8.11.2021 Liikenne Olisiko vedystä liikenteen päästöjen vähentäjäksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni autonvalmistaja on kehitellyt polttokennoteknologiaa. Vedyn haasteena liikenteen käyttövoimamurroksessa on tankkausverkosto. Liikenteen haitallisia kasvihuonepäästöjä on vähennettävä. Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallitusohjelmassa on linjattu, Suomi on hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä.Fossiilittoman liikenteen tiekartassa on eritelty eri keinoja, joilla tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä, ja vuoteen 2045 mennessä yllettäisiin päästöttömään liikenteeseen. Liikenteen päästöjen vähentäminen vaatii monenlaisia toimia ja monenlaisia ajoneuvojen käyttövoimaratkaisuja.Mutta mikä rooli vedyllä voisi olla Suomessakin jylläävässä liikenteen käyttövoimamurroksessa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäin vetyauto toimiiSähkömoottorilla varustetun polttokennoajoneuvon toimintatapa on yksinkertaistettuna seuraava. Vetysäiliöön tankattu vety viedään polttokennoon, jossa se reagoi hapen kanssa, jonka ansiosta ajoneuvon käyttövoimaksi syntyy sähköä. Sivutuotteina eli päästöinä syntyy vain lämpöä ja vettä.Vetyä voidaan tankata ajoneuvoon kaasumaisena eli paineistettuna ja nestemäisenä. Nestemäistä tankkausta on tulossa raskaaseen ajoneuvokalustoon kuten esimerkiksi Daimler on kertonut.Asiantuntija-arvion mukaan henkilöautojen osalta ratkaisu on jatkossakin paineistettu kaasu. Vetyauto on sitä ympäristöystävällisempi mitä ympäristöystävällisemmin vety on tuotettu. Mannaa on jos, vetypolttoaine tuotetaan uusiutuvalla energialla, tuulivoimalla tai aurinkoenergialla. Nykyisin aivan valtaosa vedystä maailmalla tuotetaan fossiilisista polttoaineista kuten maakaasusta tai kivihiilestä.BMW:n havainnekuva vetyvoimalinjasta.Aluksi raskaaseen liikenteeseenOn arvioitu, että vedystä olisi aluksi vaihtoehdoksi eritoten raskaassa liikenteessä ja pitkillä ajomatkoilla. Tätä liikennettä Suomessa riittää. Vety henkilöautojen käyttövoimana voisi olla seuraava tulevaisuuden askel ja osa liikenteen päästöjen vähennysratkaisua.Esimerkiksi HSL:n tavoitteena on, että Helsingin seudun bussiliikenne on vuonna 2035 täysin päästötöntä, joka tarkoittaa dieselbussien jäämistä historiaan. HSL:n visioissa on, että sähköbussien rinnalle tulee polttokennobusseja.Helen Oy:n (aiemmin Helsingin Energia) tuoreimmassa asiakaslehdessä käsitellään vedyn mahdollisuuksia. Artikkeliin haastateltu VTT:n tutkimusjohtaja Antti Arasto arvioi, että uusiutuvasta sähköstä on tullut sen verran edullista, että vedyntuotannon vaatima suuri sähkömäärä on mahdollista tuottaa uusiutuvilla energiamuodoilla kohtuukustannuksin. Araston mukaan vedyn avulla valmistetulla hiilineutraalilla sähköpolttoaineella voitaisiin korvata fossiiliset polttoaineet raskaassa liikenteessä – rekka-, laiva- ja lentoliikenteessä –, joka olisi muutoin vaikea sähköistää.Araston näkemyksen mukaan henkilöautot tullevat jatkossakin kulkemaan sähköllä, onhan siirtymä sähköautoihin rivakassa vauhdissa.Tankkausverkostoa odotellessaSuomessa ei ole vetytankkausverkostoa – vielä. Kuten keväällä kerroimme, on VTT ollut keskusteluissa koetankkausaseman rakentamisesta Suomeen tieliikenteen vetykäytön koeponnistamiseksi. VTT on Suomen valtion omistama yhtiö, jonka omistajaohjaajana toimii työ- ja elinkeinoministeriö.G10.4 VetyVetyä tuotetaan jo tällä hetkellä Suomessa, mutta vedyn saaminen järkevästi liikennekäyttöön vaatii vielä asioiden kehittymistä. VTT:n Business Finlandille tuottama, marraskuussa 2020 julkaistu National Hydrogen Roadmap eli kansallinen vetytiekartta pitää yhä tärkeänä askeleena matalapäästöisen vedyn tuotannon ja teollisuuskäytön lisäämistä ennen tieliikenteen tarpeita. Tämän seurauksena saataisiin tuotannon hintaa oletettavasti laskettua, joka tekisi vedystä entistäkin houkuttelevamman vaihtoehdon liikennepolttoaineeksi.Kiinnostus on viriämässä, sillä Hyundai Motor Finland, Iveco Finland, Veho, Scania Suomi ja Toyota Auto Finland ovat muodostaneet epävirallisen yhteistyöverkoston vedyn liikennekäytön edistämiseksi. Fortum, Neste ja Wärtsilä ovat eri yhteyksissä maininneet vedyn kuuluvan ainakin joillain tavoin tulevaisuuteensa Suomessa. Vety esiintyy myös autoalan pitkän aikavälin käyttövoimaennusteissa, joskin erittäin pienessä roolissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAasialaisvalmistajat pioneerejaAasialaismerkit Honda, Nissan, Toyota ja Hyundai ovat olleet vetyteknologian vetäjiä. Honda ilmoitti kuitenkin kesäkuussa, että se lopettaa vuonna 2008 FCX Clarity -vetyauton tuotannon.Sarjatuotantoon yltäneistä automalleista esimerkeiksi käyvät Hyundai Nexo ja Toyota Mirai. Kiinnostuneille kerrottakoon, että Mirain tankkiin mahtuu vetyä noin 600–700 kilometrin toimintamatkan verran, ja täyteen tankkaaminen kestää muutaman minuutin.Hyundai on arvioinut kiinnostavasti, että vetyauto maksaisi vuonna 2030 saman verran kuin vastaava sähköauto.Audi ja BMW uskovat vetyynPuhtaasti tuotettu vety on vielä kovin kallista, mutta uskosta polttokennoteknologiaan ovat silti kertoneet myös saksalaisvalmistajat Audi ja BMW.BMW kehitti hiljattain X5 SUV-mallin pohjalle vetyauton prototyypin. Baijerilaisvalmistaja on kertonut, että alkuvaiheen piensarjatuotannosta voitaisiin edetä varsinaiseen sarjatuotantoon vuodesta 2025 alkaen. BMW:n mukaan tarkempi ajankohta vetyajoneuvojen esittelylle riippuu kuitenkin myös tankkausverkoston laajuudesta ja vedyn hinnoittelusta, sekä kestävästi tuotetun vedyn saatavuudesta. BMW:n näkemyksen mukaan vetyä täytyy ensin tuottaa tarpeeksi suurissa määrin kilpailukykyisin hinnoin vihreän sähkön avulla.Opel kehitellyt teknologiaaMyös saksalaisvalmistaja Opelin rintamailla Rüsselsheimissa on kehitelty jo yli 20 vuoden ajan polttokennoteknologiaa. Merkin kotikaupungissa sijaitsee päämies Stellantisin maailmanlaajuinen vetyautojen kehityskeskus. Opel Suomen maajohtaja Tomi Mäkinen arvioi vastikään, että ”tulevaisuuden fossiilivapaisiin polttoaineisiin perustuvassa energiajärjestelmissä vety on varmasti yksi mielenkiintoisimmista keskustelunaiheista.”Opelin uutuus on Vivaro-e Vetyauto, jossa on myös ladattava ajoakku, jolloin pelkästään sähköllä voi ajaa 50 kilometriä. Sähköakku mahdollistaa huipputehon sitä tarvittaessa ja huolehtii polttokennon toimimisesta optimaalisessa käyttöolosuhteessa.Uutuuden vetysäiliöiden täyttö vie vain kolmisen minuuttia ja täyteen tankattuna toimintamatkaa luvataan yli 400 kilometriä. Vety-Vivaron tavaratila on yhteneväinen muiden Vivaro-mallien kanssa välillä 5,3–6,1 m3.Vivaro-e Vetyauton valmistus on jo alkanut rajoitetusti Saksassa ja ensimmäiset asiakkaat Saksass ja Ranskassa saavat autonsa loppuvuoden aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDaimlerilla ollaan varauksellisiaJa vaikka Daimler ajoi Mercedes-Benz GLC F-Cell -vetyauton tuotannon alas, on yhtiö tähdentänyt, että vetyprojektia voidaan jatkaa poliittisten päätösten sinne ohjatessa.Kiina puolestaan laajentaa vetypolttoaineen tankkausverkostoa ja muun muassa kiinalaisjätti Great Wall Motor kehittelee vetykäyttöistä SUV-mallistoa.Euroopan unioni on alkanut kiinnostumaan vetytankkausverkoston rakentamisesta ennen kaikkea hyötyajoneuvoja varten. Vetyautojen teknologia on vielä liian kallista kuluttajamarkkinoille ja suurille massoille. Hintojen uskotaan kuitenkin laskevan tuotantomäärien kasvaessa – raskaan liikenteen vanavedessä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Valmistajata:10:{i:0;s:5:"60451";i:1;s:5:"41840";i:2;s:5:"92923";i:3;s:5:"42998";i:4;s:6:"100078";i:5;s:5:"42785";i:6;s:5:"78540";i:7;s:5:"70378";i:8;s:5:"82069";i:9;s:5:"10569";} Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”