3.4.2020

BMW esittelee vetysuunnitelmiaan – sarjatuotantoon 2025

BMW esittelee vetysuunnitelmiaan

Viime vuonna nähdyn konseptiauton jälkeen BMW esittelee vetysuunnitelmiaan tarkemmin. Saksalaisvalmistaja uskoo, että tulevaisuus ei kuulu vain yhdelle energiamuodolle.

BMW on kertonut lisää yksityiskohtia tulevasta vetystrategiastaan. Valmistaja esitteli viime vuonna Frankfurtin autonäyttelyssä i Hydrogen Next -konseptiauton, jossa X5:n tuttuun silhuettiin oltiin kätketty Toyotan kanssa yhteistyössä kehitetty vetypolttokenno ja sähkövoimalinja.

Nyt BMW:n kehityksestä vastaava hallituksen jäsen Klaus Fröhlich on kertonut vetysuunnitelmista lisää. Nykyiseen X5:een perustuva vetyauto nähtäneen piensarjatuotannossa 2022. Myös muissa visioissa vety liitetään juuri kookkaisiin katumaastureihin.
– Vetypolttokennoteknologiasta voisi hyvinkin tulla voimalinjavalikoimamme neljäs pilari pitkällä tähtäimellä. Erityisesti suositun X-mallistomme suuremmat mallit sopisivat tähän erittäin hyvin, Fröhlich uskoo.

BMW i Hydrogen NEXT

– Olemme vakuuttuneita, että tulevaisuudessa nähdään useita rinnakkaisia voimalinjajärjestelmiä rinnakkain, sillä ei ole yksittäistä ratkaisua, joka vastaisi kaikkiin asiakkaiden tarpeisiin kaikkialla maailmassa.

Konseptiautossa oleva vetypolttokenno tuottaa sähköä enimmillään 125 kilowatin teholla. Kennon alapuolella sijaitsee muunnin, joka tasaa polttokennolta tulevan jännitteen voimalinjalle ja järjestelmään kuuluvalle akulle. Polttokennon ja jarrutusenergian avulla ladattava akku tarjoaa puskurin silloin, kun tarvitaan sähkövoimalinjan huipputehoa.

Järjestelmä toimii hyödyntäen samaa "viidennen sukupolven" eDrive-osaamista, jota nähdään myöhemmin tänä vuonna BMW iX3-sähkökatumaasturissa. BMW i Hydrogen Nextissä voimalinjan huipputeho on 275 kW.

BMW esittelee vetysuunnitelmiaan

Vety on varastoitu kahteen säiliöön, joissa säilytetään 6 kilogrammaa vetyä 700 barin paineessa. BMW:n mukaan tämä takaa pitkän toimintamatkan säästä riippumatta ja että tankkaaminen sujuu noin neljässä minuutissa.

Sarjatuotantoon vetymalleja on suunniteltu 2025. Tehtaan mukaan tarkempi ajankohta vetyajoneuvojen esittelylle riippuu myös tankkausverkoston laajuudesta ja vedyn hinnoittelusta, sekä kestävästi tuotetun vedyn saatavuudesta. Tuolla välin kehitystyö jatkuu, että voimalinjan hinta saataisiin painettua alas.

– Meidän näkemyksemme on, että vetyä täytyy ensin tuottaa tarpeeksi suurissa määrin kilpailukykyisin hinnoin vihreän sähkön avulla. Vetyä voidaan sitten käyttää ensisijaisesti kohteissa, joita ei voida sähköistää suoraan, kuten pitkän matkan raskas liikenne, Fröhlich linjasi.

Lähde: BMW Kuvat: BMW, Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat