569";} Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa