14.10.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz GLC F-Cell – miksi ladattavassa vetyhybridissä on paljon järkeä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLC F-Cell näyttää lähes tavalliselta katumaasturilta, mutta kuoret kätkevät nerokkaan idean. Jos keulamaskin sinistä tehosteraitaa, kylkien teippauksia ja vanteiden sinisiä yksityiskohtia ei huomaa, voisi katumaasturin sekoittaa tavalliseksi Mercedes-Benz GLC -malliksi. Auto ei siis tee suurta visuaalista numeroa kätkemästään teknologiasta: Mercedes-Benz GLC F-Cell on ladattava vetyhybridi. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että autolla voi ajaa noin 50 kilometrin matkoja sähköllä muiden lataushybridien tavoin. Pidemmillä reissuilla auto luottaa polttomoottorin sijaan vetysäiliöön ja polttokennoon. 4,4 kilogrammaa vetyä liikuttaa autoa 430 kilometriä. Koska vetytankkausverkosto on harva – tai Suomessa käytännössä olematon – voi arkiajot suorittaa sähköllä, mutta pitkät matkat sujuvat nopeasti tankattavan vedyn turvin. Lataus takapuskurista, vedyn tankkaus polttoainetankin luukun takaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Järkevä yhteistyö Kahden läpimurtoa tekevän voimalinjan yhdistäminen on luonnollista. Polttokenno tekee vedystä sähköä ja vettä, joten liikkuakseen vetyauto tarvitsee sähkömoottoria. Käytännössä järjestelmä tarvitsee myös akkua sähköenergian puskurivarastoksi: akun ansiosta itse polttokenno voidaan mitoittaa matalatehoiseksi, koska akku ruokkii sähkömoottoria hetkittäisissä voimakkaissa kiihdytyksissä. Akkua voidaan hyödyntää hybridiautojen tapaan toki myös moottorijarrutuksissa energian talteenotossa. Vedyn ja sähkön kulutusta voi tarkkailla keskikonsolin näytöstä. Polttokennoon perustuva vetyauto siis muuntuu ladattavaksi hybridiksi vain kasvattamalla akun kokoa ja lisäämällä autoon latausjärjestelmä. GLC F-Cellissä Mercedes-Benz on mitoittanut akun varsin suureksi (13,8 kilowattituntia, 9,3 kWh käytettävissä). Lataus onnistuu 7,2 kilowatin teholla, joten lataus täyteen vaatii puolisentoista tuntia. Kummalla puhtaammin? GLC F-Cellin kuljettaja voi valita ajaako hän sähköllä, vedyllä vai hybriditilassa kumpaakin vaihtoehtoa hyödyntäen. Vaihtoehdot johtavat aivan uudenlaiseen ongelmaan: onko nyt ladattu sähkö hiilivapaampaa kuin eilen tankattu vety? Vedyn valmistus vaatii sähköä, joten lopulta kaikki on kiinni sähköverkon hiilidioksidipäästöistä. Esimakua mallipäivityksestä Mielenkiintoisena yksityiskohtana auton sisätilat näyttävät perustuvan kasvojenkohotettuun GLC-malliin, jota ei vielä ole julkaistu. Suurin ero polttomoottorisiin lajitovereihin on digitaalimittaristo, joka on suoraa lainaa uudistetusta C-sarjasta. Toisena erikoisuutena on auton tietoviihdejärjestelmä: valikot ovat C-sarjasta tuttua vähitellen väistyvää Comand-järjestelmää, mutta käyttöliittymä on päivitetty uudessa A-sarjassa esiteltyyn MBUX-aikakauteen. Tutun pyöritettävän rullan sijaan valikoissa seikkaillaan nyt kosketuslevyllä. Erikoinen yhdistelmä toimii käytössä yllättävän hyvin, vaikka toki mielummin käyttökokemuksen vaihtaisi suoraan moderniin MBUX:ään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vetyauto tuntuu valmiilta Käytännössä auto tuntuu hämmästyttävän valmiilta – ei sinänsä ihme, sillä vetyhybridissä voimalinjan ei tarvitse kuin valita kahden energialähteen väliltä, siinä missä polttomoottorihybridissä järjestelmä joutuu työskentelemään erillisen sähkömoottorin ja polttomoottorin kanssa. Joitakin kompromissejakin autosta löytyy: F-Cell on GLC-perustasta huolimatta pelkästään takavetoinen, ja auton pohjasta työntyvä tekniikka lähestyy maanpintaa varsin uhmaavasti. Asvaltilla pysytellessä merkittävin moite kohdistuukin 200 hevosvoiman huipputehoon, jonka turvin yli kaksitonninen teknotonnikeiju etenee hieman verkkaisesti. Vety- ja sähkökäytöstä huolimatta tavaratila on avara. Teknologian edelläkävijöille uutuus tarjoaa silti mielenkiintoisen väylän matala- tai energiantuotantotavoista riippuen jopa nollapäästöiseen liikkumiseen. Tällä hetkellä GLC F-Cell on esisarjatuotannossa, mutta auton sarjatuotantoa valmistellaan. Toistaiseksi mallia ei aiota tuoda Suomeen, sillä maamme vetytankkausverkosto on nykyisellään varsin rajoittunut. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz GLC F-Cell Moottori Ladattava vetyhybridi, polymeerielektrolyytti-polttokenno, 13,8 kWh litiumioni-ajoakakku (nettokapasiteetti 9,3 kWh), automaattivaihteisto, takaveto Teho 147 kW (200 hv) Vääntö 350 Nm Vääntö 350 Nm Huippunopeus 160 km/h Mitat akseliväli 2873 mm Euro NCAP Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?