12.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Mirai – Vedyssä on tulevaisuus? Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Toyota uskoo, että vety on energiavarastona akkua parempi. Hyvää: päästöttömyys, äänettömyys. Huonoa: vedyn saatavuus, tavaratila, hervoton ohjaus. Parikymmentä vuotta sitten Toyota aloitti automaailman käännyttämisen hybriditekniikan autuuteen. Kaikki kuluttajat tai kilpailijat eivät usko siihen vieläkään, mutta tänä vuonna Toyotan Suomessa myymistä autoista jo puolet on hybridejä. Hybridien ja ladattavien hybridien jälkeen seuraava looginen askel olisi akkusähköauto, mutta sellaista Toyotalta ei ole kuulunut. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avaruusteknologiaa Toyotan mielestä akku ei ole paras tapa säilöä energiaa. Sen sijaan Toyota kehittää polttokennoteknologiaa, jossa sähköä saadaan vedyn reagoidessa hapen kanssa sähkökemiallisesti. Polttokenno ei ole uusi keksintö, periaate on keksitty jo 1800-luvulla ja sen tunnetuin käyttö oli avaruusaluksissa. Toyota on kehittänyt polttokennoa pienemmäksi ja kevyemmäksi. Siihen tarvitaan kuitenkin kalliimpia materiaaleja, kuten platinaa. Hinnan oletetaan toki alentuvan sarjavalmistuksen myötä. Polttokennon ja vetysäiliön kalleuden lisäksi ongelmista mieleen tulee vedyn tuotanto, varastointi ja jakelu. Toyota Mirain koeajolla Saksassa tutustuttiin sikäläisiin ratkaisuihin. Saksalaiset uskovat vedyn valmistukseen sähkönkulutuspiikkien ulkopuolella ylijäämäsähköllä, tuulivoimaloilla ja vesivoimaloilla yöllä sekä aurinkovoimaloilla keskipäivällä. Heidän laskelmissaan vedyn kuljetus ja varastointi voidaan saada kilpailukykyiseksi sähköverkon siirtohäviöihin verrattuna. Lisäksi teollisuudessa syntyy vetyä hukkatuotteena Suomessakin. Vetyä tankkiin Saksassa vedyn jakeluasemien määrä ylittänee sadan tänä vuonna ja vuoteen 2023 mennessä asemia povataan olevan 400. Tankkauspisteet ovat enimmäkseen normaalien huoltoasemien yhteydessä yhteisillä maksujärjestelmillä ja kahvilapalveluilla. Tankkausliitin muistuttaa meikäläistä kaasutankkausliitintä ja tankkauskin kestää kutakuinkin saman verran, muutaman minuutin. Vedyn hinta on Saksassa 9,5 euroa kilolta, Mirain täystankkaus on viisi kiloa, joten tankillisen hinta osuu totuttuihin lukemiin. Sähköautojen toimintamatka-ahdistuksesta kärsivää kiinnostaa tietysti, pitkällekö Mirailla pääsee tuolla viidellä kilolla. Kevyellä kaasujalalla pääsee yli 500 km ja vapaan nopeuden autobahnillakin vähintään 200km, joten normaaliajossa uskoisi 400 km olevan realistinen saavutus. Polttokennosta tulee hukkalämpöä, joten talvellakaan lukema ei romahda. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Helppo ja mukava kokemus Toyota Mirai muistuttaa ajokokemuksiltaan Priusta. Ohjaamon vaalea yleisnäkymä on samankaltainen, osa näytöistä ja nappuloista on samoja. Polttokenno ei tuo mitään eroa ajon helppouteen, painallus starttinappulasta, vaihde ajoasentoon ja menoksi. Ohjaus on tehostettu kevyeksi pyöritellä, mutta samalla turhan levottomaksi moottoritielle. Matkanteko on silti miellyttävää, jousitus on mukava ja melutaso alhainen. Mirain lentävät linjat saavat sen näyttämään sirolta ja kompaktilta. Se on kuitenkin ulkomitoiltaan Avensistakin suurempi. Silti paikkoja on vain neljälle, takaistuimet riittävät toki aikuisellekin. Vetysäiliöt vievät tilaa myös tavaroilta eikä laajennusmahdollisuutta ole. Kookas auto painaa 1850 kilogrammaa, eli 500 kiloa Priusta enemmän. Toyotalla riittää vielä sarkaa uuden tekniikan keventämisessä. Mirai maksaa Saksassa noin 60 000 euroa, kilpailijoiden mukaan tällä hinnalla polttokennoautoa ei pysty tekemään. Isoa tappiota Toyota tuskin tekee, autoja on valmistunut nyt 5300, suurin osa on myyty Japaniin ja Kaliforniaan. Tuotantoa aiotaan kasvattaa 30 000 autoon vuodessa, Toyota on tosissaan ja Saksassa vety on jo todellinen vaihtoehto. Suomessa joudumme vielä odottelemaan, Mirai onkin suomeksi käännettynä tulevaisuus. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Mirai Moottori Polymeerielektrolyytti polttokenno, nikkelimetalli-hybridiakusto, 1,6 kWh Teho 113 kW (154 hv) Vääntö 335 Nm Vääntö 335 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 178 km/h Mitat pituus 4890 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2780 mm Euro NCAP Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan