31.3.2018 Ajoneuvot Omavalmisteprätkä Proboost M1 – neljän litran V8 ja 360 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Keskimittaiselle lappilaiselle räätälöity”, määrittelee Jarmo Kelahaara rakentamansa Proboost M1 -omavalmistemoottoripyörän. Kun moottoripyörän tehoksi mitataan renkaalta 360 hevosvoimaa ja vääntöä on 521 newtonmetriä, on kyseessä ainutlaatuinen moottoripyörä. Vielä erikoisempi rovaniemeläisen Jarmo Kelahaaran Proboost M1 on siksi, että se on alusta loppuun itse rakennettu omavalmistemoottoripyörä.Omavalmistemoottoripyörän valmistaminen Suomessa tuli mahdolliseksi maaliskuussa 2016. Jarmo Kelahaaran haaveena oli pitkään ollut täysin oman moottoripyörän rakentaminen, joten anomuspaperit omavalmistepyörän rakentamiseksi lähetettiin Trafiin jo vuoden 2016 syksyllä. Suunnitelma täytti lupaehdot ja päätös saatiin myönteisenä. Pyörä on tarkoitus saattaa liikennekäyttöön keväällä 2018. Se vaatii jarru-, päästö- ja melutestit sekä selvityksen rungon rakennusmateriaaleista ja -tavoista ja niiden lisäksi E-hyväksytyt valolaitteet.Miksi BMW-moottori?BMW:n V8-moottorit ovat keveitä, kokoalumiinisia ja ulkonäöltään siistejä sekä poikittain asennettuna muodoltaan moottoripyörään sopivia. Lisäksi moottoreita on helposti saatavilla ja ne ovat kohtuuhintaisia. Lisäksi niiden käyttöä puoltaa imago, äänimaailma ja teho. Moottoriin on lisätty kaksi TD05-16G -turboahdinta. Ilmoitettu teho saavutetaan 0,5 barin ahtopaineilla.Runko on omaa suunnittelua ja omavalmiste. Akseliväli on huppeat 1900 milliä. Normaalit etupään keulaputket eivät riitä tukevuudeltaan 400-kiloiseen pyörään. Ongelma ratkaistiin asentamalla molemmille puolille etupyörää kaksi Suzuki Hayabusan keulaputkea, jolloin keulan kantavuus ja vaimennus on sopiva. Tasapainon vuoksi myös taakse asennettiin molemmille puolille kaksi jousituselementtiä.Voimansiirto on omaa suunnittelua ja pyörä on suoravetoinen. Ensiövetona on kolmen tuuman hammaspyörä ja toisiovetona 530-ketju. Kytkin on mekaaninen Toyota-BMW-Proboost Lockup.Ajoasento on alusta lähtien suunniteltu ”kädet edellä ja jalat takana” ajettavaksi. Tukevan rungon ja kantavan etujousituksen ansiosta pyörä on jämäkkä ajettava mutta jyrkän keulakulman ansiosta samalla kevyt ohjattava. Pyörän värityksessä on yhdistetty Proboostin sininen ja BMW Racing -väritys.Tekes on tukenut innovaatiosetelillään pyörän rungon ja voimansiirron suunnittelua sekä 3D-mallintamista. Pyörästä on tarkoitus tehdä rakennussarja tee-se-itse -rakentelijoille. Sarja voi sisältää rungon, takahäkin, takahaarukan ja voimansiirtopalikat. V2-koneille on maailmalla tarjolla satoja vastaavia rakennussarjoja mutta V8-koneille ei vielä ainoatakaan. Tällä varustetasolla pyörän taxfree-hinta on noin 23 000 euroa. Tilauksesta tehdään myös valmiita pyöriä asiakkaan mieltymysten ja toivomusten mukaan.Lisätietoja: www.proboost.fiTeksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää