12.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Mirai – Vedyssä on tulevaisuus? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota uskoo, että vety on energiavarastona akkua parempi. Hyvää: päästöttömyys, äänettömyys. Huonoa: vedyn saatavuus, tavaratila, hervoton ohjaus. Parikymmentä vuotta sitten Toyota aloitti automaailman käännyttämisen hybriditekniikan autuuteen. Kaikki kuluttajat tai kilpailijat eivät usko siihen vieläkään, mutta tänä vuonna Toyotan Suomessa myymistä autoista jo puolet on hybridejä. Hybridien ja ladattavien hybridien jälkeen seuraava looginen askel olisi akkusähköauto, mutta sellaista Toyotalta ei ole kuulunut. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avaruusteknologiaa Toyotan mielestä akku ei ole paras tapa säilöä energiaa. Sen sijaan Toyota kehittää polttokennoteknologiaa, jossa sähköä saadaan vedyn reagoidessa hapen kanssa sähkökemiallisesti. Polttokenno ei ole uusi keksintö, periaate on keksitty jo 1800-luvulla ja sen tunnetuin käyttö oli avaruusaluksissa. Toyota on kehittänyt polttokennoa pienemmäksi ja kevyemmäksi. Siihen tarvitaan kuitenkin kalliimpia materiaaleja, kuten platinaa. Hinnan oletetaan toki alentuvan sarjavalmistuksen myötä. Polttokennon ja vetysäiliön kalleuden lisäksi ongelmista mieleen tulee vedyn tuotanto, varastointi ja jakelu. Toyota Mirain koeajolla Saksassa tutustuttiin sikäläisiin ratkaisuihin. Saksalaiset uskovat vedyn valmistukseen sähkönkulutuspiikkien ulkopuolella ylijäämäsähköllä, tuulivoimaloilla ja vesivoimaloilla yöllä sekä aurinkovoimaloilla keskipäivällä. Heidän laskelmissaan vedyn kuljetus ja varastointi voidaan saada kilpailukykyiseksi sähköverkon siirtohäviöihin verrattuna. Lisäksi teollisuudessa syntyy vetyä hukkatuotteena Suomessakin. Vetyä tankkiin Saksassa vedyn jakeluasemien määrä ylittänee sadan tänä vuonna ja vuoteen 2023 mennessä asemia povataan olevan 400. Tankkauspisteet ovat enimmäkseen normaalien huoltoasemien yhteydessä yhteisillä maksujärjestelmillä ja kahvilapalveluilla. Tankkausliitin muistuttaa meikäläistä kaasutankkausliitintä ja tankkauskin kestää kutakuinkin saman verran, muutaman minuutin. Vedyn hinta on Saksassa 9,5 euroa kilolta, Mirain täystankkaus on viisi kiloa, joten tankillisen hinta osuu totuttuihin lukemiin. Sähköautojen toimintamatka-ahdistuksesta kärsivää kiinnostaa tietysti, pitkällekö Mirailla pääsee tuolla viidellä kilolla. Kevyellä kaasujalalla pääsee yli 500 km ja vapaan nopeuden autobahnillakin vähintään 200km, joten normaaliajossa uskoisi 400 km olevan realistinen saavutus. Polttokennosta tulee hukkalämpöä, joten talvellakaan lukema ei romahda. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Helppo ja mukava kokemus Toyota Mirai muistuttaa ajokokemuksiltaan Priusta. Ohjaamon vaalea yleisnäkymä on samankaltainen, osa näytöistä ja nappuloista on samoja. Polttokenno ei tuo mitään eroa ajon helppouteen, painallus starttinappulasta, vaihde ajoasentoon ja menoksi. Ohjaus on tehostettu kevyeksi pyöritellä, mutta samalla turhan levottomaksi moottoritielle. Matkanteko on silti miellyttävää, jousitus on mukava ja melutaso alhainen. Mirain lentävät linjat saavat sen näyttämään sirolta ja kompaktilta. Se on kuitenkin ulkomitoiltaan Avensistakin suurempi. Silti paikkoja on vain neljälle, takaistuimet riittävät toki aikuisellekin. Vetysäiliöt vievät tilaa myös tavaroilta eikä laajennusmahdollisuutta ole. Kookas auto painaa 1850 kilogrammaa, eli 500 kiloa Priusta enemmän. Toyotalla riittää vielä sarkaa uuden tekniikan keventämisessä. Mirai maksaa Saksassa noin 60 000 euroa, kilpailijoiden mukaan tällä hinnalla polttokennoautoa ei pysty tekemään. Isoa tappiota Toyota tuskin tekee, autoja on valmistunut nyt 5300, suurin osa on myyty Japaniin ja Kaliforniaan. Tuotantoa aiotaan kasvattaa 30 000 autoon vuodessa, Toyota on tosissaan ja Saksassa vety on jo todellinen vaihtoehto. Suomessa joudumme vielä odottelemaan, Mirai onkin suomeksi käännettynä tulevaisuus. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Mirai Moottori Polymeerielektrolyytti polttokenno, nikkelimetalli-hybridiakusto, 1,6 kWh Teho 113 kW (154 hv) Vääntö 335 Nm Vääntö 335 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 178 km/h Mitat pituus 4890 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2780 mm Euro NCAP Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?