31.3.2018 Ajoneuvot Omavalmisteprätkä Proboost M1 – neljän litran V8 ja 360 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Keskimittaiselle lappilaiselle räätälöity”, määrittelee Jarmo Kelahaara rakentamansa Proboost M1 -omavalmistemoottoripyörän. Kun moottoripyörän tehoksi mitataan renkaalta 360 hevosvoimaa ja vääntöä on 521 newtonmetriä, on kyseessä ainutlaatuinen moottoripyörä. Vielä erikoisempi rovaniemeläisen Jarmo Kelahaaran Proboost M1 on siksi, että se on alusta loppuun itse rakennettu omavalmistemoottoripyörä.Omavalmistemoottoripyörän valmistaminen Suomessa tuli mahdolliseksi maaliskuussa 2016. Jarmo Kelahaaran haaveena oli pitkään ollut täysin oman moottoripyörän rakentaminen, joten anomuspaperit omavalmistepyörän rakentamiseksi lähetettiin Trafiin jo vuoden 2016 syksyllä. Suunnitelma täytti lupaehdot ja päätös saatiin myönteisenä. Pyörä on tarkoitus saattaa liikennekäyttöön keväällä 2018. Se vaatii jarru-, päästö- ja melutestit sekä selvityksen rungon rakennusmateriaaleista ja -tavoista ja niiden lisäksi E-hyväksytyt valolaitteet.Miksi BMW-moottori?BMW:n V8-moottorit ovat keveitä, kokoalumiinisia ja ulkonäöltään siistejä sekä poikittain asennettuna muodoltaan moottoripyörään sopivia. Lisäksi moottoreita on helposti saatavilla ja ne ovat kohtuuhintaisia. Lisäksi niiden käyttöä puoltaa imago, äänimaailma ja teho. Moottoriin on lisätty kaksi TD05-16G -turboahdinta. Ilmoitettu teho saavutetaan 0,5 barin ahtopaineilla.Runko on omaa suunnittelua ja omavalmiste. Akseliväli on huppeat 1900 milliä. Normaalit etupään keulaputket eivät riitä tukevuudeltaan 400-kiloiseen pyörään. Ongelma ratkaistiin asentamalla molemmille puolille etupyörää kaksi Suzuki Hayabusan keulaputkea, jolloin keulan kantavuus ja vaimennus on sopiva. Tasapainon vuoksi myös taakse asennettiin molemmille puolille kaksi jousituselementtiä.Voimansiirto on omaa suunnittelua ja pyörä on suoravetoinen. Ensiövetona on kolmen tuuman hammaspyörä ja toisiovetona 530-ketju. Kytkin on mekaaninen Toyota-BMW-Proboost Lockup.Ajoasento on alusta lähtien suunniteltu ”kädet edellä ja jalat takana” ajettavaksi. Tukevan rungon ja kantavan etujousituksen ansiosta pyörä on jämäkkä ajettava mutta jyrkän keulakulman ansiosta samalla kevyt ohjattava. Pyörän värityksessä on yhdistetty Proboostin sininen ja BMW Racing -väritys.Tekes on tukenut innovaatiosetelillään pyörän rungon ja voimansiirron suunnittelua sekä 3D-mallintamista. Pyörästä on tarkoitus tehdä rakennussarja tee-se-itse -rakentelijoille. Sarja voi sisältää rungon, takahäkin, takahaarukan ja voimansiirtopalikat. V2-koneille on maailmalla tarjolla satoja vastaavia rakennussarjoja mutta V8-koneille ei vielä ainoatakaan. Tällä varustetasolla pyörän taxfree-hinta on noin 23 000 euroa. Tilauksesta tehdään myös valmiita pyöriä asiakkaan mieltymysten ja toivomusten mukaan.Lisätietoja: www.proboost.fiTeksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 11.5.2025 Moottoripyörät Moottoripyörien applikaatiot tekevät navigaattorin turhaksi 10.5.2025 Moottoripyörät Käyttötesti: Vakuutusten vertaileminen kannattaa edelleen – CF Motossa härskit hintaerot 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko ajan, kun ohjaustehostinta ja katalysaattoria haluttiin mainostaa autojen ulkopinnoilla? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: Isuzun osastolla oltiin yksityiskohtia myöten vuodessa 1989 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”