17.9.2019

Vedyn paluu: BMW i Hydrogen NEXT vihjaa polttokennojen tulevaisuuteen

BMW i Hydrogen NEXT

Vetypolttokennovoimalinjan tutkimusauto ei ulkoisesti juuri poikkea X5:stä, mutta BMW i Hydrogen NEXT on osa suurempaa vedyn paluuta.

Viime vuosina näytti hetken, että Toyota jää yksin vetypolttokennosuunnitelmiensa kanssa. Mirain jälkeen mallisto on kuitenkin laajentunut Hyundai Nexolla ja Mercedes-Benz GLC F-Cellillä. Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltiin myös BMW i Hydrogen NEXT -prototyyppiauto osoituksena, että baijerilaisetkaan eivät ole luopuneet vedyn ihmeestä. Tehdas mainitseekin, että on vaikea kuvitella tilannetta, jossa yksi voimalinjaratkaisu ratkaisisi tyydyttävästi kaikki tilanteet koko maailmassa.

BMW:n tavoitteena on tuoda markkinoille 2022 vetypolttokennoa hyödyntävä ajoneuvo piensarjatuotantona nykyisestä X5:stä. Varsinaiseen yleisömyyntiin vetypolttokennoja on suunniteltu aikaisintaan 2025, mutta tehtaan mukaan tarkempi ajoitus riippuu markkinoiden vaatimuksista ja vetytankkausverkostosta.

BMW i Hydrogen NEXT

Esitelty BMW i Hydrogen NEXT tyytyy esittelemään, millaisin yksityiskohdin tutusta X5:stä on tehty teknistä kehitystä esittelevä i-malli. Luvassa on sinisiä korostuksia keulalla, perässä ja vanteissa. Huomioitavaa on myös pakoputkien puuttuminen takahelmasta.

Valmistaja muistuttaa, että vetypolttokennoautot yhdistävät akkupohjaisten sähköautojen paikallispäästöttömyyden ja polttomoottoriautojen käytettävyyden, sillä tankkausprosessi vie alle neljä minuuttia ja sillä saavutetaan satojen kilometrien toimintamatka. Järjestelmä soveltuu myös erilaisiin ilmasto-olosuhteisiin kylmästä kuumaan ja se ei aseta rajoituksia auton vetokyvylle.

BMW i Hydrogen NEXT

BMW on tehnyt vetypolttokennojen kanssa yhteistyötä Toyotan kanssa vuodesta 2013. 2016 yhteistyötä tiivistettiin entisestään uuden sopimuksen myötä ja 2017 kaverukset olivat perustamassa Hydrogen Councilia, vetyneuvostoa, yhdessä 11 energia-alan yrityksen kanssa. Nyt Hydrogen Counciliin kuuluu jo 60 jäsenyhtiötä. Mukana ovat muun muassa Audi, Daimler, Honda, Hyundai ja Bosch.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lue myös:

Luetuimmat