12.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Mirai – Vedyssä on tulevaisuus? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota uskoo, että vety on energiavarastona akkua parempi. Hyvää: päästöttömyys, äänettömyys. Huonoa: vedyn saatavuus, tavaratila, hervoton ohjaus. Parikymmentä vuotta sitten Toyota aloitti automaailman käännyttämisen hybriditekniikan autuuteen. Kaikki kuluttajat tai kilpailijat eivät usko siihen vieläkään, mutta tänä vuonna Toyotan Suomessa myymistä autoista jo puolet on hybridejä. Hybridien ja ladattavien hybridien jälkeen seuraava looginen askel olisi akkusähköauto, mutta sellaista Toyotalta ei ole kuulunut. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avaruusteknologiaa Toyotan mielestä akku ei ole paras tapa säilöä energiaa. Sen sijaan Toyota kehittää polttokennoteknologiaa, jossa sähköä saadaan vedyn reagoidessa hapen kanssa sähkökemiallisesti. Polttokenno ei ole uusi keksintö, periaate on keksitty jo 1800-luvulla ja sen tunnetuin käyttö oli avaruusaluksissa. Toyota on kehittänyt polttokennoa pienemmäksi ja kevyemmäksi. Siihen tarvitaan kuitenkin kalliimpia materiaaleja, kuten platinaa. Hinnan oletetaan toki alentuvan sarjavalmistuksen myötä. Polttokennon ja vetysäiliön kalleuden lisäksi ongelmista mieleen tulee vedyn tuotanto, varastointi ja jakelu. Toyota Mirain koeajolla Saksassa tutustuttiin sikäläisiin ratkaisuihin. Saksalaiset uskovat vedyn valmistukseen sähkönkulutuspiikkien ulkopuolella ylijäämäsähköllä, tuulivoimaloilla ja vesivoimaloilla yöllä sekä aurinkovoimaloilla keskipäivällä. Heidän laskelmissaan vedyn kuljetus ja varastointi voidaan saada kilpailukykyiseksi sähköverkon siirtohäviöihin verrattuna. Lisäksi teollisuudessa syntyy vetyä hukkatuotteena Suomessakin. Vetyä tankkiin Saksassa vedyn jakeluasemien määrä ylittänee sadan tänä vuonna ja vuoteen 2023 mennessä asemia povataan olevan 400. Tankkauspisteet ovat enimmäkseen normaalien huoltoasemien yhteydessä yhteisillä maksujärjestelmillä ja kahvilapalveluilla. Tankkausliitin muistuttaa meikäläistä kaasutankkausliitintä ja tankkauskin kestää kutakuinkin saman verran, muutaman minuutin. Vedyn hinta on Saksassa 9,5 euroa kilolta, Mirain täystankkaus on viisi kiloa, joten tankillisen hinta osuu totuttuihin lukemiin. Sähköautojen toimintamatka-ahdistuksesta kärsivää kiinnostaa tietysti, pitkällekö Mirailla pääsee tuolla viidellä kilolla. Kevyellä kaasujalalla pääsee yli 500 km ja vapaan nopeuden autobahnillakin vähintään 200km, joten normaaliajossa uskoisi 400 km olevan realistinen saavutus. Polttokennosta tulee hukkalämpöä, joten talvellakaan lukema ei romahda. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Helppo ja mukava kokemus Toyota Mirai muistuttaa ajokokemuksiltaan Priusta. Ohjaamon vaalea yleisnäkymä on samankaltainen, osa näytöistä ja nappuloista on samoja. Polttokenno ei tuo mitään eroa ajon helppouteen, painallus starttinappulasta, vaihde ajoasentoon ja menoksi. Ohjaus on tehostettu kevyeksi pyöritellä, mutta samalla turhan levottomaksi moottoritielle. Matkanteko on silti miellyttävää, jousitus on mukava ja melutaso alhainen. Mirain lentävät linjat saavat sen näyttämään sirolta ja kompaktilta. Se on kuitenkin ulkomitoiltaan Avensistakin suurempi. Silti paikkoja on vain neljälle, takaistuimet riittävät toki aikuisellekin. Vetysäiliöt vievät tilaa myös tavaroilta eikä laajennusmahdollisuutta ole. Kookas auto painaa 1850 kilogrammaa, eli 500 kiloa Priusta enemmän. Toyotalla riittää vielä sarkaa uuden tekniikan keventämisessä. Mirai maksaa Saksassa noin 60 000 euroa, kilpailijoiden mukaan tällä hinnalla polttokennoautoa ei pysty tekemään. Isoa tappiota Toyota tuskin tekee, autoja on valmistunut nyt 5300, suurin osa on myyty Japaniin ja Kaliforniaan. Tuotantoa aiotaan kasvattaa 30 000 autoon vuodessa, Toyota on tosissaan ja Saksassa vety on jo todellinen vaihtoehto. Suomessa joudumme vielä odottelemaan, Mirai onkin suomeksi käännettynä tulevaisuus. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Mirai Moottori Polymeerielektrolyytti polttokenno, nikkelimetalli-hybridiakusto, 1,6 kWh Teho 113 kW (154 hv) Vääntö 335 Nm Vääntö 335 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 178 km/h Mitat pituus 4890 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2780 mm Euro NCAP Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan