12.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Mirai – Vedyssä on tulevaisuus? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota uskoo, että vety on energiavarastona akkua parempi. Hyvää: päästöttömyys, äänettömyys. Huonoa: vedyn saatavuus, tavaratila, hervoton ohjaus. Parikymmentä vuotta sitten Toyota aloitti automaailman käännyttämisen hybriditekniikan autuuteen. Kaikki kuluttajat tai kilpailijat eivät usko siihen vieläkään, mutta tänä vuonna Toyotan Suomessa myymistä autoista jo puolet on hybridejä. Hybridien ja ladattavien hybridien jälkeen seuraava looginen askel olisi akkusähköauto, mutta sellaista Toyotalta ei ole kuulunut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvaruusteknologiaaToyotan mielestä akku ei ole paras tapa säilöä energiaa. Sen sijaan Toyota kehittää polttokennoteknologiaa, jossa sähköä saadaan vedyn reagoidessa hapen kanssa sähkökemiallisesti. Polttokenno ei ole uusi keksintö, periaate on keksitty jo 1800-luvulla ja sen tunnetuin käyttö oli avaruusaluksissa. Toyota on kehittänyt polttokennoa pienemmäksi ja kevyemmäksi. Siihen tarvitaan kuitenkin kalliimpia materiaaleja, kuten platinaa. Hinnan oletetaan toki alentuvan sarjavalmistuksen myötä.Polttokennon ja vetysäiliön kalleuden lisäksi ongelmista mieleen tulee vedyn tuotanto, varastointi ja jakelu. Toyota Mirain koeajolla Saksassa tutustuttiin sikäläisiin ratkaisuihin. Saksalaiset uskovat vedyn valmistukseen sähkönkulutuspiikkien ulkopuolella ylijäämäsähköllä, tuulivoimaloilla ja vesivoimaloilla yöllä sekä aurinkovoimaloilla keskipäivällä. Heidän laskelmissaan vedyn kuljetus ja varastointi voidaan saada kilpailukykyiseksi sähköverkon siirtohäviöihin verrattuna. Lisäksi teollisuudessa syntyy vetyä hukkatuotteena Suomessakin.Vetyä tankkiinSaksassa vedyn jakeluasemien määrä ylittänee sadan tänä vuonna ja vuoteen 2023 mennessä asemia povataan olevan 400. Tankkauspisteet ovat enimmäkseen normaalien huoltoasemien yhteydessä yhteisillä maksujärjestelmillä ja kahvilapalveluilla. Tankkausliitin muistuttaa meikäläistä kaasutankkausliitintä ja tankkauskin kestää kutakuinkin saman verran, muutaman minuutin. Vedyn hinta on Saksassa 9,5 euroa kilolta, Mirain täystankkaus on viisi kiloa, joten tankillisen hinta osuu totuttuihin lukemiin. Sähköautojen toimintamatka-ahdistuksesta kärsivää kiinnostaa tietysti, pitkällekö Mirailla pääsee tuolla viidellä kilolla. Kevyellä kaasujalalla pääsee yli 500 km ja vapaan nopeuden autobahnillakin vähintään 200km, joten normaaliajossa uskoisi 400 km olevan realistinen saavutus. Polttokennosta tulee hukkalämpöä, joten talvellakaan lukema ei romahda.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelppo ja mukava kokemusToyota Mirai muistuttaa ajokokemuksiltaan Priusta. Ohjaamon vaalea yleisnäkymä on samankaltainen, osa näytöistä ja nappuloista on samoja. Polttokenno ei tuo mitään eroa ajon helppouteen, painallus starttinappulasta, vaihde ajoasentoon ja menoksi. Ohjaus on tehostettu kevyeksi pyöritellä, mutta samalla turhan levottomaksi moottoritielle. Matkanteko on silti miellyttävää, jousitus on mukava ja melutaso alhainen.Mirain lentävät linjat saavat sen näyttämään sirolta ja kompaktilta. Se on kuitenkin ulkomitoiltaan Avensistakin suurempi. Silti paikkoja on vain neljälle, takaistuimet riittävät toki aikuisellekin. Vetysäiliöt vievät tilaa myös tavaroilta eikä laajennusmahdollisuutta ole. Kookas auto painaa 1850 kilogrammaa, eli 500 kiloa Priusta enemmän. Toyotalla riittää vielä sarkaa uuden tekniikan keventämisessä.Mirai maksaa Saksassa noin 60 000 euroa, kilpailijoiden mukaan tällä hinnalla polttokennoautoa ei pysty tekemään. Isoa tappiota Toyota tuskin tekee, autoja on valmistunut nyt 5300, suurin osa on myyty Japaniin ja Kaliforniaan. Tuotantoa aiotaan kasvattaa 30 000 autoon vuodessa, Toyota on tosissaan ja Saksassa vety on jo todellinen vaihtoehto. Suomessa joudumme vielä odottelemaan, Mirai onkin suomeksi käännettynä tulevaisuus.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Mirai Moottori Polymeerielektrolyytti polttokenno, nikkelimetalli-hybridiakusto, 1,6 kWh Teho 113 kW (154 hv) Vääntö 335 Nm Vääntö 335 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 178 km/h Mitat pituus 4890 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2780 mm Euro NCAP Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: kuka on vastuussa, jos auto on pysäköity osittain ulos ruudusta ja se kolhitaan? 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 29.9.2024 Autoilu Näitä autoja me haluamme – iso autoliike paljastaa! 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä